تکنولوژی دوربین در خودرو

به گزارش خودرونویس، تا همین مدت اخیر تکنولوژی های دوربین ها به حدی پیشرفته نشده بود که در خودروهای تولیدی مورد استفاده قرار بگیرد. اما این موضوع به تازگی تغییر کرده و دوربین ها جایگاه مهمی را در ویژگی ها و امکانات یک خودرو دارند. امروزه تکنولوژی های دیجیتالی و دوربین ها به مراتب قدرتمندتر و کوچک تر نسبت به نسل های قبلی خود هستند.

به همین ترتیب به سادگی امکان نصب دوربین ها در قسمت های مختلف یک خودرو از جمله لبه آینه ها، داشبورد، چراغ ها، درب ها و سایر بخش های یک ماشین وجود دارد. به کمک این دوربین ها راننده به سادگی می تواند تمام محیط اطراف خودرو را به وسیله یک یا چند نمایشگر تعبیه شده درون کابین مشاهده کند.

تحول خودروسازان در سالهای اخیر به کمک تکنوسنترها

تکنولوژی سنسورها در خودرو

تکنولوژی سنسورها با جدیدترین تکنولوژی دوربین ها ترکیب شده و پارک کردن خودرو را برای راننده در ایمنی کامل بدون اینکه به اشیا و افراد پیرامونی خود برخورد کند ساده تر ساخته اند. سنسورها به دو دسته کلی رادار سنسورها و سنسورهای التراسونیک تقسیم می شوند. سنسورهای پارک از جمله رایج ترین سنسورهای نصب شده به روی یک خودرو هستند. البته سنسورهای دیگری هم در خودروهای مدرن وجود دارند که عملکردهای متفاوتی دارند.

از جمله دیگر سنسورهایی که امروزه در خودروهای مدرن نصب شده می توان به سنسور سرعت سنج، سنسور دور موتور، سنسور فشار مطلق منیفولد، سنسور دریچه گاز، سنسور اکسیژن و ناک سنسور اشاره کرد.

تحول خودروسازان در سالهای اخیر به کمک تکنوسنترها

وابستگی بیشتر خودروها به کامپیوتر و نرم افزار نسبت به گذشته

تقریبا هر خودروی مدرن و امروزی به یک نوعی از کامپیوتر مجهز شده که بسیاری از قابلیت های خودرو به وسیله این کامپیوتر کنترل می شود. هرسال این کامپیوترهای نصب شده روی خودرو پیشرفته تر می شوند و ویژگی های پیچیده بیشتری به آنها اضافه می شود. در حال حاضر جدیدترین نسل کامپیوترهای نصب شده روی یک خودرو قابلیت های مختلفی را مانند سیستم رهیاب، پارکینگ، کروز کنترل، دمای پیشرانه، دمای سیستم تهویه، آلایندگی و بسیاری دیگر از قابلیت های یک خودرو را کنترل می کنند.

این تغییر بزرگ در نحوه تولید و همچنین کنترل خودروها باعث شده که نحوه نگهداری و تعمیر خودروهای جدید را نیز تغییر دهد. امروزه یک مکانیک یا یک متخصص خودرو باید به همان اندازه که از دانش تعمیر و مکانیکی خودرو اطلاعات داشته باشد، از نحوه فعالیت کامیپوترهای نصب شده روی یک خودرو نیز اطلاع داشته باشد. در بسیاری از شرایط افرادی که یک مقدار جزیی نسبت به خودرو و سیستم های کامپیوتری نصب شده روی آن اطلاع داشته باشند، می توانند ایراد خودرو را تشخیص داده و آن را برطرف کنند.

تحول خودروسازان در سالهای اخیر به کمک تکنوسنترها

ابزارهای تشخیص ایراد خودرو زمانی جزو ابزارهای گران قیمت تعمیرگاهی بودند و تنها گاراژها و تعمیرگاه ها قدرت خرید آنها را داشتند. ولی در مدت اخیر ابزارهای ارزانتر و بی کیفیت تری برای تشخیص ایراد خودرو به بازار عرضه شده که عملا بسیاری از این محصولات قادر به تشخیص ایراد اصلی خودرو نبوده و وقت و هزینه شما را هدر می دهند.

با این حال دستگاه های دیاگی که در بسیاری از تعمیرگاه ها مشاهده می کنید که قابلیت اسکن و خواندن ECU، OBD و OBD2 را دارند، یک جایگزین مقرون به صرفه برای سیستم های عیب یابی گران قیمتی بوده که در تعمیرگاه ها و گاراژها استفاده می شوند. این سیستم ها توسط افراد در ارتباط با صنعت خودرو برای دیگر افراد مرتبط با این صنعت طراحی شده و میلیون ها مشتری راضی در سراسر دنیا دارد. نکته مثبت این دستگاه های TOAD این بوده که تمام ویژگی هایی که سایر سیستم های عیب یابی گران قیمت مورد استفاده در تعمیرگاه ها و گاراژها را دارد و قیمت آن نیز به مراتب ارزانتر است.

نرم افزار استفاده شده در TOAD به سادگی امکان دانلود در لپ تاپ را دارد. رابط کاربری این دستگاه بسیار ساده بوده و همین موضوع به شما این امکان را می دهد که به سادگی مشکلات مربوط به پیشرانه و آلایندگی خودروی خود را شناسایی کنید. اگر مشکلی شناسایی شد، این سیستم به شما می گوید که مرحله بعدی چیست. همین موضوع سبب شده که روش مقابله با مشکلات خودروهای مدرن بسیار متفاوت از خودروهای قدیمی باشد و به مالکان خودرو امکان کنترل بیشتری می دهد.

 

طراحی کارآمدتر و بهینه تر از گذشته

خودروسازان امروزه تاکید بسیار زیادی نسبت به کاهش مصرف سوخت محصولات خود نسبت به گذشته دارند. مصرف سوخت و آلایندگی در زمان گذشته موضوع چندان مهمی برای خودروسازان مختلف نبوده است. اما قوانین جدید زیست محیطی و نگرانی های جدید در خصوص محیط زیست منجر به این تغییرات در رویکرد خودروسازان شده و آنها را مجبور به تولید خودروهایی پاک تر و کم آلاینده تر و کم مصرف تر کرده است.

سوخت های تمیزهای هم در خودروها استفاده می شود که سموم کمتری تولید کرده و آلایندگی کمتری را وارد اتمسفر می کند. همچنین اگر خودرویی مشکل آلایندگی داشته باشد ساده تر از گذشته می توان آن را تشخیص داد. به محض اینکه چراغ چک پیشرانه یک خودرو روشن شود، در صورت اتصال کامپیوتر خودرو به دستگاه دیاگ می توان به سادگی دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو را فهمید و نسبت به برطرف کردن آن اقدام کرد.

ایران خودرو هم در مسیر تولید خودروهای مدرن تر، کم آلاینده تر و بهینه تر گام برداشته و با کمک گرفتن از تکنوسنترها و شرکت های دانش بنیان در این مسیر به سرعت پیشروی می کند. ایران خودرو به تازگی نسخه های بهینه سازی شده یا همن پلاس پیشرانه های خانواده XU7، TU5 و EF7 را معرفی کرده که تمام این پیشرانه های بهینه سازی شده نسبت به مدل های اولیه افزایش توان، گشتاور، عمر موتور و کاهش آلایندگی و مصرف سوخت را به همراه داشته اند.

اما اقدامات ایران خودرو در راستای تولید قوای محرکه مدرن تر و بهینه تر به اینجا ختم نشده و این شرکت قصد دارد از سال 1402 پیشرانه های سه سیلندر خود را که به مراتب مصرف سوخت و آلایندگی پایین تری نسبت به پیشرانه های فعلی دارند را روی محصولات خود نصب کند. در گام بعدی ایران خودرو با هدف کاهش آلایندگی و تولید خودروهایی مدرن تر قصد تولید پیشرانه های درونسوز با سیستم هیبریدی خفیف یا میکرو هیبرید را داشته و در گام بعدی هم تولید پیشرانه های تمام هیبریدی و در آخرین قدم ایران خودرو اقدام به تولید خودروهایی تمام الکتریکی کرده تا خود را با آینده این صنعت بزرگ و پیشران جهانی همگام ساخته باشد.

کاملا مشخص بوده که ایران خودرو در مسیر خودروسازان مطرح جهانی حرکت می کند و با الگوبرداری از خودروسازان سطح یک و دو جهان قصد ایجاد ارزش افزوده و همچنین تولید محصولاتی مدرن تر و پیشرفته تر نسبت به گذشته را دارد.

تحول خودروسازان در سالهای اخیر به کمک تکنوسنترها

ساده تر شدن تعمیرات خودرو نسبت به گذشته

در گذشته برای اینکه یک مکانیک خودرو شوید باید آموزش های لازم را می دیدید و یا از اشخاصی که در این حوزه فعال هستند راهنمایی بگیرید. البته این راه ایده آلی برای یادگیری نبود و زمان زیادی می برد. امروزه وجود اینترنت و وب سایت های فراوانی که مرتبط با صنعت خودرو هستند، نحوه یادگیری ما در خصوص خودروها و روش های تعمیر آنها را تغییر داده اند.

خودرو یکی از مهم ترین اختراعات انسان بوده که زندگی میلیون ها نفر در سراسر دنیا به واسطه استفاده از خودرو تغییر کرده است. عمده این تغییرات مثبت بوده اند. اما عوارض جانبی منفی زیادی هم در این شکل از حمل و نقل وجود داشته است. این مشکلات به وسیله خودروسازان در حال حل شدن بوده و به کمک جدیدترین تکنولوژی های استفاده شده در طراحی و توسعه خودرو، رانندگی ساده تر، پاک تر و بهینه تر شده است.

فناوری ها و تکنولوژی های امروزی با سرعت بسیار زیادی در دست توسعه بوده و تاثیر زیادی روی روند توسعه و طراحی خودرو دارند. این روند توسعه ادامه خواهد داشت و خودروهایی که مردم طی 50 یا 100 سال آینده استفاده می کنند شاید از خودروهایی که امروز ما استفاده می کنیم غیرقابل تشخیص باشند.

 

5 از 1 رای