اخبار خودرو جهان
ارزیابی شده در لاتین NCAP

تست تصادف هیوندای توسان با صفر ستاره ایمنی

یکشنبه - ۲۱ آذر ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
تست تصادف هیوندای توسان

هیوندای توسان به لطف عملکرد افتضاح خود در تست تصادف موسسه لاتین NCAP با افتخار موفق به دریافت صفر ستاره ایمنی شد! قبل اینکه کاملا متعجب شوید باید اظهار کنیم که این کراس اوور تست شده ویژه منطقه کارائیب و آمریکای لاتین توسعه یافته بود و مدل قدیمی تر توسان بوده که با نسل جدید هیوندای توسان 2022 که به تازگی معرفی شده تفاوت دارد.

به گزارش خودرونویس، اما با وجود اینکه این توسان مدل قدیمی بوده ولی نتیجه این تست نه تنها برای بازار آمریکای لاتین بلکه برای بسیاری از کشورهای دنیا اهمیت زیادی دارد. همانطور که می دانید علاوه بر بازار آمریکای لاتین، در کشورهای مختلف دیگری نسل پیشین هیوندای توسان همچنان در حال عرضه بوده و حتی می توانید نسخه صفر کیلومتر آن را تهیه کنید. به عنوان مثال در کشوری مثل فیلیپین نسل پیشین هیوندای توسان هنوز به صورت رسمی و صفر کیلومتر فروخته می شود و در ایران خودمان هم که مشتری برای توسان سر و دست می شکند!

 

موسسه لاتین NCAP اشاره کرد که دلیل تاخیر در انتشار این نتایج خود شرکت هیوندای بوده است. این تست در سال 2020 آغاز شد و تمامی خودروها به منظور تست سیستم های غیرفعال ایمنی برای محافظت از سرنشین بررسی شدند؛ این بدان معناست که قسمت جلویی خودرو بارها و بارها مورد برخورد قرار می گیرد و نیاز بوده که قطعات نصب شده در پروفیل جلو با نمونه نو تعویض شوند. بدین ترتیب به تعداد زیادی از قطعات یدکی نو نیاز بوده است.

لاتین NCAP اظهار کرد که هفت ماه زمان برد تا هیوندای این قطعات آسیب دیده در پروفیل جلو را با نمونه نو تعویض کند؛ این در حالی بوده که سایر شرکت ها تست تصادف را موردی اضطراری می دانند و به سرعت اقدام به ارسال قطعات یدکی می کنند.

تست تصادف هیوندای توسان

هیوندای توسانی که توسط موسسه لاتین NCAP تست تصادف شده به صورت استاندارد دارای دو کیسه ایمنی هوا در جلو بود و فاقد کیسه های ایمنی هوا جانبی و پرده ایست. همچنین این خودرو به صورت استاندارد فاقد سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و تکنولوژی های پایداری مشابه بوده که در توسان های عرضه شده به سایر بازارهای جهانی به صورت استاندارد تعبیه شده است.

هیوندای توسان مورد بررسی با این وجود در تست تصادف از رو به رو و جانبی و حتی شلاقی عملکرد خوبی از خود نشان داد؛ ولی فقدان کیسه های ایمنی هوای جانبی باعث شد این خودرو نتواند امتیازهای بهتری را در این موارد کسب کند.

تست تصادف هیوندای توسان

ولی حفاظت از سرنشینان خردسال درون کابین هیوندای توسان مورد بررسی به دلیل برخورداری از تنها دو کیسه ایمنی هوا بسیار پایین بود. زیرا در قسمت میانی صندلی های عقب تنها یک کمربند ایمنی حلقه مانند مانند خودروهای تولید شده در ایران تعبیه شده بود و هیوندای از نصب سیستم های نگهدارنده کودک CRS روی این نسخه خودداری کرده بود. عملکرد توسان در محافظت از عابر پیاده در حین برخورد نیز متوسط بود؛ ولی عملکرد در محافظت از قسمت بالایی پا ضعیف بود و در خصوص محافظت از سر هم بسیار پایین بود. فقدان سیستم ترمز اضطراری خودکار که در پیشگیری از برخورد با عابرین پیاده امری حیاتی و مهم محسوب می شود، یکی دیگر از دلایل دریافت امتیاز پایین توسط هیوندای توسان در این زمینه بود.

موسسه لاتین NCAP اشاره کرد که به هیوندای پیشنهاد داده که نسل جدید توسان 2022 را برای تست در اختیار این موسسه قرار دهد؛ ولی جواب از سوی هیوندای منفی بوده است.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟