اخبار خودرو ایران
در نیرو محرکه و با حضور وزیر صمت صورت گرفت

افتتاح خط تولید گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو

شنبه - ۹ اسفند ۱۳۹۹
خواندن 6 دقیقه
افتتاح خط تولید گیربکس شش سرعته دستی نیرو محرکخ

با توجه به درخواست های متعدد مشتریان مبنی بر نصب گیربکس شش سرعته دستی روی محصولات تولیدی، ایران خودرو سرانجام در راستای عمل به این تقاضا گام برداشت و امروز رسما خط تولید گیربکس شش سرعته دستی برای محصولات تولیدی خود را در نیرو محرکه با حضور وزیر صمت، اصحاب رسانه، استاندار قزوین و مسئولین دولتی افتتاح کرد.

به گزارش خودرونویس، ایران خودرو امروز در شرکت نیرو محرکه خط تولید گیربکس شش سرعته دستی خود را افتتاح کرد. فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو اظهار کرد که ایران خودرو در اولین گام قصد دارد رانا پلاس را به این گیربکس شش سرعته دستی مجهز کند. در ادامه سایر خودروهایی که با برند ایران خودرو تولید می شوند مانند دنا پلاس و دنا پلاس بهینه هم به این گیربکس شش سرعته دستی مجهز خواهند شد.

خط تولید گیربکس شش سرعته دستی نیرو محرکه

به طور کلی گیربکس شش سرعته دستی تولید شده در شرکت نیرو محرکه قابلیت تطبیق با پیشرانه EF7 معمولی، EF7 توربوشارژ، EF7 بهینه و Tu5 و Tu5 پلاس را دارد. مدیرعامل ایران خودرو در ادامه بیان کرد که از فردا تا پایان سال روزانه شش دستگاه رانا پلاس مجهز به گیربکس شش سرعته دستی در ایران خودرو تولید می شود؛ ولی در سال آینده ایران خودرو برنامه دارد که 78 هزار محصول شامل خودروهای نامبرده با برند انحصاری ایران خودرو را با این گیربکس شش سرعته دستی به بازار عرضه کند.

گیربکس شش سرعته دستی tu5

ظرفیت نیرو محرکه برای تولید گیرکس 6MT

فرشاد مقیمی اظهار کرد که شرکت نیرو محرکه قادر است روزانه 400 گیربکس شش سرعته دستی و همچنین 2400 گیربکس پنج سرعته بهینه شده را برای ایران خودرو به تولید برساند. وی خاطر نشان کرد که این گیربکس صرفا روی محصولاتی که نشان ایران خودرو را دارند نصب خواهد شد که این یک مزیت رقابتی برای محصولات این شرکت با محصولات تولیدی در ایران خودرو با سایر برندهاست.

گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو

مزیت گیربکس شش سرعته دستی نسبت به 5 سرعته

به طور کلی اضافه شدن یک دنده به گیربکس موجب پایین آمدن دور موتور در سرعت مشابه با گیربکس پنج سرعته می شود. پایین آمدن دور موتور در سرعت مشابه در گیربکس های شش سرعته به معنی کاهش 2 تا 2.5 درصدی سوخت به صورت میانگین و همچنین کاهش مصرف سوخت تا 7 درصد در صورت حرکت با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت است.

در گیربکس های شش سرعته دستی ایران خودرو در صورت حرکت با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت، دور موتور تا 20 درصد نسبت به نمونه های پنج سرعته پایین تر بوده که همین مهم موجب کاهش نویز و صدای پیشرانه، کاهش استهلاک پیشرانه و گیربکس می شود.

گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو 2

فرشاد مقیمی ضمن اشاره به هزینه 52 تا 55 یورویی برای تولید هر دنده در گیربکس اظهار کرد: تولید یک گیربکس شش سرعته در خارج از ایران حدود 330 یورو هزینه در پی دارد و اگر ایران خودرو قصد تامین این گیربکس را از تامین کنندگان خارجی داشت، باید چنین مبلغی را صرف خرید آن می کرد؛ ولی شرکت نیرو محرکه توانسته این گیربکس شش سرعته دستی را در ایران با هزینه ای معادل 130 یورو برای ایران خودرو تولید کند که همین موضوع موجب کاهش چشمگیز ارزبری و هزینه تمام شده تولید خودرو می شود؛ ضمن اینکه زمینه اشتغال و فعالیت هزاران نفر نیز به منظور تولید این گیربکس در این شرکت فراهم می شود.

رزم حسینی مقیمی 2

گیربکس های در دست توسعه ایران خودرو

از جمله برنامه های آینده ایران خودرو برای تولید گیربکس، می تواند به توسعه و تولید گیربکس نیمه اتوماتیک شش سرعته AMT اشاره کرد. این گیربکس هم اکنون در مراحل آزمایشی قرار دارد و امروز نمونه آزمایشی آن را روی خودروی سمند EF7 مشاهده کردیم. فرشاد مقیمی اظهار کرد که ایران خودرو قصد دارد در سال 1400، جمعا 12 هزار خودرو با گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک را راهی بازار کند.

سمند با گیربکس amt6

مقیمی در ادامه به هدف نهایی ایران خودرو برای تولید گیربکس اتوماتیک دو کلاچه هفت سرعته در سال 1402 اشاره کرد و گفت: ایران خودرو به لطف همکاری وزارت صمت و اختصاص زمین به این مجموعه به منظور افتتاح سایت تولیدی، در سال 1402 گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه خود را معرفی خواهد کرد. ولی تا آن موقع ایران خودرو تصمیم دارد که گیربکس اتوماتیک دنا پلاس توربو شارژ و سایر محصولات اتوماتیک خود را با 30 درصد داخلی سازی از سال 1400 تولید کند.

گیربکس AMT6 ایران خودرو

مراحل توسعه و پیشبرد این گیربکس های جدید، در مرکز نوآوری گیربکس این شرکت واقع در نیرو محرکه صورت می گیرد؛ ضمن اینکه این شرکت نمونه گیربکس سایپا شاهین و همچنین برخی از قطعات گیربکس تیبا را هم تولید می کند. همچنین نیرو محرکه گیربکس برخی از تراکتورهای موجود در بازار کشور را نیز تامین می کند و در بازار به صورت افترمارکت هم گیربکس های برخی از خودروها را عرضه می کند.

 

ظرفیت های چشمگیر استان قزوین در زمینه صنعت و تولیدات صنعتی

هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین ضمن اشاره به پتانسیل های استان در زمینه صنعت بیان کرد که تمامی ظرفیت های قزوین در راستای دستور معام معظم رهبری و افزایش و جهش تولید در اختیار دولت و وزارت صمت قرار دارد.

رانا پلاس با گیربکس شش سرعته دستی

وی در ادامه بیان کرد شرکت نیرو محرکه برای اولین بار موفق به طراحی و‌تولید گیربکس شش سرعته دستی در کشور شده و مراحل طراحی و تولید گیربکس نیمه اتوماتیک شش سرعته را هم به پایان رسانده است. هدایت الله جمالی پور بیان کرد که در صورت دستور وزارت صمت و ایران خودرو، مراحل تحقیق و توسعه به منظور‌تولید گیربکس اتوماتیک دو کلاچه را هم ‌در نیرو محرکه آغاز خواهیم کرد.

وی در آخر خاطر نشان کرد که تمامی ظرفیت های این استان صنعتی در اختیار دولت و صنعت قرار دارد تا به کاهش ارزبری و افزایش اشتغال در کشور کمک شده باشد.

 

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟