اخبار خودرو جهان
 نبرد فکر، ایده و قدرت

ب ام و بهتر است یا آئودی؟

شنبه - ۱۹ تیر ۱۴۰۰
خواندن 8 دقیقه
ایمنی آئودی و ب ام و

در میان سه برند تجاری لوکس و بزرگ آلمانی، آئودی و ب ام و هویتی مشابه با یکدیگر دارند. در واقع مرسدس ‌بنز با دیزاین ظریفِ کابین محصولات خود به تجارت می ‌پردازد؛ اما آئودی و ب ام و بیشتر به عملکرد محصولات خود توجه داشته و فن‌آوری ‌های مرتبط به آنها را ارتقا می ‌دهند. اما واقعا کدام یک از دو برند مزبور بهتر است؟

خودرونویس تصمیم گرفته است که آئودی و ب ام و را از نظر فاکتورهایی مانند قیمت، عملکرد، ایمنی، کیفیت کابین و… بررسی کرده و یک جمع ‌بندی ارائه کند. همچنین ما نحوه عملکرد دو برندِ مزبور را در برابر بخش ‌های خاص خودرو‌های گوناگون مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌ایم. پیش داوری و تعیین برنده این رقابت پیش از خواندن این متن، قطعا به زیانِ شما بوده و با این کار احتمالاً برندی را معرفی می‌ کنید که به هیچ عنوان با نیازها و علایق شما منطبق نیست. در واقع با در اختیار داشتنِ اطلاعات بیشتر، احتمالاً امتیازات شما به برندهای یادشده تغییر خواهد کرد. مطمئن باشید که این بررسی به شما کمک خواهد می‌کند که جایگاه برندهای مزبور و محصولاتشان را تشخیص دهید.

 

کارایی برنده: آئودی

آئودی R8

آئودی تاریخی غنی در خودروسازی داشته و در رالی ‌های مختلف با خودروهای سری کواترو درخشیده است. سیستم چهار چرخ متحرک این برند را باید بخشی از هویت اصلی آن دانست. در مقابل ب ام و هم در گذشته و در مسابقات گوناگون افتخاراتی کسب کرده و از خودرو‌هایی مانند M3 و M5 به عنوان خودروهایی با عملکرد فوق ‌العاده یاد می‌شود. در این رابطه باید گفت که همه چیز از بخش موتورهای اسپرت کمپانی ب ام و شروع شد؛ به گونه‌ای که امروزه حتی خودرو‌هایی به غیر از سری M کمپانی ب ام و، تحت تأثیر این نام قرار دارند و با پسوند M-Line شناخته می‌شوند.

علاوه بر M3 و  M5گسترۀ فعالیت‌های ب ام و خودروهایی مانند M4 و چند اسیووی با پسوند M را نیز شامل می‌شود. مدل M8 کامپتیشن به عنوان یکی از قدرتمندترین Mهای ب ام و پیشرانه‌ای 4.4 لیتری V8 توئین‌توربو با توان 617 اسب‌بخار دارد. در مقابل اما آئودی نسخه‌های متنوعی شامل سری S و RS را به همراه A3، A4، A5، A7 و A8 تولید می‌کند. همانند ب ام و که به سراغ M رفته است؛  کمپانی آئودی نیز از پسوندهای S و RS برای نامگذاری برخی از اسیووی‌های خود بهره می‌برد. آئودی R8 یکی از قدرتمند‌ترین خودروهای این کمپانی است. نسخه پرفورمنس R8 به پیشرانه‌ای V10 با توان 611 اسب‌بخار مجهز شده است. در واقع آئودی و ب ام و در زمینه کارایی و عملکرد، پا به پای هم حرکت می‌کنند.

 

طراحی داخلی  برنده: آئودی

کابین آئودی

فضای کابین محصولات آئودی بسیار ظریف بوده و بدون دردسر با پیشرفته ‌ترین فناوری‌ها ادغام شده است.  آخرین نمونه از سیستم سرگرمی مخصوص آئودی موسوم به MMI، یک صفحه نمایش لمسی و کاربردی را به همراه اپل کارپلی و اندروید اتو فراهم کرده است. مقایسه 30 خودرو از برندهای آئودی و ب ام و نشان می‌دهد که بالاترین امتیاز کابین به محصولات آئودی (شامل A7، A8، R8، Q3، A5 و TT) تعلق می‌گیرد.  فضای داخلی محصولات ب ام و مدرن است؛ اما در کابین بسیاری از آنها فضایی سرد و مکانیکی را تجربه خواهید کرد. سری 7 و X3 کاملا راحت هستند، اما سری 8 به شکل نامیدکننده ‌ای امتیاز کمی را به خود اختصاص می ‌دهد. اسیووی‌های کوپه ب ام و شامل X2، X4 و X6 همگی دارای کمترین امتیاز دریافتی در این مقایسه هستند.

 

قیمت: – برنده: آئودی

قیمت آئودی

مقرون به صرفه ‌ترین خودروی موجود در میان محصولات دو برند آئودی و ب ام و، مدل 2020 آئودی A3 است. قیمت نسخۀ پایه خودرو یادشده 33300 دلار است. ارزان ‌ترین محصول ب ام و و رقیب ساب کامپکت A3 یعنی سری 2، در نسخه پایه با قیمت 35300 دلار به فروش رسیده و با پرداخت این مبلغ می‌توانید یک سری 2 کوپه سرگرم کننده را برانید. نسخه گرند کوپه سری 2 حتی گران‌تر هم هست! فروش خودروی مزبور با ضعیف ‌ترین پیشرانه در میان نسخه‌های متنوع سری 2 محصولات ب ام و با قیمت 37500 دلار شروع می‌شود. به طور کلی میانگین قیمت محصولات ب ام و کمتر از 56533 دلار بوده و ب ام و این پیش آمد را مدیون ابرخوردوی R8 آئودی با منحنی صعودی قیمت آن است. قیمت نسخه پایه R8 حدود 168 هزار دلار بوده و اگر آن را از سایر محصولات آئودی جدا کنیم؛ میانگین قیمت محصولات این کمپانی حدود 54129 دلار خواهد بود.

 

ایمنی برنده: هر دو

ایمنی آئودی و ب ام و

آئودی و ب ام و جدیدترین ویژگی‌های کمک راننده و فناوری‌های ایمنی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. مجموعه ویژگی‌های سیستم Pre sense آئودی شامل مواردی مانند جلوگیری از برخورد با جلو، هشدار خروج از خط حرکتی، چراغ‌های روشنایی اتوماتیک و کروز کنترل تطبیقی با قابلیت ایست و حرکت (stop and go) در مواقع برخورد با ترافیک است. آئودی در مدل A8 سیستم رانندگی AL را ارائه داده و بدین وسیله امکان استفاده از سطح 3 رانندگی نیمه مستقل را در جاده‌ ها فراهم کرده است.

سیستم مزبور بهترین مسیر را انتخاب کرده و توان کنترل خودرو در ترافیک و تا سرعت 60 کیلومتر در ساعت را دارد. اکثر ب ام وها نیز به سیستم BMW Active Guard مجهز بوده و از ویژگی‌های ایمنی مشابه‌ای مانند سیستم جلوگیری از برخورد با جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک در سرعت پایین و هشدار خروج از خط حرکتی استفاده می‌کنند. همچنین دستیار رانندگی فعال و نیمه مستقل ب ام و سطح ایمنی و فناوری‌های آن را یک قدم به جلو می‌برد. در حقیقت ب ام و و آئودی دارای استاندارهای کمک راننده و همچنین تکنولوژی‌های ایمنی ارتقاء یافته و مشابه با یکدیگر هستند.

 

خودروهای لوکس و کوچک برنده: ب ام و

ب ام و سری 2

سری 2 ب ام و یک خودروی ساب کامپکت سرگرم کننده است؛ به ویژه نمونه کوپه سری 2! این خودرو دارای یک طراحی سنتی بوده و یکی از معدود ب ام وهای مدرنی است که میراث خودرو‌های کلاسیک و خاص این برند را به نمایش می‌گذارد. سری 3 هم دارای شخصیتی پر انرژی و جذاب در هنگام رانندگی است؛ اما کیفیت محیط داخلی آن خیلی خوب نبوده و تأثیری منفی در میزان امتیازات آن دارد.

آئودی A4 فضای داخلی راحتی داشته و از ویژگی‌های خوبی در بحث سواری و هندلینگ برخوردار بوده و جدیدترین بروزرسانی سیستم اطلاعات و سرگرمی MMI آئودی را در سال 2020 دریافت کرده است. آئودی A3 یک سدان ساب کامپکت کوچک و چابک است؛ اما صندوق عقب و فضای سرنشینان در ردیف دوم کوچک بوده و مجموع امتیازات داخلی آن به همین دلیل کاهش یافته است.

 

خودروهای لوکس متوسط و بزرگ برنده: ب ام و

ب ام و سری 7

سری 7 ب ام و ترکیبی فوق‌العاده از کارایی و لوکس بودن را به نمایش می‌گذارد. کابین این محصول مجلل بوده و دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های پیشرفته مانند توانایی کنترل سیستم اطلاعات و سرگرمی iDrive و کنترل آن با حرکت دست است. سری 7 علی‌رغم انداره بزرگ خود، رانندگی پر جنب و جوش و منعطفی را به نمایش می‌گذارد. آئودی A8 دارای یک کابین راحت با صندلی‌هایی جادار است. همچنین دارای سواری نرمی است که لذت رانندگی با آن را دو چندان می‌کند. اما A8 به اندازه سری 7 اسپرت نیست. آئودی A8 سعی دارد که با شارژر استاندارد بی ‌سیم، گرمکن صندلی و تهویه 22 جهته ضعف ‌های خود را جبران کند.

 

اسیووی‌های لوکس و کوچک برنده: ب ام و

ب ام و کراس اوور

ب ام و X3 در میان اسیووی‌ های کامپکت، یک خودروی متمایز بوده و چهره‌ای عضلانی، پیشرانه‌هایی مختلف در نسخه‌های متنوع، هندلینگی سِرحال و کابین جاداری را به ارمغان می‌آورد. مدل 2021 خودروی مزبور، به شکل استاندارد دارای  سیستم نظارت بر نقاط کور و هشدار خروج از خط حرکتی بوده و همچنین سیستم اندروید اتو را به شکل اختیاری به مشتریان ب ام و عرضه می‌کند. مدل X1 بیشتر از قد و قواره خود ظاهر شده و هندلینگی اسپرت و کابینی با ابعاد مناسب را به عنوان یک اسیووی ساب کامپکت ارائه می‌دهد. اما اسیووی‌های کوپه X2 و X4 به طور جدی و با عملکرد متوسط خود، مانع پیشتازی ب ام و در بخش اسیووی‌های کوچک می‌شوند. به غیر از دو خودروی خاص یاد شده؛ ب ام و در مجموع نسبت به آئودی Q3 و Q5 برتری دارد.

 

اسیووی‌های لوکس و متوسط برنده: هر دو

ب ام و X5

ب ام و X5 یک اسیووی 5 نفره مطمئن و ظریف است. محصول مزبور فضای داخلی جاداری داشته و حجم صندوق عقب آن با خواباندن صندلی‌های عقب معادل 2047 لیتر خواهد بود. ب ام و X5 دارای مجموعه‌ای از موتورهای قدرتمند از جمله یک V8 توئین‌توربو با توان 567 اسب‌بخار در نسخه M Performance است. نمونۀ مشابل X5 کوپه را باید ب ام و X6 دانست که به خاطر عدم اعلام نمره ایمنی آن، فعلاً امتیاز کاملی ندارد؛ اما با نگاهی به دیگر ویژگی‌های X6 مشخص می‌شود که این محصول در مقایسه با X5 از لحاظ عملکرد و کارایی فاصله بسیار کمی دارد.

آئودی Q7 و Q8 امتیازی به اندازه X5 ندارند؛ اما هر دو محصول یادشده از نظر کارایی و عملکرد به پای ب ام و X6 می‌رسند. آئودی Q7 دارای 7 صندلی، کابینی مجلل و ویژگی‌های پیشرفته فراوانی است. آئودی Q8 دارای کابین زیبا، جادار و فن‌آوری‌هایی با کاربرد آسان و پیشرانه‌هایی قدرتمندی در نمونه‌های گوناگون است.

 

اسیووی‌های لوکس و بزرگ برنده: ب ام و

ب ام و X7

از قبل و حتی بدون مقایسه نیز می توان ب ام و را برنده این بخش دانست؛ چون X7 تنها اسیووی بزرگ و لوکس واقعی در میان محصولات دو کمپانی ب ام و و آئودی است. مدل X7 سواری راحت، امکاناتی پیشرفته در کابین و بسیاری از امکانات و فناوری‌های ایمنی را به شکل استاندارد در اختیار سرنشینان خود قرار داده است. همچنین گزینه‌های متفاوتی برای پیشرانه این محصول عضلانی در نظر گرفته شده و از جمله آنها باید به پیشرانه V8 توئین‌توربو با توان 523 اسب‌بخار اشاره کرد که در تریم جدید M50i قابل دسترس خواهد بود.

 

خودروهای لوکس و اسپرت برنده: آئودی

آئودی R8

هر دو برند، یک خودرو اسپرت و در دسترس را با پیشنهادهایی آرمانگرایانه عرضه کرده‌اند. بلند پروازترین محصول آئودی مدل R8 است. این خودرو ابرخودرویی موتور وسط، با هندلینگ و قدرتی فراوان است. قوی ترین ب ام و هم مدل M8 کاپتیشن است. خودروی مزبور از یک پیشرانه V8 توئین‌توربو با توان 617 اسب‌بخار استفاده می‌کند؛ اما اصلاً در قد و قوارۀ آئودی R8 نیست.

حالا شما در محدوده قیمتی پنج رقمی ‌های بازار بدنبال محصولی اسپرت میان محصولات آئودی و ب ام و هستید؟ پس باید Z4 و TT را بررسی کنید! هر دو خودرو در نسخه پایه، عملکرد و کارایی متوسطی دارند؛ ولی در تریم‌های سطح بالا شاهد خودروهایی تهاجمی ‌تر هستیم. ب ام و Z4 M40i حدود 394 اسب‌بخار قدرت دارد؛ اما TT RS با همان قدرت، هندلینگی فوق‌العاده را به نمایش می‌گذارد.

 

خودروهای هیبریدی و الکتریکی لوکس برنده: آئودی

آئودی ای-ترون

ب ام و و آئودی در برابر وسایل نقلیه الکتریکی دو رویکرد متفاوت را دنبال می‌کنند. آئودی e-tron یک کراس‌اوور الگتریکی بوده و سبک طراحی بدنه آن مانند اسیووی‌ها و اسپرت‌بک‌ها است. این خودرو فضای داخلی با کیفیت، فناوری‌های جدید و مشخصات فنی قابل توجهی دارد. بُرد پیمایشی آن 350 کیلومتر بوده و این میزان کمی کمتر از برخی رقبای آن است؛ اما هر چه باشد بیشتر از i3 است! ب ام و i3 طراحی قدیمی داشته و تقریباً حس یک محصول آزمایشی را به ما منتقل می‌کند. این خودرو علی‌رغم ظاهر نامتعارف، کابینی با فضایی شگفت‌انگیز دارد! همچنین i3 شتاب قابل توجهی داشته و بُرد پیمایشی آن 246 کیلومتر است.

 

برنده نهایی: آئودی

آئودی ای-ترون GT

برندهای آئودی و ب ام و در بسیاری از بخش‌ها – بخصوص بخش‌های مرتبط به خودروهای معمولی – به یکدیگر نزدیک هستند. اما عملکرد آئودی در بخش‌های تخصصی مانند خودروهای الکتریکی و تولید خودرو‌هایی با عملکرد و کارآمدی بیشتر، کاملاً قابل توجه است. علاوه بر آن، محصولات آئودی ارزان‌ ترین قیمت را نسبت به تولیدات ب ام و دارند. آنچه برای وفاداران و عاشقانِ دو برند آئودی و ب ام و می‌تواند دارای اهمیت باشد، این است که وقتی صحبت از ایمنی در میان باشد؛ هر دو خودروساز بهترین امتیازات را در بین برندهای لوکس ‌ساز صنعت خودرو به دست خواهند آورد.

4.3 از 9 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • مهدی جوکر | 2 اسفند 1400 - 9:40 ق.ظ

    آئودی عشقه، عشق فقط آئودی❤️❤️❤️

  • زهرا صادقی | 19 تیر 1400 - 11:27 ق.ظ

    پر واضح است که ب ام و برتر است

    • یحیی دادگر | 20 تیر 1400 - 1:17 ب.ظ

      آئودی برتری خودش رو بارها و بارها اثبات کرده