به گزارش خودرونویس، از ابتدای اختراع پیشرانه درنسوز بنزینی 4 زمانه توسط نیکلاس اتو آلمانی در سال 1861تا به امروز، طراحان پیشرانه و به طور تخصصی مهندسان احتراق همواره سعی دارند این فرآیند را به روز رسانی و اقتصادی کنند. به این علت که رسیدن به قدرت وگشتاور بیشتر، مصرف سوخت کم تر و کاهش آلایندگی از جمله اصول کلی مهندسی موتور است.

از جمله آخرین مسیرهایی که توسط طراحان پیشرانه در سال های اخیر طی شده، کاهش حجم و تعداد سیلندرها و استفاده از تکنولوژی توربوشارژر است. به این علت که می توان با مصرف سوخت کم تر، قدرت مناسبی را با این روش از پیشرانه استخراج کرد.

یکی از مهمترین نکاتی که در صنعت خودرو وجود دارد و همواره جزو دغدغه‌های اصلی سازندگان بوده، مصرف سوخت بهینه است. حتی پیشرفت 0.1 درصدی در مصرف سوخت را می ‌توان یک گام بلند در راستای بهبود صنعت خودرو به شمار آورد. پیشرانه‌های  TGDI یا Turbocharged Direct Gasoline Injection یا همان موتورهای تزریق مستقیم سوخت توربوشارژ، یکی از پیشرفت‌های جدید خودروسازان در راستای بهبود مصرف سوخت بوده است.

مزایای پیشرانه های  TGDI

برای اینکه خودروسازان بتوانند نیاز مشتریان خود نظیر مصرف سوخت کمتر و همچنین قدرت بیشتر را پاسخگو باشند، به سمت استفاده از موتورهای TGDI رفته اند. پیشرانه های TGDI برای اینکه بتوانند به این اهداف دست پیدا کنند، سوخت خودرو را به صورت مستقیم به داخل سیلندر می ‌پاشند تا به گونه ‌ای اثری خنک کننده داشته باشند و همچنین از نظر مصرف سوخت و قدرت خروجی پیشرانه کیفیت بالاتری را ارائه دهند. همین پاشش مستقیم سوخت در داخل سیلندر پیشرانه باعث می‌شود تا نرخ فشرده شدن در داخل سیلندر افزایش پیدا کند و در نتیجه گشتاور بیشتری از سوی پیشرانه خودرو تولید شود.

لازم به ذکر است که اگر پیشرانه ای به تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت مجهز باشد و به صورت تنفس طبیعی تولید شود، معمولا پسوند GDI را در کنار نام خودرو مشاهده خواهیم کرد؛ حال اگر پیشرانه توربوشارژی به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز باشد، عبارت TGDI در کنار نام آن دیده خواهد شد که T ابتدا به Turbo یا همان توربوشارژ پیشرانه اشاره دارد.

لازم به ذکر است کمان موتور قصد دارد جک S5 فیس لیفت را با یک پیشرانه 1500 سی سی TGDI راهی بازار کند. یکی از ویژگی های این پیشرانه تولید توان بالا با وجود مصرف سوخت پایین است. همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه 1.5 لیتری توربو از1500 دور در دقیقه به جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه این خودرو انتقال پیدا می کند و سبب می شود تا جک S5 جدید همچنان توان حرکتی بسیار خوبی داشته باشد.

5 از 1 رای