اخبار خودرو جهان
از تولید دوچرخه تا خودروهای هشت سیلندر

مروری بر تاریخ 125 ساله کمپانی خودروسازی اشکودا

دوشنبه - ۸ دی ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
تاریخ 125 ساله اشکودا

125 سال پیش در چنین روزهایی، یکی از زیرمجموعه های فعلی کمپانی خودروسازی فولکس واگن تاسیس شد؛ منظور ما شرکت اشکودا است و باید اظهار کنیم که این برند یکی از قدیمی ترین خودروسازان فعال در جهان است. 125 سال در چنین روزهایی بود که پیش از کریسمس برداران Vaclav تصمیم به تاسیس اشکودا برای تولید دوچرخه گرفتند.

به گزارش خودرونویس، اشکودا در 21 دسامبر سال 1895 توسط واکلاو لائورین و واکلاو کلمنت تاسیس شد. لائورن یک مکانیک بود و کلمنت یک فروشنده کتاب بود و هر دو علاقه زیادی به دوچرخه سواری داشتند. هدف این بود که دوچرخه هایی با کیفیت با قیمتی منطقی را تولید کنند و آنها موفق شدند دوچرخه هایی که با نیروی پا یا دست به حرکت در می آیند را تولید کنند. اگر با دنیای دوچرخه ها آشنایی داشته باشید، قطعا برند SLAVIA برایتان آشناست، چراکه اولین دوچرخه های این دو تحت عنوان این برند فروخته شد.

لائورین و کلمنت واکلاو

تغییر فاز از دوچرخه به موتور سیکلت

در سال 1899 آنها تصمیم به تولید موتورسیکلت گرفتند. اولین موتورسیکلت آنها SLAVIA  مدل A و B نام داشت که موتور آنها در قسمت پایین تر فریم نصب شده بود تا پایداری آنها افزایش یابد. در واقع محل جانمایی و نصب پایین پیشرانه موتورسیکلت های این برند به یک استاندارد جهانی تبدیل شد و کمک زیادی به رشد سریع اشکودا کرد.

با داشتن چنین سابقه موفقی در کارنامه، آنها شروع به شرکت در مسابقات کردند و چندین مسابقه مهم از جمله رقابت Dourdan در سال 1905 در نزدیکی پاریس را برنده شدند. قهرمانی این برند اهل چک در این مسابقه غیر رسمی موجب تحسین و معروف تر شدن اشکودا در آن سالها شد.

 

تولید اولین خودرو در اشکودا

سال 1905، سال بزرگی برای این دو برادر بود؛ چراکه در همین سال آنها اولین خودروی خود را نیز تولید کردند. اولین خودروی اشکودا Lauren & Klement Voiturette A نام داشت که یک خودروی سبک با قابلیت مانورپذیری بالا بوده که قلب تپنده آن یک پیشرانه 1 لیتری دو سیلندر بود. این خودرو قادر بود که به بیشینه سرعت 40 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

تنها یک سال بعد لائورین و کلمنت خودروهای متنوع دو و چهار سیلندری را تولید می کردند. در سال 1907 این دو اولین خودروی هشت سیلندر خود را با نام تایپ FF به تولید رساندند. بدین ترتیب این شرکت به بزرگترین تولید کننده در امپراتوری اتریش-مجارستان تبدیل شده که همین موضوع نشان دهنده قدمت زیاد اشکودا است.

 

تغییر نام از L&K به اشکودا

لازم به ذکر است در سال 1925 زمانی که L&K همکاری خود را با گروه مهندسی پیلسن اشکودا آغاز کردند، نام این شرکت به اشکودا تغییر داده شد. این دو شرکت تحت عنوان اشکودا اتو با یکدیگر همکاری داشتند و فقط در این برهه زمانی بود که خط تولید این شرکت به مونتاژ خودرو رو آورد.

در آن سال ها اشکودا می توانست خودروهایی مانند Popular، Rapid، Favorite و سوپرب را تولید کند. این موضوع سبب شد که اشکودا در سال 1936 به بزرگترین تولید کننده کشور چک تبدیل شود که البته امروز چندان کشور بزرگی نیست؛ ولی زمانی که تصور می کنید که این خودروساز اهل چک روزی به قدری بزرگ بوده که آلمان ها یکی از طراحی های آن را سرقت کردند و در قالب برند فولکس واگن به تولید رسانند، به موفقیت اشکودا در آن سال ها پی می برید.

اشکودا فلیسیا

داستان اشکودا پس از جنگ جهانی

پس از جنگ جهانی اشکودا تحت سلطه شوروی در آمد و در آن سالها اکتاویا و فلیسیا را تولید می کرد و تعداد تولید روزانه آن در حال رشد و افزایش بود. در سال 1975 اشکودا به دلیل موفقیت هایی که در رالی کسب کرده بود لقب پورشه شرق اروپا را به خود اختصاص داد.

کارخانه اشکودا

در سال 1991 که دیوار برلین تخریب شد، کمپانی فولکس واگن در حال رشد سریعی بود، چشم به برند اشکودا دوخته بود و اشکودا را به عنوان چهارمین زیربرند به برندهای تحت خود اضافه کرد. بدین ترتیب امپراتوری فولکس واگن بزرگ و بزرگتر شد. خرید اشکودا توسط فولکس واگن باعث شد که کیفیت محصولات این کمپانی ارتقا یابد و این شرکت سود بیشتری کسب کند؛ ولی اشکودا استقلال مهندسی خود را از دست داد.

 

سخن پایانی

امروزه محصولات تولیدی اشکودا در بیش از 100 بازار جهانی در حال عرضه بوده و این شرکت عملا شعار Simply Clever را محقق کرده و اکسسوری های جذابی برای خودروهایش طراحی کرده که باعث می شود مشتری به خرید محصولات اشکودا تشویق شود.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟