به گزارش خودرونویس، شرکت کرمان موتور پس از عقد قرارداد با هیوندای، اقدام به مونتاژ نسل جدید هیوندای i20 در ایران کرد تا بلکه این خودرو با قیمتی ارزان‌تر به مشتریان ارائه شود و کیفیت خدمات پس از فروش و فراوانی قطعه‌های یدکی آن نیز به موجب داخلی‌سازی افزایش یابد. نسل جدید i20 چهره خشن و جسورتری در مقایسه با نسل گذشته دارد و اندازه آن نیز در مقایسه با نسل پیش کمی بزرگ‌تر شده که نوید از فضای داخلی جادارتر می‌دهد.

هیوندای i20 مونتاژ شده با قیمت 93 میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود که نزدیک‌ترین رقیب آن تویوتا یاریس هاچ‌بک است که اکنون نمونه صفر کیلومتر آن به ایران وارد نمی‌شود. رقیب دیگر i20، رنو ساندرو است که قیمتی به مراتب پایین‌تر از این خودرو دارد و به تبع تجهیزات رفاهی کم‌تری را نسبت به هیوندای دارد. از دیگر رقیب‌های i20، می‌توان به میتسوبیشی میراژ اشاره کرد، همچنین به زودی رقیب‌های تازه نفسی مانند پژو 208 و رنو کلیو نیز برای این خودرو از راه می‌رسند.

 

 

هیوندای i20

طراحی ظاهری هیوندای i20 فیس لیفت

نسل نخست هیوندای i20 در کلاس خودروهای هاچ بک سوپر مینی قرار داشت که طراحی محافظه کارانه و در عین حال زیبایی داشت که در اواسط دوران عرضه‌اش دچار یک فیس لیفت به جا و سنجیده شد. نسل دوم و مورد بررسی i20، از زبان طراحی جدید هیوندای بهره می‌برد و در بسیاری از قسمت‌ها به ویژه نمای عقب، با نسل گذشته بسیار متفاوت است. همچنین نسل دوم i20، نزدیک به ده سانتی‌متر طول بیش‌تری در مقایسه با نسل گذشته دارد که موجب شده فاصله محور نیز در این نسل نزدیک به 5 سانتی‌متر اقزایش یابد. همچنین i20 جدید حدود دو سانتی‌متر عریض‌تر نسبت به نسل گذشته است. نتیجه این بزرگ شدن اندازه، بیشتر شدن فضای داخلی و بار این خودرو و راحتی بیش‌تر سرنشینان است.

جانمایی و طراحی چراغ‌های عقب، از محصولات جدید هیوندای مانند توسان الگو برداری شده است. طراحی خاص چراغ‌های عقب و تفاوت رنگ ستون C خودرو با دیگر قسمت‌های بدنه، باعث زیبایی بیش‌تر این خودرو شده است. تنها شباهت نسل دوم i20 به مدل پیشین‌اش، طراحی چراغ‌های جلو و کاپوت است. جلوپنجره شش ضلعی i20 نیز مشابه دیگر محصولات جدید هیوندای است. در سراسر بالای چراغ‌های جلو یک قسمت سفید رنگ وجود دارد که شباهت زیادی به چراغ‌ روشنایی روز دیگر محصولات هیوندای دارد، اما در این خودرو تنها جنبه تزیینی دارد و چراغ روشنایی روز i20، در قسمت گوشه درون پروژکتورهای جانمایی شده داخل سپر است.

نمای عقب هیوندای i20

فضای داخلی هیوندای i20 فیس لیفت

هیوندای چند ترکیب رنگ را برای داشبورد این خودو در نظر گرفته است که در ایران با ترکیب رنگ قهوه‌ای و مشکی قابل عرضه است. این تریم دو رنگ در روکش‌های پارچه‌ای صندلی‌ها و بخش‌هایی از تودری خودرو نیز رعایت شده که موجب هماهنگی و زیبایی بیش‌تر فضای داخلی i20 شده است. کیفیت داشبورد پلاستیکی i20 قابل قبول است. نمایشگر هفت اینچی سیستم چندرسانه‌ای و رهیاب به همراه دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع خودرو، در تریم شکلاتی رنگ داشبورد قرار گرفته‌ و کلید‌های تنظیم سیستم تهویه مطبوع زیر آن‌ها و در قسمت مشکی رنگ قرار گرفته که این ترکیب باعث جذابیت دوچندان داشبورد این خودرو شده است. طراحی فرمان و صفحه کیلومتر تمام محصولات هیوندای مشابه یکدیگر است و i20 نیز از این قاعده مستثنی نیست و مانند دیگر محصولات این خودروساز کره‌ای کلید‌های تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل روی غربیلک چرمی فرمان جانمایی شده‌اند. پشت آفتاب‌گیر هر دو سرنشین جلو آینه تعبیه شده است که یک چراغ نیز برای هرکدام از آینه‌‌ها درون سقف خودرو قرار دارد که روشن و خاموش شدن آن توسط کلید قرارگرفته در کنار آن صورت می‌گیرد که در صورت بستن آفتابگیر این کلید بر اثر ضربه به طور خودکار در حالت خاموش قرار می‌گیرد.

کابین i20

صندلی‌های پارچه‌ای i20 کیفیت مطلوبی دارند و رنگ آن‌ها با رنگ داشبورد و دیگر قسمت‌های کابین هماهنگ است. پشتی صندلی‌های جلو از طراحی ارگونومیک و منحنی گونه‌ای برخوردار است که باعث می‌شود پای سرنشین عقب درون قوس پشتی قرار گیرد و فضای زانوی ردیف عقب به مقدار چشم‌گیری افزایش یابد.

به دلیل بزرگ‌تر شدن اندازه i20 در این نسل، فضای صندوق بار در مقایسه با نسل پیش بیش‌تر شده، همچنین با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب این امکان وجود دارد تا بارهای بزرگ‌تری را نیز درون این خودروی جمع و جور شهری قرار دهید.

پیشرانه و ویژگی‌های فنی هیوندای i20 فیس لیفت

نخستین نسل i20 از یک پیشرانه 1.6 لیتری برخوردار بود، اما پس از فیس‌لیفت نسل نخست، یک پیشرانه کوچک‌تر با حجم 1.4 لیتر برای ان در نظر گرفته شد. سیاست‌های کرمان موتور بر این بود که مونتاژ نسل دوم i20 را با همان پیشرانه نسل اول انجام دهد. نسل دوم i20 از یک پیشرانه 1.4 لیتری تنفس طبیعی از نوع Kappa با سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای MPI برخوردار است. این پیشرانه قدرت 99 اسب بخار را در دور 6000 و گشتاور 134 نیو‌تن‌متر را در دور 4000 تولید می‌کند. این قدرت و گشتاور به وسیله یک جعبه‌دنده اتوماتیک چهار سرعته با قابلیت تعویض دستی به محور جلوی i20 منتقل می‌شود. با این ویژگی‌ها هیوندای i20 با وزنی بین 1025 تا 1197 کیلوگرم به بیشینه سرعت 170 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین i20 با استاندارد آلایندگی یورو6، در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی 5.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

چراغ عقب i20

پشت فرمان i20 قرار گرفته و سوییچ را چرخانده و پیشرانه به آرامی و بدون صدای اضافه روشن می‌شود. در حالت سکون صدای پیشرانه به زحمت به داخل کابین نفوذ می‌کند. شیفتر دنده را در حالت D  قرار داده و به آرامی شروع به حرکت می‌کنیم. خودرو با کمی تاخیر به پدال گاز واکنش نشان می‌دهد و در صورت نیاز به شتاب‌گیری، ملزم به وارد کردن فشار بیش‌تری به پدال گاز هستید. این ضعف تاخیر در گازخوردن در مدل پیشین i20 نیز مشهود است و در آن مدل نیز برای شتاب‌گیری خوب و رسیدن به سرعت‌های بالاتر باید پدال گاز را تقریبا تا انتها بفشارید. با قرار دادن جعبه‌دنده در حالت تعویض دستی، می‌توان هر دنده را در دورهای بالاتر تعویض کرد. هنگامی که به صورت دستی اقدام به معکوس دادن می‌کردیم، جعبه دنده با کمی تاخیر یک دنده کم می‌کرد. صدای پیشرانه در دورهای بالا نیز به میزان کمی به داخل اتاق نفوذ می‌کند که این موضوع برای سرنشینان به هیچ وجه آزار دهنده نیست. کم بودن شتاب اولیه و ثانویه i20 با توجه به استفاده از پیشرانه 1.4 لیتری و جعبه دنده اتوماتیک، اتفاقی طبیعی است و نباید از این خودرو انتظار شتاب‌گیری خیره کننده‌ای داشت.

با فشردن بیش‌تر پدال گاز با کمی تاخیر جعبه دنده اتوماتیک اقدام به کم کردن دنده کرده، اما شتاب‌گیری ثانویه بهتری را در مقایسه با شروع حرکت شاهد هستیم. فرمان برقی i20 از دقت خوبی برخوردار است و موجب شده تا i20 فرمان‌پذیری خوبی داشته باشد و در مانورهای ناگهانی عملکرد خوبی از خود نشان دهد و بتوان روی دقت و سرعت عملکرد آن حساب بازکرد.

چراغ جلو i20

سیستم تعلیق خودرو عملکرد خوبی دارد و بیش‌تر ناهمواری‌های سطح جاده را به خود جذب کرده و مانع از انتقال آن به اتاق می‌شود. به دلیل استفاده از رینگ 16 اینچی و لاستیک با فاق کوتاه، به هنگام عبور از گودال‌های کم عمق سطح جاده، ضربه‌های شدیدی به اتاق وارد می‌شود.

امکانات ایمنی و رفاهی هیوندای i20 فیس لیفت

نسل‌ گذشته هیوندای i20 که به صورت وارداتی به بازار عرضه شد، دارای سیستم استارت دکمه‌ای و سنسور نور و روشن شدن خودکار چراغ‌ها بود، اما کرمان موتور نسل i20 را با تجهیزات کم‌تری در مقایسه با مدل وارداتی نسل پیش در ایران مونتاژ می‌کند، گرچه انتظار می‌رفت که دست کم با همان تجهیزات نسل گذشته به بازار عرضه شود.

آمپر i20

کرمان موتور نسل جدید i20 را با تجهیزات ایمنی مانند دو کیسه ایمنی هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم کنترل پایداری، ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز به همراه سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC به بازار عرضه می‌کند. همچنین کرمان موتور برای i20 امکانات رفاهی مانند آینه الکتروکرومیک، سیستم اخطار دهنده فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی 7 اینچی مالتی مدیا با درگاه USB، AUX و بلوتوث با شش بلندگو، دوربین دید عقب و سنسور دنده عقب، سنسور باران، آینه‌های کناری برقی دارای گرم‌کن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سیستم رهیاب ماهواره‌ای دارای نقشه راه‌های ایران در نظر گرفته است که برای یک خودرو در این سگمنت سطح قابل قبولی است.

موتور هیوندای i20

هیوندای i20 جدید با قیمت 93 میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود. این که آیا پرداخت این مبلغ برای خرید یک خودرو هاچ‌بک کوچک شهری ارزش دارد یا نه، به نیاز مصرف کننده و توقع او از خودرو بستگی دارد. هیوندای i20 با طراحی جذاب و یک پیشرانه متناسب با اندازه‌اش در کنار سطح قابل قبولی از امکانات رفاهی و ایمنی، یکی از جذاب‌ترین خودروها در میان رقیبانش است. همچنین i20 با توجه به اندازه کوچک‌اش، فضای داخلی مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد که باعث شده این خودرو برای استفاده روزانه و حتی سفر برای یک خانواده کم جمعیت مناسب باشد.

نوع موتور4سیلندر MPI -خطی
حجم موتور(cc)1368
وضعیت انتقال قدرتموتور جلو، دیفرانسیل جلو
بیشینه قدرت (hp/rpm)6000/98.6
بیشینه گشتاور(nm/rpm)4000/134
وزن خالص(Kg)1025-1197
بیشینه سرعت (Km/h)170
نوع جعبه دندهاتوماتیک 4 سرعته با قابلیت تعویض دستی
مصرف سوخت ترکیبی(L/100km)5.5
حجم مخزن سوخت(L)50
حجم صندوق بار (L)1017-301
اندازه چرخ195/55R16
ترمز های جلو و عقبدیسکی خنک شونده، دیسکی
تعلیق جلومک‌فرسون
تعلیق عقباکسل یک تکه با بازوی نیمه دنباله‌ای و فنر مارپیچ
طول×عرض×ارتفاع(mm)1474×1734×4035
فاصله بین دو محور(mm)2570
قیمت(میلیون تومان)

 

5 از 2 رای