تست درایو
لکسوس چینی

تجربه رانندگی با BYD S6

عکاس: محمد ملاعبداللهی
سه شنبه - ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
بی وای دی اس 6

BYD را باید در دسته‌ای از خودروسارهای چینی قرار داد که همواره در دنیا به عنوان یک پیش رو شناخته می‌شود. نگاهی به فهرست ده خودروساز برتر چین در ده سال گذشته، خود گویای این موضوع است که باید حساب این خودروساز را از دیگر هموطن‌هایش جدا کرد.

به گزارش خودرونویس، کارمانیا که نخستین فعالیت رسمی خود را با حمایت از گروه موسیقی چهارتار آغاز کرد، برای اولین بار به طور رسمی در نمایشگاه کرمان از نخستین محصول خود پرده برداری کرد. شروع کارمانیا با یک SUV سایز متوسط نشان از شناخت دقیق این شرکت از بازار این روها دارد. محصولی که سگمنت آن به تنهایی می‌تواند مهری بر موفقیتش باشد. در بازاری که تب شاسی‌بلند سواری هر روز داغ‌تر می‌شود، S6 با پیشینه مثبتی که از خود در دنیا بر جای گذاشته، می‌تواند شروع خوبی را برای کارمانیا رقم بزند. در حاشیه نمایشگاه کرمان فرصتی پیش آمد تا سواری با این تازه وارد بازار را تجربه کنیم.

طراحی و فضای داخلیBYD S6

چیزی که S6 را جنجالی می‌کند شباهت آن به دومین نسل از لکسوس RX است که این تصور را ایجاد می‌کند که باز هم شاهد یک کپی نه چندان حرفه‌ای از سوی خودروسازهای چینی هستیم. شایعه‌ای که عده زیادی نیز به آن دامن زدند غافل از اینکه BYD به لطف همکاری با تویوتا هیچ‌گاه به نقض قانون کپی‌رایت متهم نشده است، و البته تغییرات به اندازه‌ای زیاد بوده که جای شکایتی از تویوتا باقی نماند. محصول سال 2011 BYD را شاید نتوان خیلی جذاب و امروزی تلقی کرد، اما چهره‌ای متناسب دارد و از نظر کیفی نیز در سطح قابل قبولی قرار گرفته است. خوشبختانه طراحان S6 برای خلق طرحی مدرن و جذاب دست به دامن خطوط تیز و افراق آمیز و البته استفاده بیش از اندازه از قطعات کرومی نشده‌اند.

با ورود به S6 چیزی که در لحظه نخست توجه شما را به خود جلب می‌کند، فضای بزرگ و زیادی است که این خودرو در اختیار شما قرار می‌دهد. هر پنج سرنشین این خودرو هم برای پا و هم برای سر فضای بزرگی در اختیار دارند. فضای بار نیز برای وسیله‌5 نفر به اندازه کافی بزرگ است. این در حالی است که صندلی‌های 3 تکه ردیف دوم قابلیت تا شدن دارد و علاوه بر آن BYD از فضای زیر محفظه بار استفاده بهینه را برده و محیط ناهموار کف را به بخش‌های کاربردی زیادی تقسیم کرده است. البته این موضوع موجب شده دسترسی به زاپاس از زیر خودرو امکان پذیر باشد.

 

 

بی وای دی

پشت فرمان BYD S6

با باز کردن در راننده و آماده شدن برای سواری گرفتن از این تازه وارد، جمله Build your dream که با نخ آبی روی زیرپایی گل‌دوزی شده خودنمایی می‌کند. داشبورد نیز با الگو برداری از همان لکسوس RX طراحی شده است. فضای بزرگ کابین انبوهی از دکمه‌ها و امکانات را پیش روی شما قرار می‌دهد. پلاستیک خشک، عمده مواد کابین را تشکیل می‌دهد که می‌توان آن را با کیفیت عنوان کرد. بی‌وای‌دی سعی داشته با استفاده از چرم برای پوشش فرمان و صندلی‌ها، و البته ترکیب رنگ خاکستری و مشکی (قابل سفارش با ترکیب قهوه‌ای و مشکی) از یکنواخت شدن فضا بکاهد.

S6 از یک موتور 2.4 لیتری با قدرت 160 اسب بخار نیرو می‌گیرد که توان آن توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. هر چند شتاب‌گیری این خودرو را نمی‌توان فوق العاده دانست، اما به لطف گشتاور 229 نیوتن‌متری و جعبه دنده هوشمندی که برای ان در نظر گرفته شده، حداقل توقعات را برآورده می‌کند. جعبه‌دنده S6 به طور جالبی برای کاهش مصرف سوخت تلاش می‌کند و حتی زمانی که شما بخواهید به صورت دستی دنده‌ را سبک‌تر کنید، با تشخیص شرایط از این کار اجتناب می‌کند. با این حال یک حالت اقتصادی نیز برای راندن S6 در نظر گرفته شده که مصرف سوخت را تا حدی کاهش می‌دهد. اما چیزی که در S6 خیلی دوست داشتنی است، پایداری بالای آن است، تا جایی که به سختی از کنترل خارج می‌شود. سواری نرم و تکان‌های کم بدنه نیز از دیگر نقاط قوتی است که در این تازه وارد چینی به چشم می‌خورد.

با بالا زدن کاپوت S6‌ نکته‌ای که ممکن است توجه شما را جلب کن پایین بودن بیش از اندازه موتور و فضای خالی آن است، اما دقیقا همین موقعیت قرار‌گیری موتور منجر به پایین آمدن مرکز ثقل خودرو و افزایش پایداری S6 شده است.

 

 

نمای عقب بی وای دی اس 6

تجیزات رفاهیBYD S6

S6 شاید به اندازه رقبای خود در ایران زیبا و متناسب نباشد، اما بی‌وای‌دی به واسطه ایمنی و آپشن‌هایی که برای آن در نظر گرفته، پا به کارزار می‌گذارد. S6 یکی از نخستین خودروهایی است که توانسته به واسطه 6 کیسه هوا و سیستم‌های کمکی ترمز از موسسه تست تصادف چین 5 ستاره ایمنی را دریافت کند. ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ که در جلو از نوع خنک‌شونده است، از بوش آلمان تامین شده و به سیستم‌های چون، ABS، EBD و BOS(سیستم ترمز هوشمند)  مجهز شده است. چهار سنسور در عقب و دو سنسور در جلو نیز برای پارک خودرو به کمک شما می‌آیند. البته دوربین دید عقب و دوربین جانبی که روی آینه سمت راست نصب شده نیز شما را در پارک خودرو همراهی خواهند کرد.

سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، روشن شدن خودکار چراغ‌های جلو، چراغ‌های روزتاب، سانروف دو حالته، آینه الکتروکرومیک وسط به همراه قطب‌ نمای الکتریکی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی به همراه گرمکن، سیستم تهویه مطبوع خودکار دو کاناله، تنظیم 8 حالته صندلی راننده، پاور ویندوز، صفحه نمایش 7 اینجی لمسی به همراه سامانه ناوبری با قابلیت پخش DVD و 9 بلندگو، فهرست مهم‌ترین امکانات این خودرو را تشکیل می‌دهند.

اس 6

موقعیت BYD S6 ‌ در بازار ایران

بی‌وای‌دی S6 به عنوان تازه‌ترین گزینه‌ شاسی بلندهای زیر 100 میلیون تومان، احتمالا برای شما به عنوان یک گزینه‌نه چندان جدی به حساب می‌آید، البته این تا زمانی است که تجربه رانندگی با آن را نداشته باشید. قیمت 92 میلیون تومانی S6 ان را به طور مستقیم در برابر گزینه‌هایی چون تیگو5، و جک S5 اتوماتیک قرار می‌دهد. با این حال اگر از ضعف هماهنگی موتور و گیربکس و قدرت نه چندان بالای تیگو5 گریزانید و یا همواره نگران این هستید که توربو شارژر S5 تا چه زمانی می‌تواند بدون دردسر برای کار کند، بی‌وای‌دی به بهترین گزینه برای شما تبدیل می‌شود. خودرویی بزرگ و مجهز که به واسطه موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی‌اش نه ضعف تیگو5 را به همراه دارد و نه نگرانی‌های جی‌ای‌سی، اما چیزی که باعث می‌شود امتیاز نهایی S6 کمی پایین بیاید، گستردگی کمتر شبکه فروش و خدمات پس از فروش خودروسازی کارمانیا است که البته به سبب تازه‌ تاسیس بودن این شرکت می‌توان در این زمینه به آن ارفاق کرد.

نوع موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور(L) 2.4
حداکثر قدرت (hp/rpm) 5800/160
حداکثر گشتاور(nm/rpm) 4000/229
جعبه دنده 6سرعته DCT
حداکثر سرعت (Km/h) 185
مصرف سوخت ترکیبی(L/100km) 9.8
استاندارد آلایندگی یورو4
وضعیت انتقال قدرت محور جلو- موتور جلو
سیستم تعلیق جلو- عقب مک‌فرسون- مک‌فرسون با اتصال سه مفصلی
ترمز های جلو- عقب دیسکی- دیسکس خنک شونده
سیستم‌های کمکی ترمز ABS-EBD-BOS
سیستم فرمان هیدرولیکی
حجم مخزن سوخت(L) 72
طول×عرض×ارتفاع(mm) 1725×1580×4810
فاصله بین دو محور(mm) 2720
فاصله از سطح زمین(mm) 190
وزن خالص(KG) 1695
ظرفیت سرنشین 5
ابعاد و نوع لاستیک ها 225/65 R17
حدود قیمت(میلیون تومان) 92

 

2.6 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟