هشدار در مورد نگه‌داری الکل در خودرو

دوشنبه - ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
ضدعفونی کردن خودرو

با شیوع کروناویروس، الکل برای ضدعفونی وسایل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد ،و یکی از وسایلی که در بیشتر خودروها امروزه یافت می‌شود الکل است نادیده گرفتن نکات ایمنی باعث بروز حوادث خطرناکی برای رانندگان می شود.

به گزارش خودرونویس، مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مهاباد در خصوص نگهداری محلول‌های ضدعفونی در داخل خودرو‌ها هشدار داد.

رحمان احمدی افزود: ظرف‌های محتوای الکل پس از شیوع ویروس کرونا در اغلب خودرو‌ها مشاهده می‌شود، که افراد و رانندگان از آن برای ضد عفونی کردن دست‌ها و سطوح داخلی وسایل نقلیه استفاده می‌کنند و نگهداری این محصولات درون خوردو موجب احتمال آتش‌سوزی می‌شود.محلول ضدعفونی کننده را در خودرو‌ نگه ندارید

وی اضافه کرد: این مواد هر چند خود به خود آتش نمی‌گیرد، اما اگر در شرایط خاصی مثلا در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرد امکان دارد موجب بروز آتش سوزی و انفجار شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مهاباد تصریح کرد: با توجه به شرایط دمایی این روز‌ها در فصل تابستان خطر وجود اسپری‌های ضدعفونی‌کننده و یا بطری‌ها و ظروف حاوی الکل در درون خودرو‌ها افزایش یافته و ممکن است توقف خودرو‌ها در زیر آفتاب باعث بروز انفجار و یا آتش سوزی ظروف حاوی الکل در این وسایل نقلیه شود.

احمدی در این خصوص به شهروندان توصیه کرد در صورت نیاز به مواد ضد عفونی کننده در داخل خودرو بهتر است از اسپری و ظروف کوچک استفاده شود و آن را در کیف خود نگهداری کنند.

در تابستان‌های گذشته مواردی از انفجار اسپری خوشبوکننده یا فندک در خودروها بر اثر تابش نور خورشید رخ داده است؛ امسال علاوه بر این اقلام، خطر بیشتری به دلیل نگهداری مواد ضدعفونی کننده در خودروها جان شهروندان را تهدید می‌کند.

با افزایش دما و فرا رسیدن فصل تابستان،‌ به دلیل قدرت و گرمایی که اشعه خورشید در ساعات اولیه روز دارد، به راحتی یک فندک، خودکار، اسپری و مواد حاوی الکل منفجر می‌شوند بنابراین شهروندان تا حد امکان مواد ضدعفونی کننده را در داخل خودروها رها نکنند یا این وسایل، برای مدت محدود و در جایی دور از نور مستقیم خورشید در خودرو نگهداری شوند. همین موضوع درباره آشپزخانه هم صدق می‌کند و نباید ضدعفونی کننده نزدیک به اجاق گاز و آبگرمکن و در تابش گرمای زیاد قرار گیرد.

نحوه ضد عفونی کردن اتومبیل از ویروس کرونا

هنگامی که با خودرو خود بیرون از منزل هستید ، در محیط های خلوت شیشه اتومبیل را پایین آورده تا هوا در خودرو جریان داشته باشد اما توجه نمایید که در پارکینگ ها هیچ گاه شیشه اتومبیل نباید پایین باشد و تهویه ماشین باید در حالت «گردش هوای داخل ماشین» قرار گیرد.

افراد داخل خودرو از ماسک استفاده کنند

در این روزها بهتر است سرنشینان خودرو کمتر باشند و حتما سرنشینان همه از ماسک استفاده کنند. اگر یکی از سرنشینان خودرو مشکوک به بیماری بود ، فاصله خود را با فرد مشکوک به کرونا حفظ کنید و همه شیشه های ماشین را پایین بیاورید تا تهویه در حالت ورود هوای بیرون به داخل ماشین قرار داشته باشد.

کیف و لوازم خود را روی کف ماشین نگذارید

شما باید در این روزها همه محیط را آلوده تلقی کنید بنابراین هیچگاه کیف و یا لوازم خود را روی زمین و کف آن قرار ندهید زیرا کف ماشین ممکن است از آلوده ترین نقاط باشد و ویروس کرونا به علت سنگین بودن روی زمین باشد و با کفش ها به ماشین منتقل شود.

پس از بازگشت به منزل خودرو خود را ضد عفونی کنید

پس از اینکه به خانه بازگشتید ، خودرو خود را ضد عفونی کنید برای ضد عفونی کردن خودرو ابتدا دست های خود را تمیز با صابون بشویید و کار ضد عفونی را آغاز کنید.

از محلول های کلر دار برای ضد عفونی کردن کابین استفاده کنید

همان گونه که می دانید کابین خودرو مکان مناسبی برای باکتری ها هستند و ۴ برابر کثیف تر از توالت فرنگی می باشند،پس برای ضدعفونی و تمیز کردن کابین خودرو ها که همه بخش های آن توسط دست لمس می شوند ، از محلول های کلردار «مانند وایتکس»با غلظلت ۱ به ۲۰۰ استفاده نمایید و با آن تمام سطوح داخلی ماشین مانند فرمان، دسته دنده، دستگیره های داخلی درب ها، نگه دارنده های فنجان، کمربند های ایمنی و کنترل های سیستم تهویه و صوتی و دستگیره های بیرونی را ضد عفونی نمایید . اجازه دهید مایع ضدعفونی کننده خود خشک شود و آن را با دستمال خشک نکنید.

به متریال کابین توجه کنید

کابین خودرو ها از متریال بسیار متفاوتی تولید شده بنابراین ممکن است برخی از مواد ضدعفونی کننده به آن آسیب برساند پس قبل از ضد عفونی کردن داخل کابین خودرو بخش کوچکی از سطح را با ماده ضدعفونی کننده تمیز کرده و در صورت عدم آسیب اقدام به تمیز کردن کل سطوح نمایید.

محصولات کلردار کیفیت چرم را پایین می آورند و موجب تغییر رنگ روکش صندلی های اتومبیل می شوند پس از محصولات مخصوص هر سطح از جمله چرم، پلاستیک و… استفاده کنید.

از شوینده های نانو استفاده کنید

شوینده های نانو انتخاب مناسبی برای ضدعفونی خودرو هستند که نیاز به رقیق شدن با آب را ندارند اما متاسفانه این شوینده ها در بازار کمیاب هستند و به راحتی یافت نمی شوند.

از الکل استفاده نکنید

الکل قابل اشتعال است پس هیچگاه از الکل برای ضد عفونی کردن ماشین استفاده نکنید . همچنین از محلول الکل و کلر نباید به طور همزمان استفاده نمایید زیرا باعث ایجاد گاز های سمی می شود و برای سلامتی مضر است.

مواد ضد عفونی درست کنید

شما می توانید از روغن های مختلف مانند روغن اکالیپتوس، روغن درخت چای، روغن لیمو، روغن بابونه، روغن وانیل و روغن زیتون ، سرکه و آب استفاده کرده و محلول ضدعفونی کننده بسازید. برای این کار ۵ تا ۱۵ قطره از روغن مورد نظر خود را با مقدار مساوی سرکه و آب ترکیب کنید و آن را در یک بطری ریخته و به صورت اسپری از آن استفاده کنید.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟