به گزارش خودرونویس، سید مناف هاشمی با حضور در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سه صدا و سیما ملی، ضمن تبریک روز ملی ایمنی حمل و نقل، بیان کرد: مشکلات موجود در حمل و نقل عمومی سابقه‌ای طولانی دارد که به یکباره نمی‌توان آن را حل کرد.

او با بیان اینکه شهرداری تهران هیچ نگاه درآمدی به طرح ترافیک ندارد و نداشته است، افزود: هدف از اجرا طرح ترافیک کاهش آلودگی هوا و انضباط شهری است. همین یک هفته‌ای که طرح ترافیک لغو شده، بی انضباطی در مسیر ویژه اتوبوس، پیاده راه‌ها، دوبله پارک کردن خودروها و … افزایش یافته است.

او در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: این مشکلات از گذشته تا امروزبه مرور در تهران و دیگر کلانشهرها حل نشده و اکنون طبیعی است که فعالیت وسایل حمل و نقل عمومی همزمان با شیوع ویروس کرونا، دشوار تر شود. ضمن اینکه انتظارات شهروندان در این زمان نسبت به حمل و نقل عمومی روشن تر شده است.

معاون شهردارتهران با تأکید براینکه حمل و نقل عمومی در هیچ جایی از جهان اقتصادی نیست، اضافه کرد: اگر دولت ها حمایت نکنند، شهرداری ها حمایت نکنند، حمل و نقل عمومی به تنهایی امکان اداره کردن خود را ندارد. مفهوم به تنهایی اداره کردن برابر با واقعی شدن نرخ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. راننده اتوبوس نمی تواند قیمت ۱۸ هزارتومانی بلیت را از مسافر دریافت کند، مترو هم نمی تواند قیمت ۱۶ تا ۱۷ هزار تومانی نرخ بلیت واقعی را از مسافر دریافت کند. به همین علت در قانون گنجانده شده که دولت، شهرداری و مسافر هر یک سهمی مشخص را بپردازند.

مناف هاشمی ادامه داد: باتوجه به اینکه سهم دولت در این سال‌ها پرداخت نشده، فشار این مسئولیت بر راننده متحمل می شود و سبب فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی خواهد شد.

خروج۳۰۰ دستگاه واگن فرسوده از چرخه بهره برداری

معاون شهردار تهران درباره تفاوت هزینه ساخت با نگهداشت مترو، توضیح داد: شهرداری درحال ساخت مترو است و در عین حال از آن بهره برداری هم می‌کند. برای ساخت مترو دولت مقداری به شهرداری منابع مالی به همراه اوراق مشارکت می‌پردازد. اما هزینه بهره برداری، واگن، نگهداشت با ساخت مترو متفاوت است. مدیریت شهری همچنان درحال ساخت ۲۵۰ کیلومتر مترو است و باید ۲۰۰ کیلومتر دیگر تونل بسازد.

همزمان با سخت تونل باید واگن به خطوط اضافه شود. درحال حاضر حدود هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن وجود دارد اما نیاز شهر تهران بیش از ۳ هزار دستگاه واگن است. البته از همین هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن، تعدادی از واگن‌ها عمر ۲۰ ساله خود را طی کرده‌اند و باید از چرخه کنار گذاشته یا تعمیرات اساسی شوند. ۳۰۰ دستگاه واگن از هزار و ۵۰۰ دستگاه، در چرخه بهره برداری نیستند چرا که شهرداری هزینه کافی برای تعمیرات اساسی ندارد.

او درباره افزایش ۲۵ درصدی نرخ حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۰، گفت: این رشد قیمت‌ها در شرایط فعلی با قیمت واقعی فاصله بسیاری دارد. زمانی که حمل ونقل عمومی تهران درحال فرسوده شدن است، اتوبوسرانی و مترو برای تأمین واگن نیاز به یک منابع مالی مختصر دارند. باتوجه به عدم کمک دولت، اگر این ۲۵ درصد نرخ بلیت افزایش نداشته باشد، تعمیرات واگن انجام نمی‌شود بنابراین تعداد قطارهای فعال روز به روز کمتر می‌شود.

هاشمی افزود: ۶۰ درصد اتوبوس‌ها شهری متعلق به بخش خصوصی است و ۱۰ سال تعهد راننده بخش خصوصی مبنی بر فعالیت به اتمام رسیده است. در شرایط فعلی راننده باید اتوبوس خود را از چرخه خارج کند اما به علت درخواست شهرداری از دولت مبنی براینکه دولت تاکنون یک دستگاه اتوبوس هم به شهرداری تحویل نداده، اتوبوس‌های فرسوده همچنان در چرخه بهره برداری هستند. عمر اتوبوس‌ها از ۱۲ و ۱۳ سال گذشته است.

دولت‌ها در ۲۰ سال گذشته سهم خود را پراخت نکردند

به گفته معاون شهردار تهران؛ در طول ۲۰ سال اخیر، دولت ها سهم خود را در حوزه حمل و نقل عمومی پرداخت نکرده‌اند که امروز شهروندان زیر فشار هستند. شهرداری‌ها هم در برخی از سال‌های گذشته سهم خود را به خوبی پرداخت نکرده اند.

او همچنین با اشاره به سهم ۳۵ درصدی حمل و نقل عمومی از بودجه شهرداری تهران در سال گذشته، گفت: این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۳۹ درصد افزایش یافته است.

هاشمی درباره لغو طرح ترافیک گفت: باتوجه به اینکه سال ۱۳۹۹، حدود سه ماه اجرای طرح ترافیک لغو بود، تأثیرات چندانی را پس از لغو اجرای طرح ترافیک مشاهده نشد. هدف از توقف اجرای طرح ترافیک این بود که مسافران مترو و اتوبوسرانی کاهش پیدا کند و فاصله اجتماعی رعایت شود. با لغو اجرای طرح ترافیک این کاهش زیر ۵ درصد رخ می‌دهد. تعداد مسافران اتوبوسرانی تهران در شرایطی که شهر را تعطیل کردند حدود ۵۳۰ هزار مسافر بود و با لغو اجرای طرح ترافیک این عدد به ۵۲۰ هزار مسافر رسید.

او درباره ادامه این آثار لغو اجرای طرح ترافیک، گفت: گزارش شرکت کنترل ترافیک و پلیس راهور نشان می‌دهد که لغو اجرای طرح ترافیک به افزایش سفرهای غیرضروری به مرکز شهر کمک می‌کند.

لغو اجرای طرح ترافیک علاوه بر افزایش آلودگی هوا به پنج برابر شدن تعداد خودروهای شخصی در مرکز شهر منجر شده است. دوستان حاضر در قرارگاه وزارت کشور این آمار را تأیید کرده‌اند اما باز شهرداری اعلام کرده است که تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است. حتی اگر دولت دستور بر تعطیلی حمل و نقل عمومی دهد، شهرداری آن را اجرا می‌کند. اما باید توجه داشت که به قشر آسیب پذیر جامعه فشار وارد خواهد شد.

5 از 1 رای