اخبار خودرو جهان
خودروساز آلمانی-چینی بار دیگر زمین خورد

بورگوارد دوباره ورشکست شد

چهارشنبه - ۱۶ آذر ۱۴۰۱
خواندن 3 دقیقه
بورگوارد ورکشست شد Borgward

شرکت خودروسازی بورگوارد پس از بیش از نیم قرن عدم فعالیت در اواسط سال 2015 بود که دوباره وارد عرصه خودروسازی و تولید خودرو شد. البته این شرکت به صورت مستقیم توسط آلمانی ها احیا نشد. بلکه شرکت خودروسازی چینی Beiqi فوتون موتور که یکی از زیرمجموعه های گروه خودروسازی بایک Baic بوده حق نام تجاری و لوگوی بورگوارد را خریداری کرد تا یک خودروساز جدید احیا کند. همچنین این شرکت برنامه های مبنی از ایجاد کارخانه در شهر برمن داشت که هیچ گاه به مرحله عمل نرسید.

به گزارش خودرونویس، شرکت خودروسازی بورگوارد در بازار چین کراس اوورهای بنزینی BX3، BX5، BX6 و BX7 را در کنار نسخه برقی کراس اوور بورگوارد BX7 عرضه می کرد. فروش خودروهای بورگوارد در سال 2019 با فروش 55 هزار دستگاه در سال به اوج خود رسید. اما سال گذشته بورگوارد عملکرد ناامیدکننده ای داشت و تنها 3600 خودرو فروخت. بورگوارد از سال 2016 تا 2018 بالغ بر 564 میلیوت دلار ضرر کرده و جالب اینجاست که ضرر و زیان این شرکت تنها در سال 2021 بیش از این مبلغ بوده است. بدین ترتیب بورگوارد رسما ورشکستگی خود را اعلام کرد تا در حال تلاش است تا مجوز دادگاه را برای فروش دارایی های باقی مانده خود کسب کند.

گروه خودروسازی بورگوارد هرچند در شهر اشتوتگارت آلمان واقع شده بود، اما تمام محصولات این شرکت در چین تولید می شد. هرچند تلاش هایی برای افزایش حضور بورگوارد در خارج از چین مانند عرضه به اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس امجام شد، اما باید اعتراف کنیم که بورگوارد هرگز نتوانست اعتباری برای خود در این بازارها کسب کند. بورگوارد حتی در ایران نیز مدت کوتاهی عرضه شد که به دلیل تحریم ها و عدم برندینگ مناسب شکست خورد و نتوانست مقابل رقبای کره ای و حتی چینی ها قد علم کند. ضمن اینکه همه گیری ویروس کرونا برای چنین خودروساز نوپایی که در واقع تازه متولد شده بود و به رشد نیاز داشت بسیار سخت بود و ضربه بزرگی به بورگوارد وارد کرد.

لازم به ذکر است که در سال 2019 شرکت Beiqi فوتون که مالک بورگوارد بوده، 67 درصد سهام بورگوارد را به شرکت Ucar که یک شرکت چینی در زمینه اشتراک گذاری خودرو و کرایه اتومبیل بوده فروخت. هرچند این اقدام مانند داروی موقت باعث افزایش فروش محصولات بورگوارد شد، اما به هیچ عنوان نتوانست مرهمی در مقابل مشکلات انبوه بورگوارد در زمان همه گیری ویروس کرونا باشد و بورگوارد یکی از آن شرکت هاییست که به وسیله ویروس کرونا ویران شد.

زمانی که بورگوارد توسط Beiqi فوتون احیا شد، برنامه داشت که در سال 2020 بتواند سالانه 800 هزار دستگاه خودرو تولید کند. کاملا مشخص است که این هدف محقق نشده است. بورگوارد به هیچ عنوان نتوانست در این صنعت رقابتی که هر روز در حال رشد و ترقی بوده حتی به عنوان یک برند با پیشینه آلمانی قد علم کند و در مقابل رقبای آسیایی، اروپایی و حتی چینی خود میدان را واگذار کرد.

دیگر موارد پیشنهادی:
5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟