تست درایو
بچه شیر دوست داشتنی

تست درایو پژو 208

عکاس: سعید سعیدی
یکشنبه - ۲۳ آبان ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
پژو 208

در حالیکه این روزها در کشورمان شرکت ایران خودرو دائما در حال ایجاد تغییرات متنوع برای ۲۰۷ های ایرانیزه است (تغییراتی از جمله نصب جعبه دنده ۶ سرعته دستی و اتومات، نصب پدل شیفتر، دو رنگ کردن بدنه و…)، شرکت پژو فرانسه تقریبا نزدیک به یک سال و نیم است که جدیدترین و خوش ساخت ترین هاچبک کامپکت خود را با نام ۲۰۸ به دست مشتریان می‌رساند و نکته جالب تر آنکه ما برای خرید ۲۰۷ های ایرانیزه‌ دو رنگِ ۶ سرعته احتمالا باید یک سال دیگر نیز چشم انتظار باشیم حال آنکه در فاصله اندکی از مرزهای کشورمان یعنی در ترکیه، ۲۰۸ مدل ۲۰۲۱ با شرایط تخفیف، اقساط بلند مدت و تحویل به روز به مشتریان عرضه می‌ شود.

به گزارش خودرونویس، فرصتی دست داد تا به لطف یکی از دوستانمان که ساکن اروپا هستند، چند ساعتی را با پژو ۲۰۸ که برنده‌ جایزه خودرو سال اروپا در سال ۲۰۲۰ نیز شده، بگذرانیم و ببینیم این کوچولوی جذاب چه در چنته دارد. نسل اول پژو ۲۰۸ در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد و اگرچه توانست بخش قابل توجهی از شکست‌ های سالیان گذشته را برای پژو جبران نماید، اما بازهم آنچنان که باید و شاید محبوب واقع نشد. در سال ۲۰۲۰ پژو از نسل جدید ۲۰۸ پرده برداشت. خودرویی زیبا، اسپرت و به نوعی نوستالژیک که اگرچه در بخش طراحی ظاهری‌ زبانی مشترک با محصولات جدید پژو دارد، اما به سرعت با نگاه به برخی از جزئیات به یاد ۲۰۵ افسانه ای خواهید افتاد.

پژو 208

طراحی ظاهری؛ بچه شیر دوست داشتنی

نمای جلوی ۲۰۸ کاملا ما را به یاد یک گربه سان می اندازد. در این بخش جلوپنجره ی بزرگ با کروم کاری ها و پرداخت های بسیار جذاب و لوگوی درشت پژو در پیشانی (که احتمالا به زودی با لوگوی جدید جایگزین خواهد شد) به همراه چراغ های زیبا و خشن و نیز دی لایت های عمودی که به سان دندان های یک شیر درنده است، همگی برای مجذوب کردن مخاطب به سبکی دلفریب در کنار هم طراحی شده اند و می‌توان گفت جای هیچگونه نقدی را باقی نمی گذارند.

پژو 208

نوشته ی کرومی ۲۰۸ با فونتی نوستالژیک (مطابق فونت پژو ۵۰۴ های قدیمی) در لبه‌ی کاپوت از نکات جالب توجه در بخش پوزه‌ی این بچه شیر محسوب می‌ شود.

در نمای کناری، طراحان سعی داشته اند تا با استفاده از المان هایی همچون قاب مشکی رنگ دور شیشه ها و گلگیرها (در بعضی تیپ ها) و…، ۲۰۸ جدید را کاملا اسپرت جلوه دهند. همچنین رینگ های بزرگ و زیبا نیز تکمیل کننده‌ی این نما هستند.

خودروی مورد تست تیپ Allure بوده و در واقع یک تیپ ماقبل Gt Line محسوب می شود و تنها تفاوت آن با تیپ جی‌تی‌لاین در بخش کناری مربوط به طراحی رینگ‌ ها، آینه های همرنگ بدنه (در نمونه جی تی لاین آینه‌های جانبی طرح کربن هستند) و نیز عدم وجود زه مشکی رنگ دور گلگیر ها است.

پژو 208

در نمای عقب شاهد طراحی به هم پیوسته چراغ ها هستیم که بازهم به سرعت ما را به یاد نسل جدید ۵۰۸ و ۳۰۸ و حتی به نحوی هنرمندانه به یاد پژو ۲۰۵ می ‌اندازد. همچنین در این نما سپر بزرگ عقب که بخش عمده‌ آن را دیفیوزر مشکی رنگ پوشانده است، خودنمایی کرده و بر چاشنی اسپرت بودن خودرو افزوده است.

 

طراحی داخلی؛ متفاوت با تمام رقبا

در ۲۰۸ جدید با سیستم i-cockpit سروکار داریم و بازهم ما را به یاد نسل جدید خودرو های پژو می‌اندازد.

فرمان کوچک خودرو در قسمت پایین کلاستر تمام دیجیتال ۲۰۸ قرار گرفته و در مرکز داشبورد، شاهد قرارگیری مانیتور در بالاترین جایگاه ممکن و دریچه های تهویه به همراه کلید های کنترلیِ خودرو به شکلی نسبتا نامنظم اما جذاب و متفاوت هستیم. در پایین این بخش نیز مکانی برای قرار دادن تلفن همراه جانمایی شده که با بستن دربِ آن، تلفن از دید راننده خارج شده و به این ترتیب ایمنی حین راندن افزایش می‌یابد.

کابین پژو 208

اهرم تعویض دنده ی ۲۰۸ نیز مانند اکثر محصولات کمپانی پژو-سیتروئن در چند مدت اخیر بوده و حالتی خلبانی و بسیار شیک دارد. فضای پا و سر اگرچه در ردیف جلو رضایت بخش است اما در ردیف عقب اندکی برای سرنشینان بلند قد، مشکل آفرین خواهد بود و این یعنی همچنان با نسلی از ۲۰۶ سر و کار داریم.

کابین پژو 208

در ارتباط با امکانات خودرو باید گفت پژوی مورد بررسی از تجهیزاتی همچون شش کیسه هوا، سقف پانورامیک، ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار حرکت در بین خطوط، کروز کنترل هوشمند، رادار نقطه کور، سیستم پیشگیری از تصادف، دوربین و سنسور عقب، سنسور نور و باران، گرمکن صندلی های جلو، سیستم تهویه اتومات یک منطقه ای، مانیتور و پدل های تعویض دنده از پشت فرمان، ترمز پارک برقی، سیستم استارت استاپ و ورود بدون کلید و… بهره می‌ گیرد.

 

قوای فنی و تجربه رانندگی

پژو ۲۰۸ حاضر در تست از یک پیشرانه ۱٢۰۰ سی سی توربوشارژ ٣ سیلندر با حداکثر قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ٢۰۵ نیوتن متر بهره میبرد. وظیفه انتقال قدرت در این بچه شیر فرانسوی بر عهده یک جعبه‌دنده ٨ سرعته اتوماتیک است که به نحو مطلوبی با پیشرانه خودرو هماهنگ عمل می‌کند. شتاب صفر تا صد این هاچبک کوچک و جدید ۱۱ ثانیه بوده و حداکثر سرعتی برابر با ۱۸۸ کیلومتر بر ساعت را داراست.

لازم به ذکر است تیپ جی‌تی‌لاین این خودرو با همین پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی و بوست توربوی بالاتر، قادر به تولید ۱۳۱ اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل ۲۳۰ نیوتن متر است.

رانندگی با ۲۰۸ کاملا حس خوبی را منتقل می کند و ابعاد کوچک این فرانسوی خوش آتیه باعث میشود تا راننده هیچگونه مشکلی برای پارک و نیز استفاده ی روزمره از این خودرو در فضاهای شهری نداشته باشد.

پیشرانه پژو 208

در کل میتوان گفت در زمان رانندگی با ۲۰۸ با خودرویی اسپرت و خوش دست طرف هستیم. در زمان ورود به پیچ‌های سنگین، سامانه کنترل پایداری سرعت را کاهش می‌دهد و با اعمال به اندازه ی ترمز شما را در مسیر مورد نظر و درست، کنترل و هدایت می‌نماید. این سیستم اگرچه تا حدی از سیستم کنترل پایداری تارا به روز تر است اما باید گفت سیستم کنترل پایداری تارا نیز عملکردی مشابه با این خودرو دارد و این نیز دلیلی ندارد جز بهره گیری تارا از تکنولوژی و سیستم های پژو ۳۰۱ . وجود ترمز اضطراری خودکار هم در پژو ۲۰۸ به عنوان آپشن استاندارد، از دیگر مزیت های چشمگیر این خودرو محسوب می شود.

 

سخن پایانی

پژو ۲۰۸ را باید هاچبکی کاملا داغ و جذاب از کمپانی ای دانست که شاید در خلق هاچبکت های کامپکت و ساب کامپکت، به نوعی توانا ترین است و نمونه های عینی آن را می‌توان در مواردی همچون ۲۰۵، ۲۰۶، ۳۰۷ و… جستجو کرد. نمونه مورد بررسی در این مطلب برچسب قیمتی در حدود ۲۱ هزار یورو دارد. از رقبای جهانی و مطرح پژو ۲۰۸ می‌ توان به فولکس واگن پولو، دی اس ۳، اشکودا فابیا، تویوتا یاریس، رنو کلیو و… اشاره کرد.

5 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • آرمان | 23 آبان 1400 - 2:09 ب.ظ

    عاااااالیه لعنتی

  • علیرضا | 23 آبان 1400 - 2:08 ب.ظ

    ما چیا سوار میشیم اینا چیا سوار میشن خدایی

  • رضا | 23 آبان 1400 - 12:58 ب.ظ

    208 خیلی جذابه واقعا