اخبار خودرو جهان
رقیب قدرتمند تسلا مدل Y و فورد موستانگ مک E

آئودی Q4 ای-ترون رونمایی شد

پنجشنبه - ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
خواندن 7 دقیقه
آئودی Q4 ای-ترون

آئودی با تمام قدرت به دنیای خودروهای الکتریکی ورود کرده است. اگر آئودی R8 ای-ترون را در نظر نگیریم، می توان کراس اوور الکتریکی ای-ترون را ورود قدرتمندانه آئودی به دنیای خودروهای پاک دانست که بعد از آن این خودروساز پریمیوم آلمانی اقدام به معرفی ای-ترون اسپرتبک و همچنین سدان الکتریکی ای-ترون GT در اوایل سال 2021 کرد. حال آئودی با هدف گسترش سبد محصولات الکتریکی خود، دو محصول جدید شامل Q4 ای-ترون و Q4 ای-ترون اسپرتبک را که هر دو کراس اوور هستند، معرفی کرده است.

به گزارش خودرونویس، این دو کراس اوور الکتریکی کامپکت لوکس رقبای قدرتمندی برای خودروهایی همچون فورد موستانگ مک E، تسلا مدل Y و همچنین فولکس واگن ID.4 هستند. آئودی در ابتدا قصد دارد Q4 ای-ترون را در سه تریم مختلف با دو پک باتری متفاوت و سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک راهی بازار جهانی کند.

آئودی قصد دارد فروش Q4 ای-ترون و نسخه کوپه اسپرتبک این کراس اور را در اوایل ماه ژوئن آغاز کند و برچسب قیمت پایه 45 هزار دلار را برای این خودرو در نظر گرفته است.

آئودی Q4 ای-ترون اسپرتبک

آئودی Q4 ای-ترون اسپرتبک

مشخصات فنی آئودی Q4 ای-ترون

در ابتدای عرضه آئودی Q4 ای-ترون در سه مدل مختلف با دو پک باتری متفاوت و دو سطح قدرتی راهی بازار می شود. نسخه پایه Q4 35 نام داشته که از یک پک باتری کوچک 52 کیلووات ساعتی استفاده کرده که دارای یک موتور الکتریکی صرفا روی محور عقب بوده که نیروی آن هم به چرخ های عقب منتقل می شود. این موتور الکتریکی قادر به تولید 168 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور است. این نسخه پایه عقب محرک قادر است طی 9 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. این نسخه پایه Q4 35 در مدل معمولی در حالت شارژ کامل قادر به پیمایش 341 کیلومتر بوده و در مدل اسپرتبک به دلیل آیرودینامیک بهتر قادر به پیمایش 349 کیلومتر تحت سیکل WLTP اروپاست.

نمای جانبی آئودی Q4 ای-ترون

نسخه میانی این خودرو Q4 40 ای-ترون نام داشته که از یک پک باتری 77 کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی مجددا روی محور عقب بهره می برد. این موتور الکتریکی قادر به تولید 201 اسب بخار قدرت و 311 نیوتن متر گشتاور است و دوباره نیروی تولیدی آن تنها به چرخ های عقب منتقل می شود. این نسخه طی 8.5 ثانیه قادر است از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و در حالت شارژ کامل قادر به پیمایش 520 کیلومتر مسافت تحت سیکل WLTP است. اگر مشخصات این نسخه برایتان آشناست به این دلیل بوده که شباهت زیادی به فولکس واگن ID.4 دارد.

نمای جانبی آئودی Q4 ای-ترون اسپرتبک

آئودی Q4 ای-ترون اسپرتبک

مجهزترین نسخه فعلی این خودرو هم Q4 50 ای-ترون بوده که از همان پک باتری 77 کیلووات ساعتی بهره می برد. ولی این نسخه به دو موتور الکتریکی یکی روی محور جلو و دیگری روی محور عقب مجهز شده است.  مجموع این سیستم الکتریکی قادر به تولید 295 اسب بخار قدرت و 460 نیوتن متر گشتاور بوده که نیروی آن به هر چهار چرخ منتقل شده و Q4 ای-ترون را قادر ساخته طی 6.2 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. این خودرو در نسخه معمولی قادر است 488 کیلومتر مسافت را در حالت شارژ کامل طی کند که این میزان مسافت در نسخه اسپرتبک به 497 کیلومتر می رسد. نسخه های پایه و متوسط Q4 35 و 40 قادر است جسمی با بیشینه وزن 1000 کیلوگرم را یدک بکشند، ولی نسخه Q4 50 به دلیل پیشرانه قدرتمندتر قادر به یدک کشیدن جسمی با 1203 کیلوگرم وزن است.

نمای عقب آئودی Q4 ای-ترون اسپرتبک

آئودی Q4 ای-ترون اسپرتبک

استایل ظاهری و کابین آئودی Q4 ای-ترون

در نگاه اول مشخص است که این دو کراس اوور الکتریکی المان های مشابهی را از کراس اوور بزرگتر ای-ترون به ارث برده اند که می توان به جلوپنجره چند ضلعی بسته و نوار LED سرتاسری در پروفیل عقب اشاره کرد. ولی این دو کراس اوور الکتریکی کامپکت دارای المان هایی هستند که آنها از سایر محصولات آئودی متمایز می کنند. مشتریان می توانند برای این دو خودرو رینگ های از سایز 19 تا 21 اینچ را نصب کنند و برای بدنه هشت رنگ مختلف قابل سفارش است. همچنین این خودرو به صورت استاندارد به چراغ های LED ماتریکس مجهز شده است.

فضای بار آئودی Q4 ای-ترون

از نظر ابعادی نیز هر دو مدل Q4 ای-ترون جزو دسته کراس اوورهای کامپکت قرار می گیرند. این دو خودرو دارای فاصله بین دو محور 2.8 متر و طول کلی 4.6 متر هستند که تقریبا 1.2 سانتی متر نسبت به موستانگ مک E و تسلا مدل Y طول کمتری دارند. همچنین عرض اکسل های این خودرو نیز نسبت به دو رقیب نامبرده کمتر است.

ولی با وجود این ابعاد کوچک، آئودی به بهترین شکل از فضای در دسترس کابین استفاده کرده است. آئودی Q4 ای-ترون دارای 521 لیتر فضای بار در پشت صندلی های ردیف دوم بوده که در صورت خواباندن صندلی های عقب این فضا به 1490 لیتر افزایش پیدا می کند. نسخه اسپرتبک دارای فضای بار 535 لیتری در پشت صندلی های ردیف دوم بوده و در صورت خواباندن صندلی های عقب فضای بار آن به 1461 لیتر افزایش می یابد.

کنسول وسط آئودی Q4 ای-ترون

در خصوص مواد به کار رفته در کابین آئودی بسته به سفارش مشتری می تواند از چرم مصنوعی یا چرم با کیفیت ناپا استفاده کند. نسخه S لاین به صورت خاص از چرم مصنوعی بسیار با کیفیت استفاده می کند؛ همچنین تریم دینامیکا نیز از چرم مصنوعی با کیفیت استفاده می کند که شبیه جیر به نظر می رسد ولی 45 درصد آن از مواد بازیافتی تشکیل شده است. همچنین برای تزیین کابین در نسخه های مجهزتر از چوب و آلومینیوم استفاده می شود که در مدل های پایه پلاستیک جای آنها را گرفته است.

کابین آئودی Q4 ای-ترون

آئودی Q4 ای-ترون به صورت استاندارد دارای یک نمایشگر 10.1 اینچی MMI لمسی در میان داشبورد و یک نمایشگر دیجیتالی در پشت فرمان است. البته به صورت آپشنال می توان یک نمایشگر بزرگتر 11.6 اینچی در میان داشبورد با رابطه کاربری پیشرفته تر MMI پلاس نصب کرد که از اپل کار پلی و اندروید اتو بدون سیم پشتیبانی می کند. این خودرو دارای تجهیزاتی مانند سیستم کمکی صوتی Hey Audi و همچنین هد آپ دیسپلی با تکنولوژی واقعیت افزوده بوده که نمونه آن در هیچ یک از محصولات فعلی این شرکت یافت نمی شود.

هد آپ دیسپلی آئودی Q4 ای-ترون

هد آپ دیسپلی واقعیت مجازی این خودرو از نمونه های نصب شده روی برخی از خودروها متمایز بوده و تصاویر را روی شیشه جلو با فاصله 10 متری از راننده پروجکشن می کند. مواردی مانند فلش ها و نشان های مسیر بسته به شرایط در فاصله ای بیشتر به راننده نشان داده می شوند؛ ولی زمینه کلی دید راننده یک میدان دید 70 اینچی بوده که ترکیبی از یک واحد تولید تصویر و یک LCD بوده و تصویری کاملا شفاف را به راننده نشان می دهد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟