صنعت قطعه سازی
در گفت و گو با یک فعال صنعت قطعه‌سازی مطرح شد:

شرایط کلی قطعه‌سازان امسال بهتر از سال‌های قبل

سه شنبه - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
قطعه-ساری

یک فعال صنعت قطعه‌سازی گفت: در شرایطی که امسال تولید ناقص خودرو متوقف و عبور مستقیم و رکوردهای پیاپی تولید در مجموعه‌هایی مثل ایران خودرو محقق شده، شرایط کلی قطعه‌سازان نیز نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است.

به گزارش خودرونویس، امید رضایی در گفتگو با خودرونویس با تشریح وضعیت صنعت قطعه سازی در طی یکسال اخیر گفت:به غیر از مبحث مطالبات قطعه سازان که جزء مشکلات همیشگی این صنعت به شمار می رود می توان گفت امسال نسبت یه یک و دوسال قبل شرایط تولید قطعه سازی و خودروسازی بهتر شده و چارچوب‌های با ‌ثباتی برای افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات تعریف شده است.

وی ادامه داد: می توان علت این امر را این دانست که در دو سال گذشته شدیدا موضوع خودروهای ناقص در کف کارخانه، مشکلات قیمت‌گذاری، عدم تولید یکنواخت زمینه ایجاد نوسانات عمده‌ای را در روند تولید صنعت خودرو ایجاد کرده بود، اما با جمع شدن خودروهای کف، از نیمه دوم امسال تقریبا به یک تولید یکنواخت تری نسبت به سال های قبل رسیدیم و بخش قابل توجهی از مشکلات در تولید مستمر، منظم و بدون وقفه حل شد.

وی گفت: سال های گذشته برنامه ریزی در این حوزه بسیار سخت بود و قطعه ساز نمی دانست چه مدل و تیراژی قرار است تولید شود اما امسال به مراتب این مشکلات کمتر دیده شد و بخش دیگر که بسیار نسبت به سال گذشته نمود پیدا کرد این بود که برخی از مدل های خودرو به تولید انبوه رسید که از آن جمله می‌توان به خودروهایی مانند دنا، تارا و سورن پلاس اشاره کرد و در گروه سایپا نیز خودرو شاهین بعد از چندین سال نوسان بالاخره توانست به یک تیراژ معقول تولیدی برسد.

وی تصریح کرد: با ادامه این روند سال آینده یک چالش و رونق دیگری در سایپا با وجود تولید خودروهای اتومات به وجود خواهد آمد به خصوص تولید خودروهای اتومات شاهین، که این عوامل نوید جهش خوبی برای سایپا است.

وی بیان کرد: با توجه به این که خودروهای مانند سمند، پژو405 و پراید از گردونه تولید خارج شد ولی نسبت سال گذشته باز هم رشد تولید در خودروسازی ما وجود داشت و این نشانگر این موضع است که ریل گذاری مناسبی امسال در صنعت خودرو صورت گرفته است.

قطعه-سازان

رضایی با اشاره به حجم تقاضای موجود در بازار خودرو گفت: هنوز تقاضای موجود در بازار بسیار قابل توجه است و در حال حاضر نزدیک به دو میلیون دستگاه خودرو فرسوده داریم که در صورت اختصاص ۲۰ درصد کل تولید خودرو به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده حداقل پنج سال زمان نیاز داریم که این عدد بسیار قابل توجه است و نشان می دهد که با تمام محدودیت ها و تحریم ها هنوز جا برای کار است.

رضایی بیان کرد: قطعه سازان با توجه به تحریم های موجود تلاش بسیار زیادی انجام داده اند و در همین راستا توقف های خط تولید بسیار کمتر از سال های گذشته بوده و در این شرایط سخت توانسته‌اند خود را با روند تولید در صنعت خودرو وفق دهند.

این فعال صنعت قطعه‌سازی خاطرنشان کرد: با تمام محدودیت های گمرکی، بانکی، تجارت بین المللی و شرایط ارزی نسبت به سال گذشته نه تنها رشد تولید داشت بلکه توقفات نیز کمتر بود.

وی گفت: مشکل دیگری که می توان از آن نام برد کمبود قطعات الکترونیکی است که با سه ماهه ابتدایی امسال همزمان شد و بسیاری از قطعه سازان را دچار مشکل کرد و حتی سبب شد تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ‌ها افزایش پیدا کند.

وی افزود:در ادامه سال شیب این مشکل ملایم تر شد با این که مشکلات کمبود قطعات الکترونیکی هنوز پابرجاست اما با یک تعاملی که بین خودروساز و قطعه ساز صورت گرفت بخش قابل توجهی از این مشکل مدیریت شد.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که امسال دامنگیر نه تنها قطعه سازان و به طبع خودروسازان و دیگر صنایع شد رشد قیمت دلار است و تمام صنایع را تحت تاثیر خود قرار داده است.

خودروسازی

وی تصریح کرد: نوسانات گسترده و وسيع نرخ ارز اثرات بسياري بر پيكره اقتصاد دارد كه يكی از آنها بروز تورم‌هاي بسيار شديد است که تضعيف ارزش پول ملي، افزايش هزينه‌هاي توليد، ركود و تعطيلی صنايع را در پی خواهد داشت، به طوری که نوسان نرخ ارز تهیه مواد اولیه را با مشکل مواجه کرده است و در پی آن تولید نیز دچار چالش می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه دولت برای سه سال آینده در سند چشم انداز تولید سه میلیون خودرو است، اظهار کرد:طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران باید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو تولید و ۳۰ درصد آن را به بازارهای جهانی صادر کند.که دو میلیون مصرف داخل و یک میلیون صادرات است و هنوز ما فاصله زیادی به رسیدن این تیراژ داریم.

وی گفت:صنعت خودروسازی از مسیر سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ بسیار دور شده و با این ضرب‌آهنگ به اهداف نمی‌رسیم و البته اگر موانع پیش روی تولید خودروساز و قطعه سازان برداشته شود قطعا رسیدن به این تیراژ دور از دسترس نیست .

وی در پایان گفت: امیدواریم سال آینده این رشد تولید ادامه دار و بیشتر شودو شاهد عرضه مدل های جدید خودرو باشیم که بتواند بخشی از انتظارات بازار را جواب دهد موانع برداشته شود می بایست تغییراتی در دیدگاه تولید ایجاد شود و تولید را تسهیل کنند ‌انتظار می‌رود دولت حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در این عرصه را جدی‌تر دنبال کند.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟