مشخصات فنی ب ام و M3 و M4 تمام چرخ محرک

قبل از اینکه به بیان مشخصات بپردازیم، لازم است یادآور شویم که این دو خودرو اولین M3 و M4هایی هستند که به صورت تمام چرخ محرک عرضه شده اند. این دو خودرو از پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر خطی دو توربوشارژ همان نسخه های عقب محرک بهره می برد که قادر به تولید 503 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور هستند. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک دو کلاچه به هر چهار چرخ منتقل می شود. هرچند قدرت و گشتاور بدون تغییر مانده، ولی این نسخه های تمام چرخ محرک در شتاب اولیه 0.4 ثانیه سریع تر شده اند و طی 3.4 ثانیه از حالت سکون به مرز 96 کیلومتر بر ساعت دست می یابند.

پیشرانه ب ام و M3 xDrive

بیشینه سرعت قابل پیمایش این دو خودرو هم به صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. ولی در صورت نصب پکیج M پرفورمنس محدود کننده سرعت حذف شده و بیشینه سرعت این دو خودرو به 290 کیلومتر بر ساعت افزایش می یابد.

ب ام و M3 xDrive و M4

بسیاری از طرفداران ب ام و نگرانی خود را نسبت به وزن بالای جدیدترین محصولات خانواده M این شرکت ابراز کرده اند. لازم است یادآور شویم که ب ام و M3 xDrive وزنی معادل 1809 کیلوگرم دارد که واقعا سنگین به نظر می رسد. ولی همین اضافه وزن نسبت به مدل عقب محرک به دلیل اضافه شدن سیستم تمام چرخ محرک xDrive بوده و ب ام و به طرفداران خود اطمینان می دهد که مزایای این سیستم انتقال قدرت مشکلات ناشی از اضافه وزن آن را پوشش می دهد.

ب ام و M3 xDrive و M4

مزایای سیستم xDrive نسبت به عقب محرک

ولی واقعا مزایای سیستم xDrive ب ام و نسبت به عقب محرک چیست؟ بزرگترین مزیت این سیستم انتقال قدرت شتابگیری سریع تر مدل های تمام چرخ محرک بوده که دلیل آن در دسترس بودن تمامی گشتاور در M3 و M4 کامپتیشن در همان بدو شروع حرکت است. این سیستم تمام چرخ محرک به صورت خودکار انتقال گشتاور را میان دو اکسل M3 و M4 به وسیله یک کلاچ چند صفحه ای الکترونیکی کنترل می کند. همچنین یک دیفرانسیل فعال M نیز برای توزیع بهتر گشتاور میان چرخ های عقب روی M3 و M4 xDrive نصب شده است.

ب ام و M3 xDrive
ب ام و M3 xDrive

در حالت رانندگی نرمال با سیستم تمام چرخ محرک، گشتاور تماما به چرخ های عقب توزیع می شوند و تنها زمانی به اکسل جلو انتقال می یابد که نیاز به کشش بیشتر است. در حالت رانندگی اسپرت سیستم تمام چرخ محرک، بیشتر گشتاور به چرخ های عقب منتقل می شود و در حالت عقب محرک نیز تمامی قدرت و گشتاور به چرخ های عقب منتقل می شود و این حالت تنها زمانی فعال می شود که سیستم داینامیک کنترل پایداری خاموش باشد.

ب ام و M4 xDrive
ب ام و M4 xDrive

قیمت

ب ام و M3 xDrive 2022 قیمت پایه ای معادل 76 هزار و 900 دلار دارد که 4100 دلار نسبت به مدل عقب محرک خود گرانتر است. نسخه M4 xDrive کامپتیشن پکیج هم قیمتی معادل 78 هزار و 800 دلار دارد.

منبع motor1
5 از 1 رای