الزام واردکنندگان تایر به ثبت قیمت در سامانه 124

سه شنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
تایر خودرو

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه ای از واردکنندگان انواع لاستیک سبک و سنگین خواست که قیمت  محصولات خود را قبل از عرضه به بازار در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند.

به گزارش خودرونویس، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طی بخشنامه ای اعلام کرد که از این پس واردکنندگان انواع لاستیک سبک و سنگین قبل از عرضه به بازار باید قیمت کلیه محصولات‌ را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند.

در این اطلاعیه آمده که در راستای کنترل، نظارت و مدیریت بازار عرضه این محصولات و جلوگیری از سو استفاده برخی افراد فرصت طلب، با تاکید بر لزوم رعایت ضوابط قیمت گذاری کالاهای وارداتی هیات تعیین و تثبیت قیمت ها و سود مجاز مندرج در پورتال این سازمان به نشانی CPPO.mimt.gov.ir، کلیه واردکنندگان انواع تایر، موظف هستند قیمت مصرف کننده محصولات خود را در سامانه ۱۲۴ بارگذاری کنند.

از  آنجایی که انواع لاستیک خودرو اعم از سنگین و سبک در زمره کالاهای اولویت دار و مشمول قوانین تعزیری شامل احتکار، گرانفروشی، اختفاء، امتناع از عرضه کالا و… و. قرار دارد، در صورت مواجهه ناظران و بازرسان با تخلفات مزبور، مطابق با قانون و مقررات جاری مراتب قابل پیگرد و برخورد قانونی توسط دستگاه های نظارتی است.

در پایان این اطلاعیه هم یادآوری شده که ستاد خبری این سازمان با شماره ۱۲۴ در سراسر کشور آمادگی دارد تا ضمن دریافت گزارش‌ها، شکایات و پیشنهادهای مردمی نسبت به رسیدگی به آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کند.

اوایل خردادماه ارز دولتی برای واردات لاستیک حذف شده و ارز تخصیصی به این گروه کالایی نیمایی شد که به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر باتوجه به اینکه ۴۰ درصد ارزش مواداولیه را مواد خارجی و وارداتی تشکیل می‌دهد، هرگونه تغییر نرخ ارز به میزان این ۴۰ درصد مستقیما بر قیمت تمام‌شده اثرگذار است و آن را افزایش می‌دهد. در نهایت هم اوایل تیر ماه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت انواع تایر را به شرکت‌های تولیدکننده ابلاغ کرد و حدود یک هفته پیش هم  سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش مجدد ۲۵ درصدی قیمت‌ها موافقت کرد.

همچنین بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار لاستیک‌های وارداتی و داخلی اعم از سبک، سنگین جاده‌ای و خارج جاده باید در سامانه جامع تجارت داخلی عرضه شود. همچنین لاستیک‌های وارداتی و تولید داخل با ارز ۴۲۰۰ تومان باید مطابق با ضوابط قبلی یعنی میزان پیمایش و حواله عرضه شود و عرضه لاستیک‌های وارداتی و تولید داخل با ارز نیما نیز باید در سامانه جامع تجارت و از طریق شبکه مجاز با ثبت کامل اطلاعات خریدار، شماره پلاک، کارت پیمایش، میران پیمایش و … صورت گیرد.

 

افزایش شفافیت در قیمت کالاها و خدمات با سامانه ۱۲۴

سامانه اینترنتی.۱۲۴ با هدف افزایش شفافیت در بازار، اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات پرمصرف و مدیریت قیمت بازار و مدیریت قیمت بازار در تمامی استانها طراحی شده است.

سامانه شامل چهار بخش مهم شامل بخش ثبت قیمت حدود ۱۳۰ قلم کالا توسط کاربران استانها به صورت روزانه، بخش نمایش عمومی قیمت کالاها و خدمات پرمصرف برای عموم مردم، بخش ثبت شکایات مردمی و رسیدگی به شکایات و بخش ثبت قیمت های خوداظهاری بنگاههای تولیدی است.

در بخش ثبت شکایات مردمی  مصرف‌کنندگان می‌توانند در صورت مشاهده گران فروشی کالا و خدمات از سوی واحدهای صنفی یا عرضه‌ کنندگان، گزارشات و شکایات خود را از طریق لینک ثبت شکایت در سامانه ثبت و کد رهگیری دریافت نمایند. شکایات جهت بررسی و رسیدگی به استان مربوطه ارسال می‌گردد و بازرسان استانی شکایت مورد نظر را برای بررسی و در صورت احراز تخلف، پرونده تخلف تشکیل و برای سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌نمایند. در این سامانه مردم از طریق کد رهگیری می‌توانند شکایت خود را پیگیری نمایند.

 

 در جلسه اخیر قرارگاه «جهش تولید» با حضور «حسین مدرس خیابانی» سرپرست وزارتخانه اعلام شد: آن دسته از سرمایه گذارانی که متقاضی تولید لاستیک سنگین در کشور باشند، علاوه بر دریافت زمین رایگان در شهرک های صنعتی، از تسهیلات ریالی تبصره ۱۸ برخوردار شده و منابع ارزی مورد نیاز آنها نیز تامین خواهد شد.
همچنین در این جلسه مصوب شد تا تولیدکنندگان فعلی تایر سنگین با اجرای طرح های توسعه ای خود، در اولویت حمایت های ریالی و ارزی برای اجرای طرح های توسعه ای قرار گیرند. تامین ارز مورد نیاز مواد اولیه تولید لاستیک از جمله مصوبه های این جلسه بود.
علاوه بر این مقرر شد به منظور تنظیم بازار لاستیک و تامین نیاز بازار، گمرک جمهوری اسلامی ایران به فوریت نسبت به ترخیص موجودی لاستیک گمرکات اقدام کند. با این حال تایرسازان معتقدند در سال های گذشته حمایت خوبی از این صنعت انجام نشده است.
سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران در این زمینه به ایرنا گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال های گذشته، چهار موافقت اصولی برای احداث چهار کارخانه تولید تایر سنگین امضا کرد، اما تاکنون مسکوت مانده است. «مصطفی تنها»، دلیل این مساله را نبود ارز عنوان کرد و افزود: ساخت هر یک از این کارخانجات به ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز داشت و قرار بود در استان های لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و کردستان احداث شوند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟