به گزارش خودرونویس، سایت آمریکایی Carscoops در خصوص تولید تندر 90 ایرانیزه شده بدون دخالت رنو توسط پارس خودرو و سایپا اظهار کرده که این روزها خبرهای خودرویی زیادی از ایران منتشر نشده؛ به خصوص از حدود چهار سال پیش که خودروسازان خارجی به دلیل تحریم های آمریکا فعالیت خود را در ایران با شرکای تجاری خود متوقف کردند.

رنو پارس تندر

این وب سایت در ادامه گفته: دو شرکت خودروسازی فرانسوی پژو سیتروئن و رنو مهم ترین شرکای تجاری خودروسازان ایرانی بودند و جایگاه خاصی را در میان جمعیت 83 میلیون نفری ایران داشتند. اما با توجه به توقف همکاری این دو شرکت بزرگ فرانسوی با شرکای ایرانی، خودروسازان ایرانی به دنبال راهی برای پر کردن جای خالی محصولات آنها در بازار ایران و تولید خودرو بدون وابستگی به شرکای فرانسوی هستند.

سایت Carscoops در ادامه بیان کرد: سال گذشته شنیده بودیم که شرکت ایران خودرو(ایکو) تولید پژو 301 را بدون اجازه پژو سیتروئن آغاز کرده است. حال دیگر خودروساز داخلی ایران قصد دارد که نسل اول داچیا لوگان را بدون دخالت و اجازه رنو تولید کند. شرکت خودروسازی سایپا واقع در تهران، دومین خودروساز بازرگ ایران بوده که رسما اعلام کرده قصد دارد تولید انبوه نسخه ایرانیزه شده داچیا لوگان را دو سال پس از اینکه این خودروساز فرانسوی به دلیل تحریم های آمریکا همکاری خود را متوقف کرد، آغاز کند.

در ادامه در Carscoops به نقل از پرس تی وی ایران منتشر کرده:

جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا اظهار کرد که سایپا توانسته بیش از 85 درصد قطعات لازم برای تولید این خودروی اقتصادی رومانیایی را داخلی سازی کند. در سال 2018 رنو نسبت به تولید لوگان در ایران با شرکای ایرانی خود قطع همکاری کرد. این خودرو در ایران با نام های رنو ال90، رنو تندر 90 و رنو پارس تندر تولید می شد.

جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا در خصوص تولید نسخه ایرانیزه شده رنو ال90 با نام سایپا P90 گفت:

زمانی که شرکت رنو، ایران را همزمان با آغاز تحریم ها ترک کرد، ما در سایپا روی پروژه تولید ال90 طی 18 ماه با استفاده و بهره گیری از تاسیسات و کارخانه های موجود در کشور از جمله پیشرانه و جعبه دنده و استفاده جزیی از قطعات وارداتی کار کردیم.

جواد سلیمانی در ادامه بیان کرد که این نسخه ایرانیزه شده ال90 قادر به پاس کردن استانداردهای بالاتری در مقایسه با نمونه تولید شده با همکاری رنو بوده است. شرکت سایپا نقش بسیار مهمی در دسترسی رنو به بازار پرتقاضای ایران پس از انقضای دوره اول تحریم ها و عقد توافق هسته ای بین تهران و سایر قدرت های جهانی داشت.

این وب سایت آمریکایی در ادامه بیان کرد: طی دو سال گذشته سایپا با عرضه چند خودرو و همکاری با برخی از شرکای چینی خود، سعی در حفظ تولید و سهم خود از بازار خودرویی ایران داشته است.

منبع CarScoops
5 از 2 رای