طراحی ظاهری

به گزارش خودرونیوس، طراحی ظاهری هیوندای i10 جدید نسبت به نسل قبل تغییرات زیادی داشته؛ اما با دیدن آن فورا تشخیص خواهید داد که با یک هیوندای طرف هستید چراکه تمام امضاهای طراحی شرکت هیوندای در آن دیده می‌شود. چراغ‌های جلو تیزتر و جذاب‌تر شده ‌اند و جلوپنجره خودرو نیز طرحی مدرن و پرکارتری به خود گرفته است. از نکات جالب آن می‌توان به جانمایی ال ای دی ‌های دایره‌ای شکل موسوم ‌به دی ‌لایت، در دو گوشه جلوپنجره اشاره کرد؛ موردی که در نسل قبل هم بود اما این بار با ظرافت و زیبایی بیشتری همراه شده است.

هیوندای i10 2021

در نمای جانبی از نکات بسیار جالب توجه و زیبا ترکیب پنجره‌های جانبی با شیشه عقب و نوع شکل سقف است که مانند یک کلاه لبه دار که برعکس به سر گذاشته شده باشد، جلوه می‌کند. اما در رابطه با چراغ‌های عقب به اعتقاد نگارنده چراغ‌های نسل قبل چه به لحاظ طراحی و چه از نظر گرافیک داخلی، جذاب تر از این مدل بودند. در کل باید گفت سومین نسل i10 ظاهر اسپرت تری نسبت به نسخه های گذشته خود دارد. مدل‌های فول پریمیوم به ‌صورت استاندارد از رینگ‌های ۱۶ اینچی سود برده و می‌توان سقف آن‌ها را با رنگ مشکی یا قرمز سفارش داد که اتفاقا نمونه مورد بررسی از همین مدل بود.

 

کابین

در بحث فضای داخلی در همین ابتدا باید ذکر کنیم که افزایش ۴۰ میلی ‌متری فاصله محوری باعث شده تا فضای سرنشینان به مقدار خیلی کمی بهبود پیدا کند. داشبورد خودرو با متریال متوسط ساخته شده است اما به مراتب از محصولات اصطلاحا لوکس ایرانی و یا مونتاژ داخلی مانند 207i ، با کیفیت تر و زیباتر است و نسبت به نسل قبل خود نیز، دگرگون شده است.

کابین هیوندای i10 2021

داشبورد جدید همچنان مانند قبل پذیرای دسته‌ دنده در ارتفاع بالاتری بوده و می ‌توان گفت که کلیت طراحی این داشبورد از کراس اوور کونا الهام گرفته است. فرمان سه شاخه بسیار اسپرت ‌تر و زیباتر از قبل شده و تکمیل کننده این زیبایی‌ها نیز طرح لانه زنبوری سه بعدی روی داشبورد و رودری هاست که پویایی خاصی به کابین خودرو بخشیده است. هیوندای برای نسل جدید هاچبک کوچک و جذاب خود شارژر بی‌سیم و یک اپلیکشن گوشی هوشمند را هم در نظر گرفته که امکان کنترل برخی از قسمت‌های خودرو مثل تنظیمات سیستم تهویه را برای مالک از راه دور فراهم می‌کند. در بخش ایمنی هم i10 جدید به سیستم جلوگیری از برخورد جلو، ترمز اضطراری با قابلیت تشخیص عابر پیاده، سیستم هشدار و حفظ حرکت میان خطوط، سیستم پایش توجه راننده و هشدار محدودیت سرعت مجهز شده است.

 

مشخصات فنی هیوندای i10

نسل جدید i10 با دو پیشرانه‌ مختلف برای مشتریان در دسترس است که هردو تنفس طبیعی هستند و خبری از توربوشارژر نیست. موتور اول یک نمونه‌ی ۱ لیتری سه سیلندر با ۶۷ اسب بخار قدرت و ۹۶ نیوتن متر گشتاور است که باید گفت گرچه بسیار کم مصرف و اقتصادی بوده، اما شتاب‌گیری و راندن با آن خصوصا در خارج از شهر کاملا ناامید کننده بوده و نیاز به صبر و حوصله‌ای مثال زدنی دارد. موتور دوم اما بزرگ‌تر بوده و از نوع ۱.۲ لیتری چهار سیلندر با ۸۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور است. وظیفه انتقال نیروی هر دو پیشرانه در این ماشین به ‌صورت استاندارد برعهده یک گیربکس پنج سرعته‌ دستی است؛ اما با پرداخت هزینه‌ اضافی، خریدار امکان سفارش یک نمونه‌ی پنج سرعته‌ اتوماتیک را هم دارد.

 

سخن پایانی

در پایان می‌توان گفت هیوندای i10 در بخش خودروهای سوپرمینی، رقیبی کاملا جدی برای سایر خودروهای این رده به حساب می‌آید و از رقبای اصلی آن در اروپا می‌توان به فولکس واگن آپ و پژو ۱۰۸ اشاره کرد که البته با توقف تولید پژو ۱۰۸ قطعا i10 به یکی از گزینه‌های اصلی خریداران این دسته از خودروها مبدل خواهد شد.

قیمت پایه این خودرو در اروپا از حدود 12 هزار 400 یورو آغاز می‌شود و تا حدود ۱۵ هزار 500 یورو بسته به سطح تجهیزات و پیشرانه، افزایش می‌یابد که باید گفت با توجه به شرایط فروش متنوع هیوندای در کشورهای اروپایی، i10 جدید ارزش نسبتا مناسبی در مقابل مبلغ پرداختی را دارد.

5 از 3 رای