افزایش قیمت لاستیک منطقی نیست

سه شنبه - ۲۷ آبان ۱۳۹۹
خواندن 3 دقیقه
تایر خودرو

درخواست تولیدکنندگان لاستیک برای افزایش قیمت این محصول منطقی نیست، آن ها اعلام می کنند که به دلیل افزایش نرخ دلار و مشکلات موجود، قیمت لاستیک باید ۵۰ درصد افزایش یابد، اما این مسئله درست نیست، زیرا تنها بخشی کوچکی از مواد اولیه تولید لاستیک وارداتی است.

به گزارش خودرونویس، غلامرضا شریعتی اندراتی با اشاره به درخواست تولیدکنندگان لاستیک برای افزایش قیمت این محصول، گفت: به نظر من افزایش قیمت لاستیک در شرایط فعلی امکان پذیر نیست، زیرا در سال جاری تاکنون، دو مرتبه قیمت محصول لاستیک افزایش یافته و در این وضعیت، بازار کشش افزایش دوباره را ندارد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درخواست تولیدکنندگان لاستیک برای افزایش قیمت این محصول منطقی نیست، آن ها اعلام می کنند که به دلیل افزایش نرخ دلار و مشکلات موجود، قیمت لاستیک باید 50 درصد افزایش یابد، اما این مسئله درست نیست، زیرا تنها بخشی کوچکی از مواد اولیه تولید لاستیک وارداتی است.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از مواد اولیه تولید لاستیک در داخل کشور تولید می شود، افزود: عملکرد پتروشیمی ها در تولید و توزیع مواد اولیه تولید لاستیک مثبت بوده و در شرایط کنونی در این حوزه افزایش قیمتی رخ نداده تا تولیدکنندگان لاستیک به واسطه آن قیمت ها را بالا ببرند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: به نظر من با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت تولیدکنندگان لاستیک، وزارت صمت با افزایش قیمت لاستیک مخالفت کند، زیرا این اقدام، تبعات سریالی را برای کشور به دنبال دارد.

وی گفت: وقتی لاستیک گران شود، بسیاری از مشاغل کنونی جامعه تحت تأثیر قرار می گیرند و این مسئله در نهایت اقتصاد خرد و معیشت مردم را دچار مشکل می کند، زیرا راننده اگر لاستیک را گران بخرد، نرخ باربری را بالا برده و فروشنده نیز محصول و کالا را گران به مردم می فروشد.

شریعتی ادامه داد: با افزایش قیمت لاستیک، بخشی از مردم به دلیل مشکلات مالی قادر به تأمین این محصول نخواهد بود و این مسئله موجب افزایش آمار تصادف و بروز حوادث رانندگی خواهد شد.

 بازار توان افزایش چندباره قیمت را ندارد

در این خصوص عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از گرانی چندباره قیمت تایر، می‌گوید افزایش بهای لاستیک، رشد قیمت روغن موتور و قطعات خودرو موجب بشتر شدن هزینه‌ی خانوار شده در حالیکه خودرو وسیله امرار و معاش بسیاری از خانواده‌ها است.

سیدجواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از آزادسازی قیمت‌گذاری تایر، گفت: افزایش بهای لاستیک در شرایط کنونی محلی از اعراب ندارد؛ چراکه در ماه‌های گذشته قیمت تایر در دو مرحله نخست 20 درصد و در گام بعدی 30 درصد گران شد.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که در طول یک سال هزینه حمل و نقل و قطعات موردنیاز خودرو چند بار باید افزایش یابد؟ افزود: دولت نباید زیربار افزایش قیمت تایر رود چراکه با این امر نه تنها هزینه حمل و نقل افزایش می‌یابد بلکه مردم از تعویض لاستیک‌های فرسوده نیز سرباز می‌زنند و این موضوع موجب رشد تصادفات خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از عملکرد برخی نهادهای نظارتی، اضافه کرد: سازمان حمایت از مصرف کننده و ستاد تنظیم بازار هر روز با افزایش قیمت یکی از کالاها موافقت می‌کند؛ هفته ی گذشته بود که سازمان حمایت با افزایش 40 درصد قیمت روغن موتور موافقت کرد و حال با آزادسازی قیمت‌گذاری تایر به التهابات بازار دامن زده خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: افزایش بهای لاستیک، رشد بهای روغن موتور و قطعات خودرو موجب بشتر شدن هزینه ی خانوار شده در حالیکه خودرو وسیله امرار و معاش بسیاری از خانواده ها است.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟