اخبار خودرو ایران
تکلیف ایران خودرو و سایپا چه شد؟

بلاتکلیفی بزرگ در جاده مخصوص

یکشنبه - ۱۲ دی ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
سید رضا فاطمی امین وزیر صمت

رضا فاطمی امین وزیر صمت در شرایطی رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کرد که صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور اصلا حال و روز خوبی نداشت. در حالی که تصور می کردیم وعده های جنجالی فاطمی امین در خصوص سامان دادن به صنعت خودرو موجب تحولات اساسی در روند کسب و کار، مدیران عامل و همچنین تولید خودروسازان داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا می شود، ولی حال پس از گذشت چند ماه هیچ تصمیمی گرفته نشده و عملا دو خودروساز بزرگ ایران در برزخ تصمیم وزیر صمت قرار دارند.

به گزارش خودرونویس، یکی از دلایلی که رضا فاطمی امین توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را به دست بیاورد و با کلید وزارتخانه از مجلس خارج شود، وعده های جذابی بود که در خصوص سامان بخشیدن به صنعت خودرو، صادرات خودرو و افزایش تیراژ تولید خودرو داده بود. این در حالی بوده که با وجود گذشت چند ماه از منصوب شدن وی به این جایگاه، هنوز هیچ تصمیمی توسط وزیر صمت برای دو خودروساز اصلی گرفته نشده و عملا اعتراض های زیادی نسبت به عملکرد چند ماهه وی وارد شده است. این اعتراض ها به حدی بوده که صدای مجلس نشین ها هم بلند شده و زمزمه هایی از استیضاح وزیر صمت به گوش می رسد.

به عبارت دیگر مشخص نیست دلیل این خونسردی جناب وزیر چیست؟ بارها و بارها این موضوع ثابت شده که صنعت خودرو با تصمیم گیری های عجولانه نه تنها وضعیت بهتری پیدا نکرده، بلکه شرایطش بحرانی تر هم شده؛ ولی این دست روی دست گذاشتن رضا فاطمی امین هم دقیقا تاثیری مشابه روی صنعت خودرو گذاشته و عملا دو خودروساز اصلی یعنی ایران خودرو و سایپا را نسبت به آینده خود گمراه کرده است.

به بیان واضح تر بارها طی این چند ماهه زمزمه هایی از جا به جایی کرسی مدیریت در ایران خودرو و سایپا شنیده شده بود که همگی منتظر تغییرات ساختار مدیریتی و اعلام شدن مدیران عامل جدید برای ایران خودرو سایپا با تصمیم وزیر صمت بودیم. ولی انتظار ما به جایی نرسید و وزیر خونسرد هنوز هیچ تصمیمی برای دو خودروساز اصلی ایران نگرفته است. مدیران عامل این دو شرکت نمی دانند که آیا قرار است جایگاه خود در ایران خودرو و سایپا را حفظ کنند یا قرار است افراد دیگری سکان مدیریت این دو خودروساز زیانده و بدهکار را دست بگیرند.

 

طبیعتا در چنین شرایطی شما هم اگر جای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا باشید که آینده روشنی پیش روی شما نباشد، دل و دماغ کار ندارید. به عبارتی دست به سیاه و سفید نمی زنید؛ چه برسد که برنامه های بلند مدت خود برای توسعه محصول، طراحی پلتفرم و … را اجرا کنید.

این تعلل یا تامل یا خونسردی جناب وزیر صمت در شرایطی که خودروسازان نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و هزاران خودروی ناقص در پارکینگ های آنان خاک می خورد، بلای جان صنعت خودروسازیست. به این دو مورد بالا باید بدهی چند هزار میلیاردی ایران خودرو و سایپا به قطعه سازان، تیراژ پایین تولید خودرو و اختلاف فاحش قیمت کارخانه و بازار، کیفیت پایین خودروها و نارضایتی مردم از محصولات داخلی و … را باید اضافه کرد.

این عملکرد چند ماهه فاطمی امین با تمام شعارها و وعده هایی که وی برای کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس داده بود مطابقت ندارد. وی وعده تولید سالانه 3 میلیون دستگاه خودرو و صادرات گسترده خودرو به بازارهای جهانی را داده بود که این در حالیست که امسال تولید دو خودروساز اصلی ما خوش بینانه 800 هزار دستگاه خواهد بود. به نظر می رسد که وقت آن رسیده فاطمی امین تصمیمی قطعی در خصوص صنعت خودروسازی کشور و دو خودروساز اصلی یعنی ایران خودرو و سایپا بگیرد و مشخص کند آیا قرار است تیم مدیریتی جدیدی در این دو شرکت مستقر شوند و با همین تیم فعلی مسیر را ادامه می دهد؟

قطعا می دانید که هیات مدیره نیمه خصوصی ایران خودرو و سایپا هیچ نقشی در تعیین سرنوشت و آینده این دو شرکت ندارند و سهام جزیی که دولت در این دو شرکت دارد، باعث شده آینده این دو خودروساز توسط دولت رقم بخورد. بنابراین آقای وزیر دست بجنبانید!

در پایان باید اشاره کنیم که در روزهای اخیر نام افرادی مانند توسلی مهر، الهی شکیب، نجم الدین و داداشی برای پست های مدیران عاملی ایران خودرو و سایپا مطرح شده است؛ ولی طرح نام این افراد در حال حاضر صرفا در حد گمانه زنی بوده و هنوز مشخص نیست تصمیم جناب وزیر چیست؟ طی این چند ماه هم بارها نام های دیگری جهت منصوب شدن به پست مدیرعاملی ایران خودرو و سایپا شنیده مطرح شده بود، ولی هیچ تغییری صورت نگرفت. حال باید منتظر ماند و دید که آیا وزیر صمت قصد متوقف کردن لوکوموتیو صنعت خودروسازی را دارد یا سرعت آن را بیشتر خواهد کرد.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟