نگهداری خودرو

اگر خودرو در برف گیر کرد چه کنیم؟

شنبه - ۲۲ آبان ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
اگر خودرو در برف گیر کرد چه کنیم؟

با فرا رسیدن روزهای سرد سال و شروع بارش برف در شهرها و نقاط مختلف کشور، رانندگی هم در این شرایط بسیار دشوار می شود. دشواری رانندگی در این شرایط را آن رانندگانی درک می کنند که تجربه چنین شرایطی را دارند. دشوارتر از رانندگی در این شرایط، موقعی است که خودرویتان در برف گیر کرده باشد. در این وضعیت رانندگان دستپاچه می شوند و باعث ایجاد نگرانی بسیار در آن ها می شود.

به گزارش خودرونویس، ما در این مقاله قصد آن را داریم تا اقداماتی که لازم است به هنگام گیر کردن خودرو در برف انجام داد را مورد بررسی قرار دهیم.

خاموش کردن سیستم کنترل کشش خودرو

برای رها کردن خودرو از وضعیتی که در برف گیر کرده است، لازم است که چرخ های اصلی بتوانند چسبندگی کافی روی زمین داشته باشند. چرخ های اصلی در واقع چرخ هایی هستند که دیفرانسیل خودرو نیروی موتور را به آن ها وارد کرده و باعث چرخیدن آن ها می شود. در خودروهایی که دیرانسیل عقب یا جلو هستند، چرخ های اصلی، به ترتیب چرخ های عقب و جلو هستند. در خودروهایی هم که از نوع دو دیفرانسیل هستند، هر چهار چرخ از نوع اصلی بوده و باید چسبندگی لازم را داشته باشد. از این رو برای ایجاد چسبندگی لازم در چرخ ها لازم است سیستم کنترل کشش خودرو خاموش شود. معمولا برای انجام این کار کافی است دکمه روی داشبورد یا کنسول را فشار دهید.

اگر خودرو در برف گیر کرد چه کنیم؟

تمیز کردن اطراف لاستیک ها

برای تمیز کردن اطراف لاستیک ها، ابتدا اطراف چرخ های اصلی را تمیز کنید. به طوری که برف های کناره ها، جلو و عقب لاستیک ها را کاملا بردارید. برف های جلو و عقب لاستیک ها را به مقداری بردارید که امکان حرکت چرخ ها به میزان یک متر به عقب و جلو فراهم شود. در صورت برف گرفتن جلوی خودرو هم لازم است آن قسمت را هم تمیز کنید.

همچنین لازم است با استفاده از یک بیلچه یا پیچ گوشتی، یخ هایی که لابلای آج های تایر وجود دارد را شکسته و خارج کنید. به جز تایرها، پیش از آن که خودرو را روشن کنید، لازم است سر اگزوز را هم در صورت برف گرفتگی پاک کنید. زیرا ممکن است در اثر مسدود شدن اگزوز، مونوکسید کربن قادر به خروج نباشد و به درون خودرو منتشر شود که بسیار خطرناک بوده و ممکن است منجر به مرگ سرنشینان خودرو شود.

اگر خودرو در برف گیر کرد چه کنیم؟

روش جلو و عقب بردن خودرو

برای این کار، باید خودرو را روشن کنید. شیشه ها را پایین بکشید و در صورت داشتن کلاه یا شال آن را بردارید تا صداها را به خوبی بشنوید. بهتر است در صورت امکان سرتان را از پنجره خودرو بیرون بیاورید و لاستیک جلویی خودرو را مشاهده کنید. برای آن که چسبندگی لاستیک به بهترین صورت اتفاق بیفتد، باید فرمان خودرو را صاف نگاه دارید.

پس از آن دنده را روی یک قرار دهید. البته چنانچه خودرویتان از نوع تراک دو دیفرانسیل یا شاسی بلند است، لازم است جعبه دنده کمکی خودرو را در حالت 4l قرار دهید. حال خودرو را کمی به جلو حرکت دهید. سپس به آهستگی به عقب ببرید. در این حالت اصلا نباید دور موتور بالا برود. خودرو را متوقف کنید و سپس به آهستگی به جلو ببرید. این کار ضمن آن که چرخ های خودرو را از برف و یخ پاک می کند، باعث می شود لاستیک ها بیشتر به زمین بچسبند و در نتیجه خودرو می تواند به راحتی از برف خارج شود.

به هنگام انجام این کار، به صدایی که از بیرون می آید به دقت گوش دهید. اگر صدای هرز چرخیدن چرخ ها را شنیدید، فورا گاز دادن را متوقف کنید.

استفاده از فن ترمزگیری

چنانچه با انجام تکنیک قبلی موفق نشدید خودرو را از برف خارج کنید یا این که صدای هرز چرخیدن چرخ ها به گوشتان رسید، می توانید فن ترمزگیری را به هنگام گاز دادن انجام دهید. انجام این تکنیک هم باعث انتقال قدرت بیشتری به چرخ ها می شود و هم این که چرخ ها کم تر هرز می چرخند.

چنانچه خودرویتان از نوع دیفرانسیل جلو است و در صورتی که هیچ گونه مانعی در مقابل شما وجود ندارد، در هنگامی که برای خروج خودرو تلاش می کنید، اندکی فرمان را به چپ یا راست بچرخانید. انجام این کار باعث می شود خودروی شما راحت تر از برف ها خارج شود.

فن ترمزگیری باید به دفعات محدود و هر بار هم برای لحظاتی انجام دهید. زیرا ترمزگیری پی در پی باعث داغ شدن لنت ترمز شده و ممکن است دچار خرابی سیستم ترمز شود.

اگر خودرو در برف گیر کرد چه کنیم؟

هل دادن خودرو

برخی مواقع با هل دادن اندک خودرو می توان به آسانی آن را از برف خارج کرد. برای این کار به افرادی که خودرو را هل می دهند بگویید با شروع گاز دادن و شمارش معکوس شما، این کار را انجام دهند. البته دقت کنید که وقتی خودرو رو به جلو هل داده می شود، روی دنده عقب نباشد.

استفاده از زنجیر چرخ

در صورت مفید نبودن هر یک از روش های گفته شده، باید از زنجیر چرخ استفاده کنید. زیرا انجام این روش در همه مواقع راهگشا بوده است.

استفاده از کف پوش های خودرو

در صورت نداشتن زنجیر چرخ و خارج نشدن خودرو از برف ها، برای ایجاد اصطکاک و سر نخوردن خودرو، استفاده از کف پوش ها می تواند مفید واقع شود. به این منظور یکی از کف پوش ها را از خودرو بیرون بیاورید و زیر یکی از چرخ های اصلی پهن کنید. سپس خودرو را حرکت دهید. اگر موفق به خارج کردن خودرو از برف ها نشدید، باید زیر هر دو چرخ اصلی کف پوش پهن کنید. همچنین به این مساله توجه کنید که با حرکت خودرو روی کف پوش ها، امکان آسیب دیدن کف پوش ها و قابل استفاده نشدن آن ها وجود دارد.

استفاده از شن و ماسه یا کارتن

در صورتی که به هر علتی کف پوش در خودرو وجود ندارد و به چیز دیگری دسترسی ندارید، استفاده از شن و ماسه و یا کارتن می تواند مفید واقع شود. بنابراین مقداری شن یا ماسه در اطراف لاستیک ها بریزید یا این که ورق های کارتن را در جلو یا عقب چرخ ها بگزارید. سپس مجددا تلاش کنید با حرکت دادن، خودرو را از برف ها بیرون بیاورید.

خالی کردن اندکی از باد لاستیک ها

به عنوان آخرین راهکار پیش رو برای رها کردن خودرو از وضعیتی که در آن گیر افتاده است، کم کردن باد لاستیک هاست. کم کردن باد تایرها باید به مقداری باشد که ارتفاع آن کاهش یابد. این کار باید در صورتی انجام شود که امکان باد کردن مجدد لاستیک ها در نزدیکی های آن محل وجود داشته باشد. کاهش باد تایر باعث تماس قسمت بیشتری از آن ها با زمین می شود. زیرا هر چه قسمت بیشتری از لاستیک ها با زمین تماس پیدا کند، چسبندگی چرخ ها با زمین هم افزایش می یابد. اما از طرف دیگر، ایمنی رانندگی در وضعیتی که باد لاستیک ها کم است، کاهش می یابد و امکان بروز حوادث و سوانح بیشتر می شود. همچنین رانندگی در این شرایط در مسافت های طولانی باعث فشار آمدن به خودرو و خرابی قطعات مختلف آن هم می شود.

آمادگی داشتن در هنگام خروج خودرو از برف

در موقعی که خودرو از برف ها بیرون می رود، باید آمادگی لازم را داشته باشید. به این منظور اگر خودرو را در دنده جلو قرار داده اید، در لحظه بیرون آمدن از برف، توقف نکنید و حتی الامکان تا محلی که برف کم تری دارد، خودرو را حرکت دهید. همچنین در صورتی که خودرو در دنده عقب قرار دارد، مسیری چند متری را به عقب بروید، سپس گاز دادن را متوقف کنید. در این هنگام برف هایی که در مسیر قرار دارد، باعث توقف خودرو می شود. پس از آن دنده را روی یک قرار داده و در مسیری که با رد تایرها ایجاد شده است، خودرو را به جلو ببرید. لازم است پیش از آن که کاملا خودرو را متوقف کنید، از محلی که خودرو در آن گیر کرده بود، عبور کنید.

اقدامات لازم پس از خروج خودرو

  • لازم است مجددا سیستم کنترل کشش خودرو روشن شود.
  • در صورت قرار داشتن دنده کمکی روی 4l باید به حالت قبل بازگردد.
  • ضروری است دمای آب رادیاتور چک شود. زیرا برف هایی که زیر جلو پنجره گیر افتاده بود، می تواند آب رادیاتور را داغ کند.
  • چنانچه باد لاستیک ها را کمی خالی کرده اید، هر چه سریع تر به یک آپاراتی بروید و مجددا باد لاستیک ها را تنظیم کنید.
  • اگر احساس می کنید در حین رانندگی، خودرو دچار تکان خوردن می شود، ممکن است علت آن گیر کردن برف درون چرخ ها و قطعات جلوبندی باشد که با خارج کردن برف ها و تمیز کردن آن ها، مشکل برطرف خواهد شد.

کلام آخر

گیر کردن خودرو در برف، مساله ای بسیار ناخوشایند و نگران کننده است. از این رو چنانچه در چنین وضعیتی قرار گرفتید، به جای آن که دستپاچه شده و دچار نگرانی بسیار شوید، در وهله نخست خونسردی خود را حفظ کنید. سپس اقداماتی که در این مقاله شرح داده شد را به دقت انجام دهید. بی گمان انجام یکی از این کارها می تواند باعث حرکت خودرو و خروج از برف ها شود. در ضمن توصیه می شود در شرایط برفی حتما در خودرو زنجیر چرخ هم به همراه داشته باشید تا در صورت گیر افتادن در برف، بتوانید با نصب زنجیر چرخ، خودرو را راحت تر از برف ها خارج کنید.

 

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟