نگهداری خودرو
نظر مردم چه بود؟

امداد خودرو های متفرقه و حوادث تکان‌دهنده برای امدادخواهان

شنبه - ۳ خرداد ۱۳۹۹
خواندن 9 دقیقه
امداد خودرو

امداد خودرو مانند همه کسب‌وکارها که در آن‌ها مشکلاتی مانند تقلب و فریب گریبان‌گیر مردم می‌شود، نیز امروزه با معضلی بسیار گسترده با نام امدادخودروهای جعلی و متفرقه روبه‌رو است. چندی پیش از مخاطبان خودرونویس درخواست کردیم تا تجربیات خود را در این زمینه مطرح کنند تا از طریق انتقال این تجربیات، تعداد کمتری از شهروندان در چنین تله‌هایی به دام بیفتند.

به گزارش خودرونویس،  اکنون دیگر مشکلات وجود امداد خودروهای جعلی تنها به استفاده از قطعات نامرغوب، بی‌اصالت و همچنین تلاش برای هزینه‌‌تراشی بیشتر برای کسب سود بالا ختم نمی‌شود چرا که راه‌های بیشتری برای فریب مردم پیدا شده است. این مساله به حدی رسیده است که برخی از طریق بازاریابی تلفنی یا راه‌های دیگر، هزینه‌های اولیه‌ای برای امدادرسانی دریافت می‌کنند که وجود خارجی هم ندارد. کلک‌ها و دام‌ها بسیارند و شمار شرکت‌های تقلبی و جعلی از آن پرتعدادتر!

افزایش بی‌رویه شمار این شرکت‌ها به‌حدی است که مدیرعامل امداد خودرو ایران چندی بیان کرده بود که به‌دلیل تعداد بالای مشکلات این حوزه از پیگیری در مراجع مختلف نا امید شده و اکنون یک راست به سراغ قوه‌قضاییه رفته‌اند. قطعا پیگیری در این زمینه هرچقدر هم که موثر باشد باز نیازمند زمانی مشخصی است.

برای همین پایگاه خبری خودرونویس طی انتشار مطلبی از مخاطبان خود درخواست کرد تا اتفاقاتی در این خصوص گریبان‌گیرشان شده را ذکر کنند. در ادامه تعدادی نظرات مردم را در مهم‌ترین سرفصل‌های کلاهبرداری و مشکلات مرتبط با امداد خودروهای متفرقه را می‌توانید ببینید:

 

کارت اشتراک امداد خودرو

فرزانه در خصوص تعداد بالای بازاریاب‌های فروش کارت های امداد خودرو متفرقه می گوید: ما كه مجبور شديم در خانه يك منشي استخدام كنيم تا پاسخگوي همين امدادخودروها باشد كه مي‌خوهند كارت اشتراك امداد بفروشند. روزي ١٠ بار زنگ مي‌زنند. يكي از امدادخودرو مركزي، يكي از ملي يكي از سراسري.

محسن هم صحبت‌ جالبی در مورد تعدد کارت‌های امداد جعلی گفته است: بابای من یک بازنشسته است. تا الان اومدن در خونه چهار پنج تا از این کارت های امداد بهش فروختن به هیچ دردی هم نمیخوره. فقط باید به امداد شرکت خودروساز خودروتان زنگ بزنید. والسلام.

بهروز گفته است: منم یکی از این کارت های اشتراک را 85 هزارتومان خریدم. ولی یک بار هرچقدر به شمارشون زنگ زدم هیچکس جواب نداد.

 

امداد خودروهای جعلی و حوادث ساختگی

یکی از خوانندگان ناشناس در بحث روش‌های عجیب بدست آوردن مشتری می نویسد: مورد داریم که کف جاده چالوس و هراز، همین امداد خودروهای بی ثبات گازوئیل می‌ریزن تا خودروهایی که رفت و آمد می‌کنند سر بخورن تا خودروشون رو حمل کنند اصلا مهم نیست براشون راننده و سر‌نشین بمیرن یا نمیرن این واقعیت داره.

شهریار در بحث روش‌های عجیب برای بدست آوردن مشتری می نویسد: فکر می کنم اکثر این تصادفات توی بزرگراه‌ها رو همین امدادخودروهای متفرقه از عمد ایجاد می‌کنند. چون به محض اینکه تصادف میشه یک‌باره چندتا جرثقیل می‌ریزن بالاسرت. کاش آمبولانس هم به همین سرعت بیاد.

فرزاد هم نوشت: والا چی بگیم، ما واقعا از دست اینا خسته شدیم کسی مشکلی برایش در جاده پیش آمد پنج دقیقه مشتری زنگ زد و گفت یه امدادخودرو اینجاس… میگه تسمه تایمه باید بره تعمیرگاه… جالب اینجاس که ماشین جوش اورده بوده یا فن کار نکرده.

 

ترفندهای امداد خودروهای متفرقه

مخاطب دیگری به نام بجنوردی می‌گوید: بانوان باید بیشتر مراقب این شرکت‌ها باشند: صحبت من با خانم هایی هست که گاها نیاز به امدادخودرو دارند. خواهشا تحت هیچ شرایطی به این متفرقه ها اعتماد نکنید و فقط و فقط به امدادخودرو شرکت مربوطه و خودروساز زنگ بزنید.

یلدا نیز در همین خصوص نوشت: دم فروشگاه ماشین من پنچر شد یکی از اینا 25 هزار تومن گرفت تا زاپاس رو عوض کنه. 25 هزار تومن گرفت. بعد یکی از مغازه دارها اومد گفت این خودش باد چرخ ماشین رو خالی کرده بود. من هم فکر کردم امداد خودرو هست.

 

اتفاق تلخ برای یک امدادخواه

محمدرضا در مورد همین موضوع به طور مفصل تجربه خود را این چنین شرح داده و نوشته است: یک روز در اتوبان یادگار جنوب به شمال به علت بی احتیاطی برخورد شدید با گارد کنار اتوبان داشتم و ماشینم بدجور آسیب دید. پسر 8 ساله ام صندلی عقب نشسته بود و با در این صحنه برخورد شدیدی به اطراف داشت.

از خودرو پیاده شدم و داشتم صحنه را تماشا می کردم که یکی از همین امداد خودروها بدون چراغ گردان و هیچ نشانی از راه رسید و از من خواست که کمک کند. من هم که چاره ای نداشتم به ذهنم خطور نکرد که به امداد خودرو سایپا زنگ بزنم و پشنهادش را قبول کردم. گفت بهترین صافکار و جلوبندی ساز تهران را را سراغ دارد با کمترین قیمت. بالاخره خودرو را به سمت فرحزاد و یک جای شلوغ و تعمیرگاههایی که آنجا هستند حمل کرد.

125 هزار تومان پول حمل گرفت و جلوی یک تعمیرگاه خودرو را پیاده کرد و به شاگرد مغازه سپرد و رفت. به من گفت همین جان صبرکن تا هماهنگی انجام شود. در همین لحظه متوجه شدم پسرم اوضاع خوبی ندارد و به کلی ماشین را فراموش کردم. فورا به سر خیابان رفتم و یک ماشین دربست گرفتم و پسرم را به بیمارستان بردم و نگران بودم که مبادا ضربه خورده باشد. از ساعت 6 عصر تا 4-5 صبح بیمارستان بودم تا مطمئن شوم خطری در کار نیست.

پسرم را به خانه بردم و صبح اول وقت به محل خودرو رفتم. با وجود اینکه به شاگرد مغازه سپرده شده بود و با راننده خودرو امداد همدیگر را می شناختند ولی دیدم خودرو من همانجا است و تکان هم نخورده. زاپاس، پخش و باند وسایل داخل خودرو و خیلی چیزهای دیگر به سرقت رفته بود. همانجا فهمیدم که نباید به اینها اعتماد می کردم. قطعا اگر به امداد خودرو زنگ میزدم و ماشین من به نمایندگی می رفت این وضعیت به وجود نمی آمد.

 

امداد خودرو اصلی یا متفرقه

لقمانی یکی دیگر از مخاطبان نظر خود را اینگونه بیان کرده است که یک بار همین امداد خودروهای متفرقه برای من مغزی پمپ بنزین عوض کردند. بعد از دو روز دوباره خراب شد. بردم نمایندگی گفتند خدا بهت رحم کرده که ماشینت منفجر نشده چون خیلی ناشیانه و غیر حرفه ای وصل کردن. یعنی فقط می‌خواستن پول رو بگیرن.

محسن هم یک انتقاد مطرح کرده و نوشته است: من از شما یک انتقاد می کنم. من خودم یک راننده خودروبر امدادی هستم و با هزار جور قرض و قوله این ماشین رو خریدم. در محدوده اتوبان کرج و مخصوص کار می کنم. انتقاد من اینه که شما نباید همه را مثل هم مقایسه کنید. خود من از کمک کردن به مردم لذت می برم ولی افراد همکار رو هم مشناسم که خلاف زیاد دارند و معتاد هم هستند.

الان شما با این مطالب برای ما هم که درست کار می کنیم مشکل درست می کنید. باید یک قانونی درست شود که این وضعیت ساماندهی شود ما هم استقبال می کنیم. نه اینکه هر فرد ناشی از راه برسد و بخواهد کاسبی کند یا گوش مردم ببرد. لطفا نظر من را هم منتشر کنید.

درگیری مشتری با امداد خودرو جعلی

محبوبه هم تجربه‌ای شامل درگیری فیزیکی از این امداد خودروها داشت: متاسفانه یک بار هم در جاده هراز همین امداد خودروها که آرم هیچ شرکتی را نداشتند به ما آسیب زدند. بابت حمل یک خودرو به تعمیرگاه به فاصله دو کیلومتر 100 هزار تومان مطالبه کردند که با اعتراض همسرم مواجه شد و به درگیری و ضرب و شتم رسید و این راننده بی انصاف و مکانیک همسرم را کتک زدند و با لگد آینه ماشین را هم شکستند که با وساطت مغازه های اطراف قائله ختم شد.

 

امداد خودروهای غیرمجاز و سرکیسه کردن مشتریان

یک مدیر شرکت امداد خودرو ایران می گوید: تنها در جاده تهران – قم 180 امداد خودرو غیرمجاز به کمین راننده‌ها و امداد خودروهای رسمی نشسته‌اند. با زور شمشیر و قمه، راننده و ماشین را از دست امداد خودروهای رسمی درمی آورند تا در نهایت با هزینه گزاف ماشین را به یک تعمیرگاه برسانند.

امداد خودروهای غیر مجاز بعد از جاده تهران قم، جاده تهران کرج را هم قرق کرده‌اند. جای پای خودشان را در محور تهران –مشهد هم سفت کرده‌اند. تعطیلات نوروزی چند روز دیگر آغاز می‌شود حتی در این خصوص کارشناسان رسمی این حوزه هشدار می‌دهند همزمان با خدمات‌رسانی امداد خودرو‌های معتبر فصل پررونق امدادخودروهای متفرقه و غیرقانونی هم شروع می‌شود تا با سلاح سرد و تهدید، راننده و مسافران نوروزی را سرکیسه کنند.

 

امداد خودروهای جعلی و رفتارهای خشونت آمیز

به کمین بزرگراه امام علی هم نشسته‌اند. دندان «احمد مهدوی» امدادگر یکی از شرکت‌های خودروسازی کشور را در همین خیابان شکستند. دو بار هم در جاده تهران و قم گیرش انداختند. او می‌گوید: «پیامک امدادی برایم آمد رفتم به موقعیت، دیدم آنجا یک نفر بالای سر ماشین است. گفت:«تو حق نداری اینجا کار کنی، اینجا قرق ماست.» داخل ماشین امدادگرهای غیرقانونی و متفرقه همه جور سلاح سردی وجود دارد. کار آنها فقط حمل ماشین‌هایی است که در جاده نقص پیدا کرده‌اند.

فرقی هم نمی‌کند چه نقصی داشته باشند. آنها پول کرایه را می‌خواهند. مهدوی درباره تفاوت قیمتی که امدادگرهای رسمی با متفرقه‌ها در جاده‌ها می‌گیرند، می‌گوید: «در حال حاضر 10 کیلومتر 56 هزارتومان و به ازای هر کیلومتربیشتر، 900تومان اضافه می‌شود. مثلاً از منطقه حسن آباد جاده قم تا تهران بین 80 تا 100 هزار تومان حمل ماشین هزینه دارد.» اما امدادگرهای متفرقه قیمت را خود مشخص می‌کنند. این قیمت برای آنها تا 350 هزارتومان هم می‌رسد.

مهدوی را آنقدر کتک می‌زنند که سه روز در‌ آی سی یو بستری می‌شود. درباره شناسایی ضارب ها(امدادگر غیرقانونی) هم می‌گوید:«هنوز هویت آنها مشخص نشده است.» خیلی از ماشین‌های غیرمجاز- معمولاً نیسان آبی است- پلاک ندارد. به گفته مهدوی آنها به هیچ شرکت و ارگانی وابسته نیستند. امدادگران سرخودی که موقع حمل به ماشین‌های شهروندان خسارات زیادی وارد می‌کنند.

به گفته او معمولاً آنها در مسیر حمل خودروهای مردم به دسته موتور و حتی سپر ماشین‌ها صدمه می‌زنند چرا که خودروهای حمل آنها استاندارد نیست. مهدوی در ادامه می‌گوید: «امدادخودروهای رسمی با چرخ گیر ماشین را حمل می‌کنند به همین خاطر هیچ خسارتی به ماشین وارد نمی‌شود.

اما خسارتی که امدادخودروهای غیرمجاز به ماشین مردم وارد می‌کنند قابل پیگیری نیست. او درباره شرایط خود بعد از ضرب و شتم از سوی امداد خودروهای غیرمجاز می‌گوید:«بیهوش شدم و آنها مرا رها کردند. در نهایت رهگذران، اورژانس را خبر کردند.»

 

امداد خودرو جعلی و خسارت های سنگین

او از تبانی امدادخودروهای غیرمجاز با بعضی از تعمیرگاه‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: «ما اول بررسی می‌کنیم، اگر ایراد ماشین سرپایی و قابل رفع باشد همانجا رفع می‌کنیم. تنها در صورتی که نیاز به تعمیرگاه باشد ماشین را حمل می‌کنیم.» مهدوی درباره هزینه‌های تبانی امدادگران غیرمجاز با مکانیکی‌ها می‌گوید: «آنها هم کرایه هنگفتی برای حمل می‌گیرند و هم کمیسیون از مکانیکی و تعمیرگاه طرف قرارداد خود می‌گیرند. در نتیجه صاحب مکانیکی هم این کمیسیون را دوباره از مشتری می‌گیرد.»

او از این اتفاق به «مافیا بازی» یاد می‌کند. وی در ادامه می‌گوید:«شکایتم بعد از دو سال به جایی نرسیده است» مهدوی در پاسخ به این سؤال که مگر بزرگراه امام علی دوربین ندارد ،توضیح می‌دهد: به او گفته‌اند که فیلم‌ها بعد از 24 ساعت پاک می‌شود. او می‌افزاید: «من یک هفته بیمارستان بستری بودم و فرصت چک دوربین را از دست دادم.» امدادگران غیرمجاز به او گفته‌اند حق ندارد به بزرگراه «امام علی» بیاید!»

وضعیت در جاده تهران به کرج و قم آنچنان خطرناک است که می‌گوید: «با کلانتری هماهنگ کرده بودم و به همراه خودم سرباز می‌بردم. با وجود این سرباز هم نمی‌توانست با آنها درگیر شود.» هنوز اثرات چوبی که به سرش خورده را با خود دارد. او می‌گوید «هم سرگیجه می‌گیرم و هم یک چشمم ضعیف شده است.»

 

جاده تهران قم در قرق امداد خودروهای غیرمجاز

داود محمدزاده امدادگر ایران خودرو هم توی جاده تهران- قم، گیر غیرمجازها افتاد. او می‌گوید:«شنبه گذشته ساعت 10 و نیم شب بود که برای حمل یک ماشین 405 از سوی امدادخواه فراخوانده شدم.» وقتی به محل می‌رسد یک جرتقیل آبی پیش از او رسیده بود. وی می‌گوید:مشتری خیلی اصرار داشت که ماشین‌اش در نمایندگی چک شود اما امداد متفرقه(غیرمجاز) زیر بارنمی رفت. تا اینکه شروع می‌کند به فحش‌های رکیک دادن تا جایی که مشتری از او می‌خواهد لااقل با ادب باشد.

محمد‌زاده می‌گوید: «شرکت به ما گفته است که اگر امداد خودروهای غیرمجاز درگیری ایجاد کردند، پلاک آنها را به شرکت پیامک بزنند.» همین که می‌خواهد از پلاک ماشین متخلف عکس بگیرد به او حمله می‌شود.

او دراین باره می‌گوید: «دورخیز کرد و با لگد زد زیر دستم. گوشی من افتاد وسط جاده و ال سی‌دی آن از بین رفت، حتی دوربینش شکست. ده دقیقه یقه‌گیری وبزن بزن داشتیم. من کوتاه آمدم. بچه‌ها به من گفتند که کوتاه بیا.» محمد‌زاده در ادامه با اشاره به خودرویی که دچار مشکل شده بود می‌افزاید:«مادر مشتری مریض بود. از اراک آمده بودند تا در تهران بستری شود. حاج خانم خیلی ترسیده بود.»

او می‌گوید: «ما قبل از انتقال خودرو نمایندگی‌ها را استعلام می‌کنیم تا وقت مشتری هدر نرود. این مشتری هم اصرار داشت که حتماً باید نمایندگی ماشین او را ببیند.» وقتی مشتری این مسأله را به امدادگر متفرقه اعلام می‌کند ،او می‌گوید: «آنقدر می‌گردد تا برایش یک نمایندگی پیدا کند.»

وقتی مشتری می‌گوید: «تکلیف کرایه مسیر اضافه چه می‌شود؟ می‌گوید که تمامش را می‌گیرد.» در نهایت هم مشتری را به‌زور با خود می‌برد. محمدزاده می‌گوید: «معمولاً دو نفر هستند. یک نفر دورتر می‌ایستد و دخالت نمی‌کند. آنها سعی می‌کنند جلوی مشتری زد وخورد نکنند.» اما در جای خلوتی به کمین امدادگران رسمی می‌نشینند.

 

امداد خودرو قانونی و خطرات جانی

«رحمان قاسمی» دیگر امداد خودرو را خفت کردند، ساعت 12و نیم شب روز 12 بهمن ماه. توی اتوبان تهران – قم، قبل از حسن آباد. این نقطه جهنم امدادگران رسمی و دارای مجوز است. او به «ایران» می‌گوید:«از قبل درگیری زیاد داشتیم. تهدیدم کرده بودند و بالاخره برنامه را چیدند.» به هوای کمک به یک خودرو او را به جای خلوتی می‌کشانند.

چهار نفر با سر و صورت بسته به سرش می‌ریزند. با شمشیر به سرش می‌زنند و 19 بخیه می‌خورد. دندانش را هم می‌شکنند. بعد از درگیری شکایت کرده است اما هنوز ضاربان را پیدا نکرده‌اند. او می‌گوید: پلیس سرنخ‌هایی را پیدا کرده است و موضوع را در دستور کارش قرار داده است.

قاسمی تعداد امداد خودروهای متفرقه در محدوده تهران را بین 40تا45 خودرو می‌داند و می‌گوید: ماشین‌ها و جرثقیل متعلق به راننده‌ها نیست و معمولاً برای کس دیگری کار می‌کنند. امدادگران غیرمجاز کاملاً حرفه‌ای هم شده‌اند. گاهی اوقات آرم ایران خودرو را هم جعل می‌کنند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟