تست درایو
تلاشی برای به‌روز شدن

تجربه رانندگی با دنا پلاس‌

عکاس: عرفان حمیدی
دوشنبه - ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 8 دقیقه
دنا پلاس

بازار سدان‌های پنجاه میلیون تومانی، تب و تاب خاص خود را دارد و خودروسازان برای تصاحب این بازار، مدام در حال به‌روزرسانی محصولات خود هستند. ایران‌خودرو پس از گذشت سه سال از عرضه دنا، به فکر فیس لیفت این خودرو افتاد و برای حفظ جذابیت دنا، یک مدل جدید مجهز‌تر به نام دنا پلاس را با تغییرات ظاهری به بازار عرضه کرد. دنا پلاس نخستین محصول ایران خودرو است که موفق به کسب چهار ستاره کیفی از موسسه ISQI شد و این برتری کیفی در مقایسه با دیگر محصولات ایران‌خودرو در برخورد نخست، به خوبی مشهود است

به گزارش خودرونویس، از سال ۱۳۸۰ که برای نخستین بار سمند به عنوان خودروی ‌ملی رونمایی شد تا امروز، این سدان سایز متوسط عمل‌های جراحی زیبایی متعددی را تجربه کرده است.سمند که در نسخه پایه با مشاوره از طراحان اروپایی شکل‌گرفته بود، از استایلی ساده و محافظه کار‌انه برخوردار بود که خلاف پژو ۴۰۵، دست طراحان را برای ایجاد تغییرات استایلی روی بدنه‌اش بسیار ‌باز گذاشته بود.

طراحی ظاهری دنا پلاس

اما نخستین فیس لیفت سمند اندک زمانی ‌پس از‌ معرفی اولیه و با عنوان پروژه فیس لیفت سمند در سال ۸۱ کلید خورد و عمده تغییرات به بهینه‌سازی فرمی قسمت انتهایی خودرو و تعدیل فرم و اندازه چراغ‌های عقب آن محدود می‌شد.

این پروژه با تاخیر زیاد با نام سمند LX روانه بازار شد و تلاش تیم‌ طراحی ایران خودرو در این پروژه نمای متناسب‌تری به بخش انتهایی خودرو بخشید. دومین پروژه جدی بهینه‌سازی یا همان فیس‌لیفت سمند تحت عنوان پروژه سریر تعریف شد، اما با وجود زمان‌بری زیاد پروژه‌، بودجه سنگین و تلاش تیم‌های طراحی و مهندسی، نتیجه کار به ویژه در قسمت طراحی دماغه ‌خودرو چندان از نظر فرم و تناسبات قوی و به گفته طراحان از نظر بصری، محکم و جذاب نبود که بخشی از آن به دلیل خام‌بودن کانسپت اولیه و بخشی دیگر به علت فرم غریب و خشک جلو پنجره بود که ‌به همین دلیل به فاصله کوتاهی پروژه دیگری با عنوان طراحی جلوپنجره سورن نیز کلید خورد تا این ایراد بصری دوباره طراحی و بهینه شود.

دنا

تا این جا می‌توان گفت سمند دو فیس لیفت (minor  مختصر) و (major عمده) را تجربه کرده بود. اما پروژه دنا را باید اساسی‌ترین فیس‌لیفت ‌سمند بنامیم که در مرحله اول تنها به تغییرات دماغه و انتهای خودرو و داخل‌کابین محدود شد، اما به فاصله کوتاهی و طبق روال معمول  پوسته ظاهری درها و تقریبا تمامی بدنه، با در نظر گرفتن ثابت بودن و عدم تغییر کلاف و ساختار پایه سمند دوباره طراحی شدند.

تغییرات مرحله دوم‌ بر روی دنا با عنوان دنا پلاس و در قالب‌خودرویی لوکس‌تر، با امکانات و آپشن‌هایی جذاب، پیشرانه‌ای پرتوان و چهره‌ای اسپرت معرفی شد. ‌خلاف نسخه پایه سمند، در دنا با وجود ‌چهره خشن و عضلانی خود به ویژه در نمای جلو، همگونی و هماهنگی فرمی متناسب و درستی بین نمای جلو و عقب با بخش میانی مشاهده نمی‌شود. به عبارت دیگر در دنا شما با خودرویی سه شخصیتی روبه‌رو هستید؛ در نمای جلو چهره‌ای اسپرت و خشن، در ‌نمای کناری پوزه‌ای کشیده و اورهنگی بیش از حد دراز و خطوط بدنه‌ای که حجمی کسل کننده را باعث می‌شوند و در نمای عقب استایلی بینابین یعنی نه چندان ‌خشن و نه چندان ساکن ( از نظر  بصری).

پس ایران خودرو از طراحان‌خود خواست تا پروژه دنا پلاس را با تعریفی جدید یعنی دمیدن روح  هیجان و پویایی بصری و فرمی به‌ویژه در نمای کناری خودرو آغاز کنند.

اما آیا‌ دنا پلاس توانسته به عنوان یک پروژه فیس‌لیفت در جهت افزایش فروش بیش‌تر خودروی ملی موفق باشد؟

پاسخ مثبت است.

دنا پلاس به‌عنوان یک پوست‌اندازی اساسی برای ارتقاء سمند به خودرویی جدید و بر اساس آن‌چه از بازخورد بازار و بین مردم می‌توان پرس و جو کرد، خودرویی موفق بوده، چرا که در محدوده قیمتی خاص توانسته خودرویی با آپشن‌هایی متفاوت از قبل برای یک خودروی ایرانی و چهره و توانی قابل قبول‌تر از پیش عرض اندام کند، اما فراموش نکنیم با وجود این ‌موفقیت دنا پلاس از نظر استیتیکی (‌زیبایی شناسی) به نظر همچنان برای بهتر شدن نیاز به کار بیش‌تر داشته است. این‌ نکته به‌ویژه در نمای کناری خودرو بیش از‌ هر‌ جای دیگر‌ خودنمایی می‌کند. پس اجازه دهید کمی دقیق‌تر ‌به ماجرا نگاه کنیم.

خط شخصیت (Character Line) کمانی شکل روی بدنه یکی از ‌مواردی است که امروزه در طراحی بسیاری از خودروها به عنوان یک مد یا ترند trend مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این خط کمانی شکل در دنا پلاس با شیب زیاد و بلندی که به سمت عقب پیدا کرده با فرم‌ جعبه‌ای شکل (Boxy Design) اتاق دنا در تضاد است، یا بهتر بگوییم چندان هماهنگ نیست. ضمن این که تغییر خط کمر (Waist Line) خودرو نیز به فرم و حالتی گوه‌ای شکل (wedge)  و برگشت آن در ناحیه در عقب با شکستی سریع به سمت بالا از نظر بصری فرم زیبایی در کنار ستون C خودرو را به وجود نیاورده و به نظر می‌رسد این ‌بخش نیازمند دقت بیش‌تری بوده و در انتها، بالا بودن از حد خط زیرین سپر ‌عقب که بدون تردید به دلیل رعایت زاویای حد departure and approach angle بوده، می‌توانسته با توجه به ماهیت اسپرت‌تر‌ دنا پلاس دست کم با یک قطعه الحاقی، فلپ یا ماهیچه خارجی به عضلانی بودن پیکره کلی خودرو در نمای کناری به عنوان یکی ‌از تاثیر‌گذارترین نماهای خودرو کمک شایانی کند.

فضای داخلی دنا پلاس

درون ‌کابین نیز طراحی داشبورد دنا پلاس همانند دنا از فرم‌خسته‌کننده و قدیمی داشبورد سمند که برداشتی از نسل‌های قدیمی آئودی A4  بود، فاصله زیادی گرفته و با وجود این که به نظر‌ می‌رسد هنوز نیاز به کار بیش‌تر روی گوشه‌ها و حجم‌پردازی‌ها و ظرافت‌های داشبورد و رودری‌ها باید به عنوان فینیش نهایی انجام می‌شده که البته نشده است، اما کلیت آن زیبا و قابل قبول است.

کابین دنا

دنا پلاس به عنوان یک محصول به‌روز شده از سمند پروژه‌ای قابل تحسین ‌است، اما انتظارها از‌ مجموعه‌ای مانند ایران‌خودرو با سابقه‌ای چند ده ساله در صنعت خودرو و با وجود اشراف بر تمام‌ محدودیت‌ها و اعمال نظرهای مدیریتی، بیش از آن است که در دنا پلاس شاهد آن هستیم، ضمن این که به نظر می‌رسد ایران‌خودرو باید به طراحی و استایل جدی‌ترین ‌رقیبان خود یعنی‌ چینی‌های خوش خط و خال، ‌بیش‌از پیش توجه‌ کند.

آزمایش رانندگی دنا پلاس

موقعیت قرارگیری راننده پشت فرمان دنا پلاس به دلیل تغییر طراحی صندلی‌ها به ویژه پشت سری، نسبت به دیگر خودروهای خانواده سمند راحت‌تر است. سوییچ را چرخانده و پیشرانه با صدایی کم، روشن می‌شود. به دلیل عایق‌بندی بهتر بدنه و اتاق در مقایسه با سورن و دنا، میزان نفوذ صدای پیشرانه به کابین، کمی کم‌تر است. به آرامی شروع به حرکت می‌کنیم. پیشرانه عملکرد نرمی دارد و به فشردن پدال گاز حساسیت خوبی نشان می‌دهد. پیشرانه CVVT دنا پلاس به دلیل مجهز بودن به سنسور موقعیت میل سوپاپ، مصرف سوخت پایین‌تری نسبت به پیشرانه دیگر محصولات ایران‌خودرو دارد و در واقع از پاشش بیهوده سوخت به اتاقک احتراق جلوگیری می‌کند. میزان نفوذ صدای باد در سرعت‌های بالا به کابین بسیار کم‌تر از سورن و دنا است که می‌توان آن را ناشی از تغییر درها دانست، تغییری که منجر به باز و بسته شدن آسان‌تر درها شده است. سیستم تعلیق عملکرد خوبی دارد و ناهمواری‌های سطح جاده را به خوبی جذب می‌کند. سیستم ترمز دنا پلاس با دنا تفاوتی ندارد و درست از همان نوع دیسک و لنت در دنا پلاس نیز استفاده شده است.

به دلیل نصب سانروف، ارتفاع سقف از داخل کابین نسبت به دنا و دیگر محصولات سمند، کم‌تر شده، اما این موضوع به هیچ وجه آزار دهنده نیست و حتی افراد بلند قد نیز به راحتی می‌توانند پشت فرمان و حتی در ردیف عقب بنشینند.

ایکو دنا

امکانات ایمنی و رفاهی دنا پلاس

ایران خودرو، دنا پلاس را با تجهیزات رفاهی و ایمنی بیش‌تری نسبت به دنا به بازار ارائه کرده تا است. دنا پلاس دارای تجهیزاتی مانند چهار کیسه هوا برای راننده، سرنشین جلو و کناری به همراه سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD است.

در فهرست بلند بالای امکانات رفاهی این خودرو، فرمان هیدرولیک با کلید‌های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی آن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دارای دریچه برای سرنشینان عقب، سیستم صوتی و تصویری با نمایشگر لمسی به همراه رهیاب ماهواره‌ای، چراغ روشنایی روز، چراغ زیر درهای جلو، شیشه بالابرهای برقی دارای آنتی ترپ و شیشه‌های UV، آینه‌های برقی با قابلیت تاشوندگی خودکار، سانروف برقی دو حالته، سنسور دنده عقب و دوربین دید عقب، کروز کنترل و صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم برقی در هشت جهت دیده می‌شود که باعث شده این خودرو یکی از مجهزترین خودروها در این بخش بازار باشد.

دنا پلاس با همه ضعف‌ها و قوت‌ها، نتیجه تلاش ایران‌خودرو برای تصاحب بازار سدان‌های 50 میلیون تومانی است تا بتواند سهم بیش‌تری در این بخش از بازار داشته باشد. دنا پلاس با داشتن امکانات بیش‌تر از خودروهای چینی رقیب و پیشرانه خوب و با دوام و کم مصرف، در کنار طراحی جذاب، یکی از بهترین گزینه‌ها در بین رقیبان‌اش است. این‌ خودرو شاید ماندگارترین و کم استهلاک‌ترین گزینه در این بخش نباشد، اما می‌توان آن را  مجهزترین گزینه در این بازه قیمتی دانست.

 

 

نوع موتور 4سیلندر EF7 -خطی
حجم موتور(cc) 1646
وضعیت انتقال قدرت موتور جلو، دیفرانسیل جلو
بیشینه قدرت (hp/rpm) 6000/114
بیشینه گشتاور(nm/rpm) 4500/155
وزن خالص(Kg) 1258
بیشینه سرعت (Km/h) 189
نوع جعبه دنده دستی 5 سرعته
مصرف سوخت ترکیبی(L/100km) 7.74
حجم مخزن سوخت(L) 60
حجم صندوق بار (L) 500
اندازه چرخ 195/60R15
ترمز های جلو و عقب دیسکی خنک شونده، دیسکی
تعلیق جلو مک‌فرسون
تعلیق عقب مستقل
طول×عرض×ارتفاع(mm) 1460×1720×4559
فاصله بین دو محور(mm) 2671
قیمت(میلیون تومان)

 

 

3.5 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟