به گزارش خودرونویس، چند سالی است که شرکت خودروسازی زامیاد از جمله خودروسازان فعال زیر چتر سایپا، همکاری خود را با شرکت خودروسازی فودی چین آغاز کرده است. سایپا با همکاری فودی اتو موفق به فیس لیفت وانت زامیاد شده و قصد عرضه پیکاپ فودی F22 را در دو استایل تک کابین و دو کابین به بازار کشور داشت. گرچه هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و تنها نمونه های این پیکاپ در زامیاد مشاهده شده، ولی نکته عجیب داستان اینجاست که این پیکاپ فودی F22 در چین با یک استایل ظاهری و برندهای متفاوتی عرضه می شود!

از این رو یک خودروساز بخش خصوصی که هنوز نام آن فاش نشده با تصاویری مبهم خبر تست و آزمایش یک پیکاپ دو کابین جدید که همین فودی F22 زامیاد بوده را در برخی از رسانه ها منتشر کرده است. به احتمال زیاد این خودروساز بخش خصوصی با شرکت خودروسازی دایون چین برای عرضه پیکاپ V5 مذاکره کرده است؛ ولی ایران تنها کشور دنیاست که در آن چنین رقابت های بیهوده ای بر سر عرضه یک پیکاپ رده پایین چینی مانند دایون مشاهده می شود.

فودی F22
فودی F22

دایون V5 چیست؟

دایون یک خودروساز چینی بوده که بیشتر در زمینه تولید محصولات تجاری کشنده، کامیون و کامیونت سبک و نیمه سنگین فعالیت دارد. پیکاپ V5 را می توان از جمله معدود محصولات سبک این شرکت به حساب آورد که همان فودی F22 بوده که در بازار کشورهایی همچون اکوادور هم عرضه می شود و تنها تفاوت آن با فودی F22 در نشان و لوگوی نصب شده روی بدنه است. فودی F22 در سال 2016 معرفی شده و دایون هم با فاصله زمانی اندکی این پیکاپ را با لوگو خود عرضه کرد!

دایون V5
دایون V5

این خودرو از یک پیشرانه دو لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با گیربکس شش سرعته دستی و سیستم انتقال قدرت عقب محرک و تمام چرخ محرک بهره می برد. از نظر ابعادی دایون V5 دارای دو نسخه معمولی و کشیده بوده و هنوز مشخص نیست که کدام مدل وارد بازار ایران می شود. این پیشرانه قادر به تولید 204 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور است. برخلاف زامیاد که قصد عرضه فودی F22 را در دو مدل تک کابین و دو کابین داشت، این خودروساز بخش خصوصی صرفا قصد عرضه نسخه دو کابین با سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک دایون V5 را دارد که ظرفیت باربری معادل 950 کیلوگرم دارد.

 

سخن پایانی

در خبرهای منتشر شده در خصوص دایون V5، به رونمایی نزدیک این خودرو طی هفته جاری توسط این خودروساز بی نام بخش خصوصی اشاره شده بود. البته باید منتظر ماند و صحت این ادعا را بررسی کرد. در صورت رونمایی و مونتاژ این پیکاپ در ایران هم، مشتریان باید به فکر خدمات پس از فروش و قطعات یدکی باشند تا تجربه تلخی که برای بسیاری از خریداران خودروهای چینی در زمینه خدمات و قطعات یدکی پیش آمده، برای مشتریان دایون V5 تکرار نشود. چراکه بعید است شرکت های خصوصی نوپا در شرایطی که بسیاری از خودروسازان دولتی و بزرگ هم در ارائه خدمات به برخی از محصولات خود به مشکل خورده اند، بتوانند خدمات پس از فروش و تامین قطعه مطلوبی داشته باشند.

3.7 از 3 رای