اخبار خودرو ایران
عرضه سایپا شاهین از زمستان امسال

عبور تولید سایپا از مرز 100 هزار دستگاه در سال 99

سه شنبه - ۳ تیر ۱۳۹۹
خواندن 7 دقیقه
مجید باقری قائم مقام فروش سایپا

با توجه به تحریم های خودرویی و نوسانات شدید ارز، خودروسازان داخلی با مشکلات متعددی در سال 98 رو به رو شدند. این بحران تا جایی پیش رفت که بسیاری از خودروهای پیش فروش شده امکان تولید و تحویل نداشتند و همچنین تحویل بسیاری از خودروهای داخلی نیز به دلیل نبود قطعات وارداتی، به تعویق افتاد. همچنین نقش دلالان و افراد سودجو نیز در التهاب بیشتر بازار تاثیر زیادی داشت و این موضوع باعث شده بود که خودروی تولیدی سایپا، ایران خودرو و سایر شرکت ها به دست مصرف کننده واقعی نرسد.

به گزارش خودرونویس، از این رو خودروسازان داخلی از جمله سایپا و ایران خودرو اقدام به پیش فروش خودرو با سبک قرعه کشی کردند تا خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد. این طرح که با پیشنهاد نخبگان کشور و با هدف کوتاه کرد دست دلالان به اجرا در آمده، 40 هزار خودرو از سایپا را شامل می شود که هم اکنون قرعه کشی بین افراد ثبت نام کننده در حال اجراست.

همزمان با اجرای این قرعه کشی، مجید باقری قائم مقام فروش و خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا طی نشستی خبری با خبرنگاران در خصوص اقدامات سایپا در سال 99 و همچنین اقدامات آینده این خودروساز وطنی اطلاعات مفیدی را ارائه داد.

 

عبور تولید سایپا از مرز 100 هزار دستگاه

به گفته قائم مقام فروش سایپا، تعداد خودروی تولید شده توسط این کمپانی در سال 99، دیشب از مرز 100 هزار دستگاه عبور کرد. وی در ادامه بیان کرد که سایپا نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 55 درصد خودروی بیشتری فاکتور کرده است.

وی در خصوص این تعداد خودروی تولید شده اظهار داشت که سایپا تا به این لحظه معادل 10 برابر تعداد خودروهای عرضه شده در فروش فوق العاده امسال، خودرو تولید کرده که برخی از آن ها نیز به تحویلات معوقه و همچنین طرح های تبدیلی اختصاص یافته است. باقری اظهار کرد که سایپا به صورت 24 ساعته در حال تولید بوده و نبض تولید در این خودروساز وطنی در تمام سایت های تولیدی جریان دارد که نتیجه این تلاش، عبور تولیدات از مرز 100 هزار دستگاه بوده است.

 

تمهیدات کرونایی سایپا

سایپا هم مانند تمامی شرکت های داخلی در راستای مسئولیت اجتماعی خود در همان ابتدای شیوع کرونا، اقدام به تولید ماسک و همچنین مواد ضد عفونی کننده کرد که این مهم با تغییر در ساختار دو سایت تولیدی صورت محقق شد. مضاف بر آن این شرکت تغییراتی در مهندسی خطوط تولید و چیدمان خط و دستگاه ها اعمال کرد تا سلامت کارمندان تا حد امکان تضمین شود.

 

نیاز سالانه بازار خودروی ایران

مجید باقری در خصوص تعداد خودرویی که سالانه در کشور به فروش می رسد اظهار داشت که بر اساس مدل های صورت گرفته و خودروهای فروخته شده در سال های پیش، نیاز بازار خودروی کشور در سال 99 بیش از یک میلیون دستگاه نخواهد بود. بدین ترتیب با این روند تولید، خودروسازان به خوبی قادر به پوشش نیاز مشتری واقعی در بازار هستند. وی بیان کرد که این التهاب بازار ناشی از نیاز کاذب بوده و حقیقی نیست.

 

زنگ آخر پراید

بالاخره پس از سال ها بحث و شایعه، نسخه های سواری پراید خط تولید سایپا را ترک خواهند کرد. قائم مقام فروش سایپا اظهار داشت که سایپا تا این لحظه دو مدل 132 و 111 پراید را از خط تولید خود خارج کرده، مضاف بر آن این شرکت قصد دارد که در تیر ماه پس از تولید 20 هزار تعهد صورت گرفته به مشتری، تولید 131 را نیز برای همیشه متوقف کند و این خودرو که حدود 50 درصد از فروش کلی سایپا را به خود اختصاص داده، از گردونه تولید خارج کند.

باقری بیان کرد که مدیریت سایپا معتقد است که باید سبد محصولات این شرکت به روز شود که در راستای تحقق این هدف، خودروی شاهین به محصولات قابل عرضه این شرکت اضافه شده است. قائم مقام فروش سایپا از استقبال 100 هزار نفری در مرحله پیش فروش شاهین خبر داد و اظهار داشت که اولین تاریخ تحویل این خودرو به مشتریان، دی ماه امسال تعیین شده، اما سایپا می تواند این خودرو را از نیمه دوم سال هم به مشتریان تحویل دهد.

پس از شاهین نوبت به نسخه شبه کراس اوور این خودرو و همچنین نسخه های فیس لیفت ساینا، کوییک و همچنین محصولات آپشنال و جدید این کمپانی می رسد. طبق صحبت های صورت گرفته، سایپا از بهار سال 1400 توان عرضه نسخه کراس شاهین به بازار کشور را دارد.

 

پراید جانشین ندارد

مجید باقری در خصوص تعیین جانشین برای پراید اظهار داشت که سایپا هیچ جانشینی را برای پراید درنظر نگرفته، ولی این کمپانی قصد دارد با ارتقا ظرفیت تولید خود و افزایش تنوع محصولات، نیاز بازار را پوشش دهد و جای خالی این خودروی ارزان قیمت را پر کند. وی همچنین اظهار داشت که خبری از نصب پیشرانه و گیربکس پراید روی تیبا با هدف توسعه یک نسخه ارزان تر از این خودرو وجود ندارد.

 

چالش های نظام فروش سایپا

قائم مقام فروش سایپا اظهار کرد که با بازگشت تحریم ها دو چالش برای نظام فروش سایپا ایجاد شد. چالش اول بحثی به نام اتو خدمت سایپا بود که به دلیل مشکلات تامین مالی، مشتریان از مکانیزم قراردادهای خودرویی استفاده کردند و همگی تقاضای دریافت خودرو کردند که دلیل اصلی آن بالا رفتن ناگهانی نرخ خودرو در بازار بود. این در حالی صورت گرفت که سایپا با مشکل تاخیر تحویل دست و پنجه نرم می کرد، ولی به دلیل همین درخواست ها 12 هزار متقاضی تحویل خودروی دیگر نیز اضافه شد. ولی تا به امروز حدود 90 درصد از افراد حاضر در طرح اتوخدمت سایپا خودروی مورد نظر خود را دریافت کرده و یا اینکه در حال دریافت خودرو هستند.

چالش دوم بدعهدی شرکای تجاری این شرکت بود که با بازگشت تحریم ها سایپا رد تنها گذاشتند و با وجود داشتن قراردادهای امضا شده، ناگهان خلف وعده کردند. باقری اظهار کرد که 49 هزار تعهد هم به این صورت به مشتری داشتیم که با طرح تبدیل، این تعهدات به 150 هزار تعهد جدید افزایش یافت. تا به امروز 60 درصد از تعهدات مربوط به رنو و برلیانس تبدیل شده و بسیاری هم خودروی مورد نظر خود را تحویل گرفته اند.

 

برنامه های آتی سایپا

از آنجایی که پراید تا آخر تیر ماه از خطر تولید سایپا برای همیشه خارج می شودف سایپا ملزم به بالا بردن تیراژ محصولات خود برای پر کردن این جای خالی است. باقری اظهار کرد که سایپا در این لحظه برنامه ای برای فیس لیفت تیبا نداشته، ولی همچنان روی پلتفرم تیبا محصلاتی جدید یا فیس لیفت مانند ساینا، ساینا اس، کوییک، کوییک اس را توسعه می دهد. مجید باقری ضمن اشاره به کوییک آر پارس خودرو، از عرضه نسخه آپشنال کوییک آر با پسوند آر اس در آینده نزدیک خبر داد. وی همچنین از نصب گیربکس اتوماتیک روی برخی از محصولات سایپا از اواخر سال خبر داد و اظهار داشت که اگر مشکلاتی که پیش روی کوییک در زنجیره تامین وجود دارد برطرف شود، بار دیگر کوییک اتوماتیک نیز راهی بازار کشور خواهد شد.

 

احتمال نصب پیشرانه قدرتمندتر روی شاهین

مهدی رادمنش مدیر مرکز تحقیقات سایپا در خصوص پیشرانه شاهین اظهار کرد: با وجود پیشنهادهای مختلف به عنوان پیشرانه شاهین، در نهایت سایپا تصمیم به نصب یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ هشت سوپاپ که بر پایه پیشرانه تیبا توسعه یافته، گرفته است. این پیشرانه قدرتی معادل 108 اسب بخار داشته که کاملا جوابگوی وزن و نیاز مشتری از شاهین است.

مدیر مرکز تحقیقات سایپا بیان کرد که در آینده با توجه به عرضه نسخه اتوماتیک برای شاهین، ممکن است که سایپا تصمیم به افزایش توان همین پیشرانه یا نصب یک پیشرانه قدرتمندتر برای این خودرو بگیرد.

5 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟