کاهش عرضه مواد اولیه روغن موتور در بورس کالا

سه شنبه - ۴ بهمن ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه

رئیس کمیسیون روانکارهای خودرویی و صنعتی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: کاهش عرضه روغن موتور در بورس کالا موجب ایجاد پیامدهای متعددی همچون تعطیلی کارخانه ها شده که باید جلوی آن گرفته شود.

به گزارش خودرونویس،محسن رفعت ، با بیان اینکه وقتی شرکتی هم تامین کننده اصلی ترین ماده اولیه است و هم در سطح بازار رقیب به حساب می آید نتیجه کار انحصار و مهندسی بازار می شود: اظهار کرد: در چنین شرایطی که هدف انحصار طلبی است شرکت عرضه کننده با عنوان قاچاق عوام فریبی کرده و عرضه در بورس را مهندسی می کند و این در شرایطی است که بورس قوانینی را پیش بینی کرده است که به راحتی می توان با اعمال آنها سواستفاده را به حداقل رساند.

وی افزود: شرکت عرضه کننده مدعی افزایش عرضه در بازار بوده این در شرایطی است که دو نوع از روغن پایه های مخصوص تولید روغن موتور از بورس حذف شده اند و این موضوع باعث تعطیلی بخش وسیعی از کارخانه های تولید روغن موتور شده است.

رئیس کمیسیون روانکارهای خودرویی و صنعتی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان اینکه علیرغم ادعای این شرکتها بی شک تاثیر خود را در بازار مصرف می گذارد، گفت: این اتفاق کاملا برنامه ریزی شده است چرا که از شهریور روند عرضه فراز نشیبهای بسیاری داشته است و در آذر ماه بصورت ناگهانی اعلام شد که دیگر عرضه نخواهیم داشت.

رفعت افزود: با یک نگاه ساده به دو سال گذشته متوجه می شویم در سال ۱۳۹۹ عرضه این روغن ۹۷۵۲ تن است در سال ۱۴۰۰ عرضه ۹۵۲۲ تن بوده با افزایش مصرف و خروج از بحران کرونا که مسافرتها بیشتر می شود عرضه امسال که باید ۲ برابر شود به ۵۱۰۶ تن کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه حتی اگر چنین برنامه ایی هم وجود داشت باید از ۶ ماه قبل بصورت پلکانی اعلام و کاهش عرضه صورت می گرفت.

وی تاکید کرد: تصمیمات انحصار طلبانه یکی از شرکت های روغن موتور منجر به نابودی تولید و بیکاری عده ایی کارگر در این شرایط سخت اقتصادی می شود که این موضوع خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری است.

رئیس کمیسیون روانکارهای خودرویی و صنعتی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان اینکه به هر روی نتیجه این تصمیمات انحصار طلبانه اجبار به واردات روغن پایه و افزایش هزینه تولید و خروج ارز و پر کردن جیب کشورهای حاشیه خلیج فارس است که منتظر چنین فرصتهایی هستند ، گفت: انصاف نیست که در این شرایط تورم از یک سو تحریم های ظالمانه از سوی دیگر ارز مملکت که به سختی حاصل می شود پای تصمیم های نادرست از بین برود بی شک برای حل مشکلات وجلوگیری از سواستفاده عده ایی فرصت طلب راه حل هایی هم وجود دارد اما شرط اصلی آن نداشتن پیش فرض و نیت حل مشکلات است.

رفعت اظهار کرد: که در این راه اتحادیه همیشه پیشگام و آماده است و دست همکاری بسوی همه مدیران دراز می کند، امیدوارم تا دیر نشده بجای درمان پیشگیری اتفاق بیفتد و مسوولان اقدام اساسی برای حل این مشکل بزرگ بکنند.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟