بازار خودرو کاملا راکد است

سه شنبه - ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
خواندن 3 دقیقه
بازار خودرو

بازار شب عید خودرو روز‌های سردی را سپری می‌کند و کمتر کسی حاضر به خرید خودروی صفر است.

به گزارش خودرونویس، رکود از یک سو و بی‌ثباتی قیمت‌ها از سوی دیگر باعث شده تا بازار خودرو این‌روز‌ها در شرایط خاصی قرار بگیرد و به قول دست‌اندرکاران بازار موتور بازار خودرو امسال شب عید از حرکت ایستاده است.

بازار خودرو در روز‌های اخیر مسیر حرکتی خود را نسبت به سال‌های قبل تغییر داده به شکلی که آرامش نسبی را تجربه می‌کند. این آرامش نسبی البته حکایت از بهبود اوضاع بازار خودرو ندارد بلکه افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها و ناتوانی مردم در خرید خودرو باعث شده تا بسیاری از متقاضیان بازار خودرو را ترک کرده و آندسته از فروشندگان هم به نوعی تمایل به فروختن ندارند.

به این ترتیب در حال حاضر کمتر کسی خواستار خرید خودرو صفر بوده و بیشتر معاملات در حد خرید و فروش خودرو‌های مدل پایین است.

بازار خودرو در آستانه عید نوروز کاملاً بی‌رمق است و بررسی وضعیت کف بازار نشان از رکودی دارد که در آن، فقط خریداران واقعی آن هم با خرید و فروش خودرو‌های مدل پایین به معامله مشغول هستند.

هرچند با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افت مدل خودروها، واسطه‌ها خودرو‌های بیشتری در بازار عرضه می‌کنند، اما خرید‌ها همچنان محدود و به‌طور عمده تک‌فروشی است و سایت‌های خرید و فروش خودرو نیز از افزایش قیمت ۱۰ درصدی نسبت به یک ماه گذشته حکایت دارند.

خریدار منتظر کاهش بیشتر قیمت‌هاست

یکی از نمایشگاه داران خودرو گفت: اکنون خرید و فروش‌ها در بازار بسیار اندک و انگشت‌شمار است و خریداران انتظاراتی به دلیل رکود فعلی دارند و بیشتر چانه‌زنی می‌کنند، اما فروشندگان نیز بر قیمت‌های اعلامی خود اصرار دارند.

او با بیان اینکه چند سال است به اندازه گذشته، خودرو در عید بازار خوبی ندارد و بیشتر مردم خرید خودرو را در دی یا بهمن انجام می‌دهند افزود: بازار در آرامش نسبی است و فقط مصرف‌کننده واقعی در آستانه شب عید برای خرید خودرو‌های ایرانی اقدام می‌کند.

یکی از نمایشگاه داران گفت: اگر در هفته‌های قبل بازار به صورت کامل قفل بود و خرید و فروشی انجام نمی‌شد، اما اکنون مصرف‌کنندگان واقعی در آستانه نوروز وارد بازار شده و به خرید و فروش خودرو‌های تولید داخل اقدام می‌کنند.

افزایش تولید خودرو در کشور و رسیدن به هدف گذار‌ی‌های تولیدی از سوی خودروسازان هم متغیر دیگری است که می‌تواند بازار خودرو را در سال آینده به سمت ثبات بیشتر ببرد.

یکی از نمایشگاه داران اتومبیل در بیرجند گفت: در دو سه ماه اخیر بازار خرید و فروش خودرو در بیرجند نه تنها رونق نداشت بلکه اگر خرید و فروشی هم انجام می‌شد در سایت دیوار توسط فروشنده و خریدار انجام می‌شود و در نمایشگاه اتومبیل کمتر کسی پای معامله می‌آید.

یکی از شهروندان بیرجندی هم معتقد است قیمت خودروی صفر گران است و در حال حاضر که در واپسین روز‌های سال به سر می‌بریم برایمان به صرفه نیست تا خودروی صفر خریداری کنیم و دست نگه داشته‌ایم تا شاید بعد از جریان انتاخبات قیمت‌ها کاهش یابد.

 امسال بازار شبیه سال‌های گذشته نیست

راعی‌فرد رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و آژانس‌های تاکسی تلفنی بیرجند نیز  گفت: در حال حاضر بازار خرید و فروش خودرو راکد است و خریداران دست نگه داشته تا خودرو خود را در سال جدید خریداری کنند.

او گفت: بازار خودرو در حقیقت در حال حاضر به هیچ عنوان شبیه بازار نیست چرا که کاملا راکد است و تنها خرید و فروش‌ها به صورت جزئی در ماشین‌های مدل پایین انجام می‌شود و خودروی مدل بالا خرید و فروشی ندارند.

باشگاه خبرنگاران نوشت: راعی‌فرد افزود: افزایش ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی یا همان افزایش ۱۰ درصدی را از یک ماه گذشته تاکنون در بازار شاهد هستیم و بازار آنچنان رونقی ندارد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟