اخبار خودرو جهان
200 سال افتخار

تاریخچه خودروسازی پژو

دوشنبه - ۵ مهر ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
تاریخچه پژو

تاریخ پژو مساوی با تاریخ نوآوری در طراحی، بلوغ مهندسی و به‌کارگیری نخستین فناوری‌ها در صنعت خودروسازی اس و به عبارت دیگر، تاریخ این شرکت، داستانی از موفقیت‌های چشمگیر در مسابقات اتومبیلرانی و طلوع دوران خودروهای جاده‌ای است. سرآغاز سرگذشت پژو به 200 سال پیش باز می‌گردد.

به گزارش خودرونویس، در آن زمان اهالی خاندان پیر فرانسوی، برای آسیاب کردن آرد، به جای سنگ آسیاب از صفحه‌ای فولادی استفاده کردند و پس از آن با تلاش دو پسر ژان پیر به نام‌های ژان پیر دوم و ژان فردریک، یک کارخانۀ فولاد به نام «برادران پژو» تأسیس شد.

از فولاد کارخانۀ برادران پژو برای ساخت فنرهای ساعت، دامن‌های کرینولین و انقلابی مُد و پوشاکِ قرن نوزدهم و تیغه‌های اره استفاده شد. پژو خیلی زود با ساخت چرخ خیاطی و آسیاب قهوه و فلفل به شهرت رسید و امروز هم یکی از بهترین تولیدکنندگان آسیاب فلفل است.

 

اولین خودروی پژو

منشا اصلی ساخت نخستین خودروی پژو را باید دوچرخه و بدنه آن دانست. در سال 1890، نوه ژان پیر بزرگ، یعنی آرمان پژو که در زمینه ساخت و به کارگیری دوچرخه تخصص داشت؛ یک شاسی لوله ‌ای سبک وزن ساخت و پیشرانه دو سیلندر دایملر را با آن ترکیب کرد و به این ترتیب نخستین خودروی بنزینی پژو تولید شد.

تاریخچه پژو2

اندکی بعد در سال 1894، پژو در مسابقۀ کالسکه‌ های بدون راننده موسوم به Puffy Huan پیروز شد. مسابقه مزبور اولین رقابت اتومبیلرانی جهان بود و موفقیت پژو در این رقابت، آرمان را متقاعد کرد که آینده در اختیار خودروها بوده و باید بدنبال ساخت خودرو باشد و پژو از آن زمان مشغول ساخت خودرو است.

پژو در سال 1912در سوشو فرانسه یک کارخانه ساخت. کارخانۀ یادشده قدیمی‌ترین کارخانۀ خودروسازی جهان بوده و اکنون با نام کارخانۀ استلانتیس سوشو فعالیت می‌کند و یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های خودروسازی در کشور فرانسه است.

 

لوگوی متفاوت

در سال 1847 و زمانی که خانوادۀ پژو در حال تولید محصولات فولادی بودند؛ تصویر شیر به عنوان نشان پژو ظاهر شد. پشم‌ها و دندان‌های تیز و بُرنده‌ی شیر، نمادی از قدرت و استحکام تولیدات پژو است. در سال 1858 لوگوی یادشده به عنوان نشانِ برند پژو ثبت شد و از سال 1948 و همزمان با معرفی و فروش مدل‌های 203، لوگوی شیر روی پیشانی و جلوپنجرۀ خودروهای پژو نقش بست.

لوگو پژو

با گذشت زمان لوگوی پژو تکامل یافت و در سال 1998 از پنجه‌های شیر به عنوان نمادِ نیرو و تعادل استفاده شد. قبل از تغییر مزبور، نشان پژو فقط شامل نقش سر شیر بود. در آن زمان از رنگ آبی به عنوان زمینۀ لوگو و به منظور نمایش برتری شخصیتی و ماهیتِ مؤثر پژو استفاده کردند. البته با گذشت زمان لوگوی پژو تغییر و تحولاتی را تجربه کرد و امروزه آخرین نسخۀ آن شامل نقش سر شیر بوده و نوشتۀ پژو روی زمینه‌ای سیاه رنگ درج شده است.

 

شماره‌ گذاری سه رقمی

شرکت پژو در سال 1929 برای نامگذاری محصولات خود از ایده‌ای جالب استفاده کرد و از آن زمان به بعد پژو مدل‌ محصولاتش را با به کارگیری یک عدد سه رقمی و قرار دادن صفر در میان دو رقم مشخص می‌کرد. اولین پژو که برای نامگذاری آن از روش سه رقمی و معروف پژو استفاده شد؛ در سال 1929 و با عنوان مدل 201 به بازار آمد. مدل 201 اولین خودروی تولید انبوه پژو بود. این خودرو در آن زمان ارزان‌ترین خودرو در کشور فرانسه بود؛ اما کیفیت مناسب آن کارخانۀ سوشو را به سودآورترین کارخانۀ جهان تبدیل کرد.

پژو 203

نوآوری‌ های پژو ادامه یافت و این شرکت برای نخستین بار شروع به تغییر طراحی محصولاتش با استفاده از بدنه‌هایی زیبا، خطوطی آرام و جلوپنجره‌هایی شیب‌دار کرد و در طی چند دهه محصولات جالبی مانند 301 در سال 1932، 401 و 601 در سال 1934 و 204، 304 و 504 تولید شدند.

در دهه‌های 1980 و 1990 پژو مجموعه‌ای از خودروهای عالی برای رانندگی تولید کرد که از آن جمله باید به 309 GTI، 106 رالی، 306 رالی، 306 GTI 6 و البته بهترین آنها یعنی 205 GTI اشاره کرد.

 

مدل افسانه‌ ای 205

مدل 205 در سال 1984 عرضه شد و دارای یک طراحی کلاسیک زیبا و سیستم تزریق سوخت مستقیم بود. این خودرو یکی از بهترین اتومبیل‌های دنده‌دستی جهان بوده و حتی امروز هم از آن استقبال فراوانی می‌شود. پژو پنج میلیون دستگاه 205 فروخت که در آن زمان یک رکورد بزرگ محسوب می‌شد.

پژو با 205 ثابت کرد که می‌ تواند یک خودروی واقعی و مناسب برای رانندگی بسازد. موفقیت 205 به عرضۀ مدل 205 T16 Group منتهی شد و پژو با بکارگیری آن شروعی ایده‌ آل را در مسابقات اتومبیلرانی تجربه کرد.

پژو 205

پژو با پیروزی‌های متعدد در مسابقات رالی رکوردهای زیادی به دست آورده است و در واقع از مسابقات رالی و چگونگی کسب موفقیت‌های پژو در رویدادهای مختلف رالی، باید به عنوان سنگ بنای پژو در راه رسیدن به جایگاه امروزی این خودروساز فرانسوی یاد کرد.

پژو 5 بار قهرمان رالی جهان، 7 بار قهرمان رالی داکار و 3 بار قهرمان لامونت شد. این شرکت رکورد سریعترین صعود به قله پایکس پیک را در اختیار داشت که رکوردی بسیار تحسین برانگیز است.

 

بدون خشم و هیاهو

اکثر خودروهای پژو به دلیل سر و صدای فراوانشان مشهور شدند؛ اما همه بحث‌ها دربارۀ محصولات پژو به مطالب مزبور ختم نشده و همیشه در رابطه با زیبایی تولیدات این خودروساز فرانسوی صحبت‌ می‌شود. برخی از شیک‌ترین و زیباترین محصولات پژو، حاصل همکاری خودروساز فرانسوی با خانۀ طراحی ایتالیا یعنی کمپانی پینین فارینا هستند. این همکاری‌ها در سال 1960 و با تولید پژو 404 و 404 کوپه و کابریو آغاز شد.

پژو 406

یکی از خودروهایی که پینینفارینا مسئول طراحی آن بود؛ مدل 406 کوپه است. طراحی بسیار ساده، روان و ظریف این خودرو در کنار به‌کارگیری پیشرانه‌ای نرم و روان ترکیب کاملی به وجود آورده بود. خودروهای پژو به دلیل ظاهر پیچیده و کلاسیک خود به شهرت رسیده‌اند و این ویژگی نه تنها در شاسی، بلکه در کابین محصولات پژو هم قابل مشاهده است.

 

اکنون پژو چه جایگاهی دارد؟

خودروساز فرانسوی پژو در حال حاضر افتخارات زیادی به دست آورده و نظر بسیاری از علاقه‌مندان را جلب کرده است. این خودروساز با شاسی‌ بلند پژو 3008 برندۀ چندین جایزه شد و بیش از 65 عنوان بین‌المللی را به دست آورد. پژو با 508 فست‌بک با طراحی زیبا و کابینی متفاوت و خلاقانه، هواداران خود را شگفت‌زده کرد و خودروساز فرانسوی با 508 تعریفی جدید از شاخصه‌ های رانندگی ارائه می‌کند.

پژو 2008

اکنون پژو 208 جدید، نسخۀ جدید شاسی‌ بلند 2008 و خودروی مفهومی PSE 508 به عنوان یک مدل هیبریدی با 400 اسب‌ بخار قدرت معرفی و طراحی شده ‌اند. همچنین نباید به سادگی از کنار مدل مفهومی و افسانه‌ای e-legend به عنوان یک خودروی برقی و خودران عبور کنیم. صنعت خودروسازی همیشه در حال تغییر بوده و پژو از گذشته تاکنون، پیشگام تحولات مرتبط به آن است.

5 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟