به گزارش خودرونویس، انجام معاینه فنی در کنترل و پایش وضعیت سلامت و ایمنی خودروها بسیار حائز اهمیت است و نقش موثری هم در کاهش آلودگی هوا دارد. این موضوع در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته و روز به روز به آمار این مراکز افزوده شده است.

اما همزمان با افزایش تورم بسیار از مراکز معاینه فنی هم با مشکلات مواجه شده و علیرغم افزایش نرخ معاینه فنی در پاییز سال گذشته، اعلام کرده اند که اگر نرخ ها مجدد تغییر نکند ورشکسته خواهند شد و دولت باید از  این مراکز حمایت کند.

درباره موضوعات مختلف از جمله راه اندازی بزرگترین مرکز معاینه فنی خاورمیانه، احتمال افزایش مجدد نرخ معاینه فنی، آخرین وضعیت مراکز، افزایش آلاینده ازن در هوای تهران، تسهیلات معاینه فنی مربوط به تاکسی ها و میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی با حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران  به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

ساخت بزرگترین مرکز معاینه فنی خاورمیانه در پایتخت

ماجرای ساخت یک مرکز بزرگ معاینه فنی در پایتخت چیست و این مرکز چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟

این پروژه که پروژه آسمان آبی تهران نام دارد بزرگ‌ترین مرکز معاینه فنی خاورمیانه محسوب می‌شود که برگزاری مناقصات و مزایدات مربوط به آن برای سرمایه‌گذاری در دست اقدام است و احتمالا تا ماه آینده تکلیف پیمانکاران و شرکت‌های سرمایه‌گذار در این راستا مشخص می‌شود و پس از آن پیش‌بینی می‌کنیم که این پروژه سال آینده چه زمانی به بهره‌برداری برسد.

پروژه آسمان آبی تهران در شرقی‌ترین نقطه پایتخت در انتهای بزرگراه شهید زین‌الدین راه‌اندازی خواهد شد که احتمالا سالانه ظرفیت معاینه فنی 400 تا 500 هزار خودرو را دارد. در حال حاضر زمینی را در این راستا با همکاری شهرداری منطقه 4 تهران در نظر گرفته‌ایم و توافقات حاصل شده است.

همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم در بخش احداث و هم در بخش بهره‌برداری خواهد بود. مزایده هم عمومی است و هم شخصیت‌های حقوقی و هم سازمان‌ها می‌توانند در آن شرکت کنند که پس از تهیه اسناد مورد نظر احتمالاً تا هفته‌های آینده مزایده و مناقصه‌های مربوطه برگزار خواهد شد.

همچنین مرکز معاینه فنی جدیدی را برای غرب تهران در نظر گرفته‌ایم و مجوز آن را از استانداری اخذ کردیم که احتمالاً تا پایان 1400 این مرکز معاینه فنی توسط بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود.

خصوصی‌سازی تعرفه‌های معاینه فنی را افزایش نمی‌دهد

به نظر می‌رسد که شهرداری تهران برای راه‌اندازی مراکز جدید معاینه فنی به سمت و سوی بخش خصوصی رفته است آیا این خصوصی‌سازی هزینه‌های شهروندان را در بخش معاینه فنی افزایش می‌دهد؟

خیر؛ خصوصی‌‌سازی هزینه‌های مردم را در بخش معاینه فنی بیشتر نمی‌کند چرا که تعرفه معاینه فنی سالانه توسط دولت به صورت سراسری برای همه شهرها اعلام می‌شود و فرقی نمی‌کند که مرکز معاینه فنی در یک شهرستان با زمینی متری 100هزار تومان تا در تهران با متری 100 میلیون تومان راه‌اندازی شود و این موضوع تأثیری در تعرفه‌گذاری ندارد. یکی از دلایلی هم که بخش خصوصی رغبت دارد که مراکز معاینه فنی را در اطراف تهران راه‌اندازی کند همین ارزان‌تر تمام شدن نرخ زمین است.

گفته می‌شود که قرار است تعرفه‌های معاینه فنی امسال افزایش یابد در حالی که در اواخر پاییز سال گذشته بود که نرخ معاینه فنی تغییر کرد و بیشتر شد‌، آیا این موضوع صحت دارد و قرار است در سال 1400 مردم هزینه‌های بیشتری را برای دریافت خدمات معاینه فنی پرداخت کنند؟

تعرفه‌های معاینه فنی در پاییز سال 99

تعرفه‌های معاینه فنی در پاییز سال 99 بر اساس مصوبه دولت و پیشنهاد مراکز معاینه فنی انجام گرفت و با توجه به افزایش هزینه‌ها در مراکز قاعدتا تعرفه‌ها باید تغییر کند حدود 6 ماه از افزایش حدود 38 درصدی تعرفه‌ها گذشته ولی مراکز معاینه فنی فقط با افزایش 34 درصدی هزینه پرسنلی مواجه بودند و به تبع آن سایر هزینه‌ها نیز بیشتر شده و تعرفه‌ها باید متناسب‌سازی شود چرا که صنعت معاینه فنی در حال ورشکستگی است و افزایش نیافتن تعرفه‌ها سبب آسیب به اقتصاد و سلامت مراکز معاینه فنی می‌شود.

البته در حال حاضر شهرداری تهران به مراکز معاینه فنی سوبسید می‌دهد به طور مثال 5 هزار مترمربع زمین داخل شهری تهران که بخش خصوصی نمی‌تواند آن را تهیه کند ما آن را در نظر می‌گیریم تا شهروندان بتوانند خدمات معاینه فنی با کیفیت دریافت کنند و اگر سوبسید شهرداری در تهران نباشد بسیاری از مراکز ورشکسته می‌شوند و ممکن است برای سرپا ماندن به سبک‌های نادرست روی بیاورند. بنابراین تعرفه‌های معاینه فنی باید متناسب با سایر هزینه‌ها باشد تا به نوعی مانند همه اصناف و مشاغل شرایط هزینه و درآمد به صورت مناسب در نظر گرفته شود.

فارس نوشت: طی یک دوره سه ساله قبلا تعرفه معاینه فنی تغییر نکرده بود که شاید آن زمان شیب کند تورم عامل آن بود ولی در سال‌های اخیر مراکز معاینه فنی به ویژه در بخش خصوصی دچار صدمه شده و بر همین اساس دولت تصمیم گرفت تغییراتی را در تعرفه‌ها انجام دهد. اکنون یک مرکز معاینه فنی دو خطه در یک شهرستان با 5 پرسنل برای هزینه‌های آب، برق و زمین نیاز به درآمد متناسب دارد بنابر این باید تغییر حداقل تعرفه‌ها لحاظ شود.

 

5 از 1 رای