اخبار خودرو جهان
گلبول‌های قرمز

بهترین فراری‌های هشت سیلندر جهان

پنجشنبه - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
خواندن 7 دقیقه
فراری 458 اسپشیال

پیشرانه‌های هشت سیلندر در ابتدا برای استفاده در هواپیماها طراحی شدند و اکنون یکی از بزرگترین دست آوردهای صنعت ساخت پیشرانه‌ ها محسوب می‌شوند. ایده ساخت و توسعه موتورهای هشت سیلندر از طرح و ایده اولیۀ موتور «Liberty L-8» گرفته شده است. یک شرکت فرانسوی به نام آنتوانت در سال 1904 اولین پیشرانه هشت سیلندر کاملاً کاربردی جهان را ساخت و سپس خودروساز آمریکایی کادیلاک حدود یک دهه برروی پیشرانه مزبور و فناوری‌های آن کار کرد و از سال 1914 به بعد در اکثر خودروهای خود از پیشرانه‌های هشت سیلندر بهره برد.

به گزارش خودرونویس، پیشرانه‌های V8 دارای هشت سیلندر احتراق به شکل V بوده و امروزه از آنها به عنوان یکی از قدرتمندترین پیشرانه‌های تاریخ صنعت خودروسازی جهان یاد می‌شود. پیش از موتورهای هشت سیلندر، پیشرانه‌هایی کم قدرت و عمدتا در انواع چهار و یا شش سیلندر عرضه می‌شدند. اکنون و در حالی که آمریکایی‌ها از موتورهای هشت سیلندر در خودروهای عضلانی خود استفاده می‌کنند؛ سایر خودروسازان قدرتمند جهان نیز به سراغ پیشرانه‌های هشت سیلندر رفته و در جایی مانند ایتالیا، کمپانی بی‌ نظیر فراری در بیشتر وسایل نقلیه خود از پیشرانه‌های هشت سیلندر بهره می‌برد. پیشرانه‌های هشت سیلندر فراری مهندسی خاصی داشته و هر یک از آنها برای حرکت دادن یکی از پرچمداران فراری ساخته شده‌اند. در ادامه ما بهترین فراری‌های مجهز به پیشرانه هشت سیلندر در طول تاریخ را معرفی خواهیم کرد.

 

فراری 458 اسپشیال

فراری 458 اسپشیال

فراری 458 اسپشیال خودرویی لوکس و اسپرت بوده و جزء نسخه‌های ممتازِ مدل فراری 458 است. فراری قصد داشت که با بروزآوری اسپشیال بخشی از بازار خودروهای اسپرت را کاملاً در اختیار بگیرد؛ اما نتیجه کار فراری فراتر از انتظارات اولیه بود. این شرکت یکی از قدرتمندترین پیشرانه‌های تنفس طبیعی جهان را برای استفاده در 458 اسپشیال در نظر گرفت. پیشرانه عظیم هشت سیلندر فراری اسپشیال 597 اسب‌بخار قدرت و 539 نیوتن‌متر گشتاور دارد. نتیجه اقدام فراری این است که عملکرد چشمگیری را از 458 اسپشیال شاهد هستیم و شتاب صفر تا 100 آن تنها در 3.4 ثانیه ممکن می‌شود.

 

فراری 488 اسپایدر

فراری 488 اسپایدر

فراری 488 اسپایدر را باید نسخه‌ای ممتاز و بهتر از فراری GTB 488 دانست و قطعاً این کوپه دو درب عملکرد بهتری نسبت به GTB دارد. به نظر می‌آید که با توجه به تجهیز 488 اسپایدر به پیشرانه هشت سیلندر، این خودرو آماده است که تمام موانع موجود بر سر راه خود را از میان بردارد و همچون شیری گرسنه غرش کند. موتور هشت سیلندر و 3.9 لیتری 488 اسپایدر پیشرانه‌ای فوق‌العاده است. فراری یک توئین توربو قدرتمند را در کنار پیشرانه هشت سیلندر قرار داده و حداکثر گشتاور تولیدی آن را به 760 نیوتن‌متر رسانده است. به این ترتیب 488 اسپایدر عملکرد بی‌نظیر را نمایش داده و 661  اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. علاوه بر نکات مزبور، اقدامات فراری شتاب صفر تا صد 488 اسپایدر را به 3 ثانیه رسانده و حداکثر سرعت آن را 330 کیلومتر بر ساعت کرده است.

 

فراری 308/328

فراری 308 328

فراری 308/328 از نظر ظاهری دارای طراحی قلمی شکلی است که در دهه 1970 میلادی از محبوبیت فراوانی برخوردار بود. این خودرو علاوه بر کاربردی بودن، عملکرد خیره‌کننده‌ای هم دارد. فراری 308 به عنوان اولین خودروی هشت سیلندر و موتور وسط فراری در سال 1975 رونمایی شده بود. پیشرانه 2.9 لیتری هشت سیلندر میانی فراری 308/328 حدود 252 اسب‌بخار قدرت داشته و رقم مزبور در دهه 1970 میلادی کاملا قابل پذیرش و احترام است. شتاب صفر تا 100 آن 6 ثانیه بوده و نسبت به استانداردهای مدرن امروزی کمی کند به نظر می‌آید؛ اما با این وجود در دهه 1970 بسیار سریع به نظر می‌رسید. حداکثر سرعت خودروی مزبور 244 کیلومتر بوده و به طور کلی آن را باید یک وسیله نقلیه هشت سیلندر کلاسیک و عالی دانست.

 

فراری F430 اسکودریا

فراری F430 اسکودریا

فراری F430 اسکودریا توسط تیم فرمول یک فراری تولید، طراحی و توسعه یافته و به عنوان اتومبیلی لوکس،اسپرت و دارای علمکردی بی‌نقص بخش از بازار سوپراسپرت‌ها را هدف قرار داد. این خودرو به سوئیچ مانتینو بی‌نظیر فراری مجهز شده و می‌توان سیستم‌های مختلف آن را به شکل آن «onboard» مورد استفاده قرار داد. موتور هشت سیلندر اسکودریا از نوع تنفس طیبیعی بوده و 510 اسب‌بخار قدرت دارد. تعویض دنده در این خودرو توسط پدال شیفت‌های جذاب فراری با الهام از مسابقات فرمول یک امکان‌پذیر است. موتور و سیستم انقال قدرت اسکودریا کاملاً به یکدیگر جفت شده و فراری F430 را به یکی از بهترین خودروهای تولید شده در مارانلو تبدیل کرده است.

 

فراری F40

فراری F40

هیچ کدام از محصولات فراری به اندازه مدل F40 افسانه‌ای نبودند. این خودرو با نظر اکثریت هواداران فراری به عنوان بهترین خودروی فراری در طول تاریخ انتخاب شده و بخشی از این موفقیت را مدیون استفاده از موتوری هشت سیلندر خورجینی و مجهز به توئین توربو با عملکردی استثنائی است. پیشرانه مزبور 2.9 لیتر حجم دارد و از ویژگی‌های بهتری نسبت به سایر هشت سیلندرهای هم ردۀ خود برخوردار است. پیشرانه مزبور نسبت فشرده‌سازی بالاتر و ظرفیت بیشتری نسبت به سایر هشت سیلندرها داشته و فشار موتور در آن تقویت شده است. تغییرات مزبور منجر به تولید یکی از قدرتمندترین پیشرانه‌های ساخته شده توسط کمپانی فراری شد و در دهه 80 میلادی 500 اسب‌بخار قدرت شگفت‌انگیز را در اختیار رانندگان حرفه‌ای خود در پیست‌های اتومبیلرانی قرار می‌داد. این در حالی است که حداکثر توان F40 به صورت رسمی 487 اسب‌بخار اعلام شده بود.

 

فراری F355

فراری F355

ظاهر F355 حاصل ترکیب طراحی قلمی خودروهای دهه 80 و سبک آیرودینامیک مدرنی است که مهندسین مستقر در مارانلو به کار گرفته‌اند. از نظر زیبایی‌شناسی F355 کاملاً چشم نواز بوده و از نظر عملکرد هم هیچ فردی قادر به خُرده گرفتن از آن نیست. این خودرو در زمان عرضه و در سال 1995 میلادی حدود 375 اسب‌بخار قدرت داشت. فراری F355 به پیشرانه 3.5 لیتری هشت سیلندر تنفس طبیعی مجهز بوده و با توجه به این نکته که در آن زمان تولیدکنندگان خودرو وسواس زیادی برای رسیدن به قدرت 300 اسب‌بخار داشتند؛ F355 به یکی از قدرتمندترین جانوران نسل خود تبدیل شد.

 

فراری 288 GTO

فراری 288 GTo

تعداد فراری 288 GTO های جهان بسیار کم بوده و کمپانی فراری تنها 272 دستگاه از آن را تولید کرده است. به این ترتیب 288 GTO را باید یکی از نادرترین خودروهای حال حاضر جهان دانست. این اتومبیل به دلیل برخورداری از پیشرانه هشت سیلندر توئین توربو IHI از مزایای فراوانی برخوردار بوده و به همین خاطر نیز حتی در بازار خودروهای مدرن امروزی هم بسیار مورد توجه قرار دارد. پیشرانه مزبور 400 اسب‌بخار قدرت داشته و 288 GTO را به یکی از سریع‌ترین اتومبیل های زمان خود تبدیل می‌کند. حداکثر سرعت این محصول 304 کیلومتر برساعت بوده و در 4.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. فراری 288 GTO گیربکس 5 سرعته دستی و دیفرانسیلی با لغزش محدود (LSD) داشته و راننده به راحتی با آن ارتباط برقرار خواهد کرد.

 

فراری چلنج استرادل

فراری چلنج استرادل

این کوپه افسانه‌ای دو درب دارای ویژگی‌های فراوانی بوده و به یکی از بهترین خودروهای تولید شده توسط کمپانی فراری تبدیل شده است. این خودرو از سیستم تعلیقی سفت‌تر، شاسی از جنس تیتانیوم و فیبرکربن و پیشرانه‌ای عالی به منظور  افزایش کارایی خود استفاده می‌کند. موارد مزبور در چلنج استرادل مانند جادویی عجیب عمل می‌کردند. شاسی این محصول با توجه به استفاده از الیاف فیبرکربن وزن بسیار کمی داشت و در کنار پیشرانه قدرتمند 3.6 لیتری هشت سیلندر با توان 425 اسب‌بخار، به راحتی عملکرد مدل‌های پیش از خود را به چالش کشیده و از آنها پیشی می‌گرفت.

 

فراری 360 مودنا

فراری 360 مودنا

فراری 360 مودنا جایگزین F355 است. این محصول به لطف استفاده از آلومینیومی سبک،  از شاسی سبک‌تری برخوردار بوده و 59 کیلوگرم کم وزن‌تر از مدل قبلی است. این ویژگی‌ها رانندگی با F355 را بسیار چابک و لذت بخش‌تر کرده و در مجموع عملکرد کلی 360 مودنا را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. فراری امکان استفاده از پدال شیفت و جعبه دنده 6 سرعته دستی را در 360 مودنا فراهم کرده است. در این محصول از پیشرانه 3.6 لیتری هشت سیلندر با توان 400 اسب‌بخار استفاده شده و شتاب صفر تا 100 آن فقط 4.4 ثانیه است.

 

فراری کالیفرنیا T

فراری کالیفرنیا T

فراری کالیفرنیا T را باید نجیب‌ترین محصول کمپانی فراری دانست. طراحی این محصول کمی خاص و مناسب برای رانندگی روزمره و حتی فراری در درون آن فضایی را به عنوان جا لیوانی در نظر گرفته است. با این حال کالیفرنیا T حدود 552  اسب‌بخار قدرت داشته و این یعنی کالیفرینا به راحتی تبدیل به حیوانی درنده خواهد شد. در زیر کاپوت این محصول پیشرانه‌ای 3.9  لیتری هشت سیلندر و متصل به گیربکسی هفت سرعته و دو کلاچه اتوماتیک قرار گرفته است. شاید پیشرانه هشت سیلندر کالیفرینا T شبیه به سایر فراری‌های هشت سیلندر نباشد؛ اما با این وجود بسیار سریع است. این خودرو یک کوپه 2 در 2 است؛ اما فضای مناسبی برای حمل چمدان‌های سرنشینان خود دارد. در این خودرو از سقفی تاشو استفاده شده که در  قسمت بالایی صندوق عقب فرو می‌رود.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟