اخبار خودرو ایران
فرصت طلایی برای رنو، پژو، سوزوکی و دانگ فنگ برای بازگشت به بازار ایران

احتمال همکاری دوباره ایران خودرو با شرکای خارجی قدیمی

شنبه - ۸ مرداد ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
احتمال بازگشت شرکای ایران خودرو رنو هایما سوزوکی پژو دانگ فنگ به ایران

در شرایط تحریم و ممنوعیت واردات خودرو بسیاری از شرکای ایران خودرو مجبور به ترک بازار ایران و به تعلیق در آوردن همکاری خود با بزرگترین خودروساز کشور شدند. این در حالی بود که در آن زمان استقبال خوبی از محصولاتشان در بازار ایران شده بود و ایران خودرو هم روی فروش محصولات شرکای خارجی خود حساب ویژه ای باز کرده بود. اما رفتن شرکای خارجی ایران خودرو مانند پژو نتوانست مانع پیشرفت این خودروساز وطنی شود.

به گزارش خودرونویس، ایران خودرو در این شرایط سخت تحریم توانست خود را به استانداردهای جهانی برساند و محصولاتی رقابتی با امکانات روز و طراحی مدرن را معرفی و عرضه کرده است. از جمله این خودروها می توان به خودروی ری را که اولین کراس اوور ملی بوده و همچنین خودروی تارا و همچنین نسخه جدید آن یعنی تارا اتوماتیک تیپ V4 اشاره کرد. اما به تازگی زمزمه هایی از احتمال بازگشت شرکای خارجی ایران خودرو به بازار ایران شنیده شده که با توجه به ممنوع بودن واردات خودرو در سالهای گذشته و عدم عرضه محصولات جدید، بازار تشنه ایران فرصت مناسبی برای بازگشت شرکای قدیمی ایران خودرو فراهم کرده است.

پژو یکی از شرکای قدیمی ایران خودرو بوده که عمده محصولات این خودروساز وطنی روی پلتفرم های پژو طراحی شده اند. پژو یکی از مطرح ترین خودروسازان اروپایی بوده و در سالهای گذشته رشد چشمگیری را در زمینه طراحی خودرو به ویژه تولید خودروهای برقی، هیبریدی و الکتریکی سازی داشته است. با توجه به سابقه برند پژو و محبوبیت این خودروساز فرانسوی در ایران و همچنین محصولات الکتریکی سازی شده و برقی جدید پژو، می توان اظهار کرد که پژو در صورت بازگشت به ایران شانس زیادی برای موفقیت دارد. البته ایران خودرو هنوز با پژو پرونده باز داشته و پژو برای ورود دوباره به ایران باید بدهی خود با ایران خودرو را به صفر برساند یا به نحوی آن را جبران کند.

احتمال بازگشت شرکای ایران خودرو رنو هایما سوزوکی پژو دانگ فنگ به ایران

رنو یکی دیگر از شرکای ایران خودرو و یکی از خودروسازان محبوب فرانسویست. ایران خودرو در سالهای گذشته تجربه عرضه رنو تندر 90، تندر پلاس و همچنین رنو کپچر را داشته که در هر سه مورد بسیار موفق عمل کرده است. رنو هم مانند پژو در سالهای گذشته اقدامات قابل توجهی در زمینه توسعه محصول و تولید خودروی کم مصرف، پلاگین هیبریدی، برقی و هیبریدی داشته و محصولات تازه معرفی شده این برند فرانسوی می تواند گزینه مناسبی برای بازار ایران محسوب شوند. مشتریان در بازار ایران ذهنیت خوبی نسبت به محصولات رنو دارند و خودروهای تولیدی رنو را محصولاتی بی دردسر، کم استهلاک و ایمن می دانند. محصولات جدید رنو ضمن حفظ تمام این ویژگی های مثبت گذشته، در زمینه طراحی و تکنولوژی بکار رفته در خودرو رشد بسیار چشمگیری را تجربه کرده اند و در صورت ورود به بازار ایران قطعا مورد استقبال قرار می گیرند.

احتمال بازگشت شرکای ایران خودرو رنو هایما سوزوکی پژو دانگ فنگ به ایران

سوزوکی یکی از خودروسازان بی حاشیه و خوشنام ژاپنیست که محصولات با دوام، اقتصادی و جذابی را تولید می کند. سابقه همکاری سوزوکی با ایران خودرو به عرضه شاسی بلند گرند ویتارا در دهه 1380 باز می گردد. سوزوکی گرند ویتارا با موتور 2 و 2.4 لیتری و گیربکس دنده ای و اتوماتیک توسط ایران خودرو به بازار ایران عرضه شد. با توجه به محبوبیت برندهای ژاپنی در ایران، دوام بالای گرند ویتارا، داینامیک خوب این خودرو و همچنین توانایی مناسب در بیراهه نوردی، گرند ویتارا به موفقیت چشمگیری در ایران دست یافت. چند سالیست که سوزوکی از بازار ایران دور بوده و در این مدت سبد محصولات این خودروساز ژاپنی نیز بروزرسانی شده است. سوزوکی به تازگی نسل جدید گرند ویتارا و همچنین ویتارا را معرفی کرده که هر دو جزو کراس اوورهای اقتصادی، با دوام، مدرن و با تجهیزات روز محسوب می شوند. با توجه به نیاز بازار ایران و محبوبیت محصولات سوزوکی، نسل جدید گرند ویتارا و همچنین ویتارا می توانند گزینه های مناسبی برای واردات به بازار ایران باشند.

احتمال بازگشت شرکای ایران خودرو رنو هایما سوزوکی پژو دانگ فنگ به ایران

دانگ فنگ یکی از شرکای چینی ایران خودرو بوده که با عرضه محصول H30 کراس در ایران به شهرت رسید. دانگ فنگ شریک تجاری پژو سیتروئن در چین هم محسوب شده و به همین جهت محصولات آن در ایران فروش خوبی را تجربه کرده اند. دانگ فنگ در این سالها به واسطه همکاری با پژو سیتروئن فرانسه و انتقال دانش و تکنولوژی، محصولات بسیار مدرن و جذابی را تولید کرده که در بازار چین و برخی از بازارهای صادراتی نیز فروش خوبی را تجربه کرده اند. دانگ فنگ امروزه محصولات مختلفی اعم از کراس اوورهای برقی و بنزینی و همچنین انواع سدان و شاسی بلند را در سبد محصولات خود داشته که ضمن دارابودن تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل قبول، قیمت مناسبی هم دارند و مناسب عرضه به بازار ایران هستند.

احتمال بازگشت شرکای ایران خودرو رنو هایما سوزوکی پژو دانگ فنگ به ایران

هایما یکی دیگر از شرکای تجاری چینی ایران خودروست که با عرضه کراس اوور اس7 کار خود را در ایران آغاز کرد. سپس هایما اس5 نیز توسط ایران خودرو به بازار عرضه شد و از مدتی پیش هم عرضه نسخه های بروزرسانی شده این دو خودرو یعنی هایما اس7 پلاس و اس5 پلاس به بازار ایران آغاز شده اند. به تازگی ایران خودرو دو محصول جدید از هایما را در ایران رونمایی کرده که یکی کراس اوور هایما 8S و دیگری یک مینی ون یا MPV بسیار لوکس به نام هایما 7X است. ایران خودرو در ابتدا قصد دارد هایما 8S را به بازار عرضه کند که این خودرو یکی از لوکس ترین، قدرتمندترین و جذابترین کراس اوورهای چینی در ایران محسوب شده و کاملا از زبان طراحی جدیدی نسبت به محصولات پیشین هایما بهره گرفته است. در ادامه نیز مینی ون لوکس هایما 7X به بازار عرضه می شود که خودرویی بسیار لوکس و راحت مناسب خانواده های پرجمعیت است.

 

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟