ارزش واقعی خودروهای چینی بازار ایران

یکشنبه - ۶ مهر ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
خودرو چینی

بازار خودرو که طی چند هفته گذشته کمی رنگ آرامش به خود دیده بود حالا چند روزی است که افزایش قیمت خیره کننده‌ای را تجربه می کند به گونه ای که قیمت پراید ۱۱۱ تنها از ابتدای مهرماه تاکنون ۲۳ میلیون تومان افزایش یافته است و این خودرو که در اواخر شهریور ماه ۱۱۲ میلیون تومان قیمت داشت در حال حاضر به قیمت ۱۳۵ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش خودرونویس، امروز طیف وسیعی از خودروهای چینی از جک، جیلی، برلیانس، لیفان، هایما، چانگان، دانگ‌فنگ، بسترن، ام. جی، بی.وای.‌دی، چری، گریت‌وال، هن‌تنگ، و… را در جاده‌ها و خیابان‌های کشور شاهدیم.در این بین قیمت های خودروهای چینی نیز در نوع خود جالب است این خودروها ابتدا با قیمت‌هایی مناسب وارد بازار شدند اما متاثر از افزایش قیمت خودرو در یک سال گذشته، شانه به شانه سایر خودروها قیمت‌ها بالا رفتند.

قیمت یک دستگاه خودروی شاسی‌بلند چینی پرفروش، به بیش از 800 میلیون تومان رسید. این در حالی بود که تا همین چند ماه پیش، با همین رقم می‌توانستیم یک کره‌ای و یا حتی آلمانی کم‌کارکرد سوار شویم که البته این گزینه‌ها برای اکثر جامعه به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده‌اند.

در این خبر میخواهیم نگاهی دقیق و ریزبینانه به قیمت‌های خودروهای چینی در بازارهای خارجی و مقایسه آن با قیمت فروش در بازار ایران داشته باشیم. در هر صورت خودروهای چینی تا همین چند وقت پیش بر طبل ارزان قیمتی می‌کوبیدند و حال حتی تولیدی‌های داخلی به مرز یک میلیارد نیز نزدیک می‌شوند. اما سوال اصلی اینجا است که بالاخره یک خودروی چینی واقعاً چقدر ارزش دارد و آیا قیمت‌های اعلام شده در بازار ایران برای این خودروها منطقی است یا خیر.

قیمت‌های جهانی خودروهای چینی

اجازه دهید یک نگاهی به قیمت‌های جهانی خودروهای چینی معروف بازار ایران بیندازیم. در جدول زیر مشاهده می‌کنید که قیمت هر خودروی تولید داخل در بازار جهانی دقیقاً چقدر قیمت دارد.

البته قیمت اعلام شده در این جدول، برای خرید خودرو به صورت CBU یعنی خودرو به صورت کامل است که به لطف توقف واردات خودرو منتفی است. اما همین خودروها به صورت SKD توسط خودروسازان داخلی خریداری شده که با قیمت جهانی آنچنان تفاوت قیمتی ندارند (اکثر خودروسازان داخلی، میزان داخلی‌سازی کمتر از 15 درصد دارند لذا اکثر قطعات به صورت کامل وارد می‌شوند و تنها با اندکی داخلی‌سازی روی خط تولید داخل کشور مونتاژ می‌شوند).

اما این تمام ماجرای پرپیچ و خم خودروسازان نیست زیرا برای وارد کردن این قطعات به صورت SKD بایستی هزینه‌هایی همچون حمل (اکثراً با قطار)، 9 درصد ارزش افزوده، 3 درصد شماره‌گذاری، هزینه‌های اضافی برای حواله پول به چین (بدلیل مشکلات بین‌المللی در انتقال مالی)، هزینه‌هایی همچون نیروهای کار در خط تولید و در نهایت سد بزرگ 40 تا 45 درصدی عوارض گمرک (با احتساب دلار 4200 تومان) را پشت سر بگذارند تا بتوانند یک خودرو را با پلاک ملی به دست مشتری برسانند.

حال در این قسمت قصد داریم نگاهی بی‌طرفانه به چند مثال داشته باشیم و با اندکی تلرانس، مشخص کنیم که قیمت تمام شده هر خودرو تا رسیدن به دست مشتری چقدر تمام آب می‌خورد و متوجه شویم که هر خودروی چینی در بازار ایران به چه میزان گران‌تر از بازار جهانی فروخته می‌شود.

همانطورکه در جدول زیر آورده‌ایم، قیمت خودروهایی مثل چری تیگو 7 و یا چری تیگو 5 و جک S5 و … آورده شده است. قیمت‌ها سعی شده دقیقاً مشابه نمونه عرضه شده در بازار ایران باشند.

خودرو چینی

طبق این جدول قیمت به طور مثال قیمت خودرویی مثل چری تیگو 7 در بازار جهانی 20.470 دلار است. اگر قصد داشته باشید با دلار 29000 تومان این خودرو را در بازار جهانی (مثل روسیه یا چین) خریداری کنید، باید مبلغ معادل 592 میلیون تومان پول بدهید. اما این خودرو با هزینه‌های مختلف از جمله حمل و نقل، عوارض گمرک، پرسنل و سود شرکت، در بازار ایران با قیمت 810 میلیون تومان فروخته می‌شود که حدود 218 میلیون تومان گران‌تر از بازار جهانی است.

نکاتی جالب از قیمت تمام شده خودروهای چینی

با نیم نگاهی به این لیست چند موضوع به وضوح مشخص می‌شود. ابتدا می‌توان به این نکته اشاره کرد که خودروهای چری اگرچه خودروهای ارزان قیمتی نیستند، اما در بازار ایران بسیار گران‌تر از بازار جهانی به فروش می‌رسند. نکته دوم اینکه خودروهای جک و یا جیلی با هزینه‌های معقول و قیمت منطقی به بازار ایران رسیده‌اند و در نهایت این پالس به بازار داده می‌شود که خودروی SWM G01 هنوز رشد قیمتی خود را بعد از گران شدن دلار نکرده و باید احتمالاً منتظر رشد شدید قیمت SWM G01 از سوی سیف خودرو و معادل‌سازی آن با دلار روز بازار باشیم.

دلایل گرانی خودروهای چینی در بازار

تا همین چند وقت پیش خودروهای چینی نماد خودروهای ارزان در بازار ایران بودند و حتی رقابت قیمتی سختی را با داخلی‌های پرفروش داشتند. اما در دو سال گذشته شاهد رشد قیمت شدید این خودروها هستیم و با وجود تولید آن‌ها در خودروسازی‌های داخلی باز هم ترمز این صعود بی‌پایان قیمت تمام شده خودروهای چینی گرفته نشد.

افزایش روزانه قیمت خودرو خارجی حکایت از بی‌ارزش شدن پول ملی دارد. به عنوان مثال یک فرد با دلار ۱۷ هزار تومانی یک خودرو به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌خرد، اما به محض اینکه قیمت دلار به ۲۳ هزار تومان می‌رسد ارزش این خودرو نیز دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود.

افزایش قیمت دلار و کاهش موجودی خودروهای چینی در نمایندگی‌ها دو علت مهم برای افزایش قیمت این خودروها محسوب می‌شود. متاسفانه موجودی خودروهای چینی در نمایندگی‌ها کاهش یافته است،می توان گفت افزایش سودهای بانکی، حمل و نقل، تورم و نرخ دستمزد قیمت خودروهای چینی را رسما گران کرد.

کارشناسان معتقدند همه خودروهای داخلی و مونتاژی چینی یا غیر چینی، باید کیفیت و ایراداتشان مورد بررسی قرار گیرد، وضعیت تامین لوازم یدکی شان مشخص شده وپس از آنالیز، با قیمت منطقی به دست مصرف کننده برسند؛ موضوعی که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟