به گزارش خودرونویس، در این مقاله قصد آن را داریم تا میزان ضد یخ لازم برای هر خودرو را مورد بررسی قرار دهیم.

 

ضد یخ چه کارکردهایی دارد؟

از کارکردهای مهم و اصلی ضد یخ می توان به جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور در هوای سرد اشاره کرد. با توجه به این که قطعات خودرو از جنس فلز هستند، یخ زدگی سبب آسیب های شدیدی بر روی این قطعات می شود و ضد یخ با کاهش نقطه انجماد آب از این مساله جلوگیری می کند. زیرا با یخ شدن سیستم خنک کننده خودرو، مایع درون رادیاتور منبسط و حجیم شده و سبب ترک برداشتن دیواره های سیلندر و رادیاتور می شود.

کارکرد دوم ضد یخ آن است که در فصل تابستان که دمای هوا به 40 درجه و بیشتر از آن می رسد استفاده از ضد یخ سبب بالا رفتن نقطه جوش می شود که این کار مانع از جوش آوردن موتور می شود که در غیر این صورت آسیب به قطعات مختلف خودرو مساله ای قطعی است.

کارکرد سوم ضد یخ کاهش رسوبات در درون رادیاتور است که با این کار مایع خنک کننده به منافذ و مجاری مختلف موتور وارد می شود که از افزایش حرارت و جوش آوردن این قسمت ها جلوگیری می کند.

کارکرد دیگر ضد یخ آن است که مانع از خوردگی و اکسید شدن قطعات فلزی موتور می شود. زیرا اکسید شدن و خوردگی این قطعات هزینه های زیادی را متوجه صاحب خودرو می کند.

چه زمانی باید ضد یخ را عوض کرد؟

معمولا در دفترچه راهنمای مالک خود کارخانه تعیین کرده است که چه زمانی بهتر است ضد یخ را تعویض کنید. بااین‌حال شرایط مختلفی وجود دارند که ممکن است این زمان تغییر یابد. بهترین کار این است که بعد از هر ۸۰ هزار کیلومتر، ضد یخ را بررسی کنید و میزان اسیدیته آن را بسنجید. یکی از روش‌های خوب استفاده از نوار تشخیص است.

نسبت میزان ضد یخ با مایع رادیاتور

از نکات مهمی که باید در استفاده از ضد یخ به آن توجه کرد میزان ترکیب آن با مایع رادیاتور است. به گونه ای که اگر میزان ضد یخ از حد لازم بیشتر شود علاوه بر این که عملکرد خود ضد یخ مختل می شود استهلاک قطعات خوردو را هم بیشتر می کند.

از طرف دیگر اگر میزان ضد یخ از حد لازم کم تر باشد، عملکرد خنک کنندگی نخواهد داشت و علاوه بر این خوردگی و اکسید شدن قطعات خودرو نیز افزایش می یابد. میزان ترکیب ضد یخ با مایع رادیاتور برای استفاده در هر خودرویی متفاوت است و میزان آن را شرکت سازنده خودرو مشخص می کند.

اما به طور معمول در بیشتر خودروها این میزان در حدود 50: 50 یا 40:60 تعیین می شود. چنانچه به میزان تعیین شده شرکت سازنده خودرو دسترسی نداشتید، درون مخزن رادیاتور نیمی از آب و نصف دیگر آن را ضد یخ بریزید. مثلا اگر ظرفیت مخزن رادیاتور 5 لیتر است، دو و نیم لیتر آن را آب رادیاتور و دو و نیم لیتر باقی مانده را ضد یخ بریزید. البته توصیه می شود هر چه هوای محیط گرم تر باشد نسبت ضد یخ به آب کم تر باشد. مثلا در محیط های گرم در صورتی که ظرفیت مخزن رادیاتور 6 لیتر است، 4 لیتر آن را آب و 2 لیتر آن را ضد یخ پر کنید.

نکات مهم در استفاده از ضد یخ

آبی که به عنوان مایع درون رادیاتور ریخته می شود سختی پایینی داشته و اصطلاحا دی یونیزه باشد.

ضد یخ را به تنهایی درون رادیاتور نریزید. زیرا ضد یخ توانایی چندانی در برابر یخ زدن و یا بالا بردن نقطه جوش و پخش حرارت در سیستم خنک کننده ندارد.

از روی رنگ ضد یخ بر روی کیفیت آن قضاوت نکنید زیرا رنگ ضد یخ ارتباطی با کیفیت آن ندارد.

هیچ گاه از چند ضد یخ حتی اگر رنگ آن ها هم مثل هم باشد برای رادیاتور استفاده نکنید. زیرا آسیب جدی به قطعات سیستم خنک کننده وارد می کند.

ضد یخ مرغوب و باکیفیت آن است که در برابر آتش سوزی مقاوم بوده و به راحتی دچار حریق نشود.

اگر ضد یخ مورد استفاده بوی نامطبوعی داشت نشان دهنده خراب بودن و انقضای تاریخ مصرف آن است.

برای رقیق کردن و ترکیب آن با مایع رادیاتور در وهله نخست به دستورالعمل شرکت سازنده توجه کنید.

اگر در رادیاتور کف مشاهده کردید، ابتدا باید آن را تخلیه کرده و پس از آن تمام قطعات و مجاری انتقال مایع خنک کننده را بررسی کنید. زیرا ضد یخ کف ایجاد نمی کند.

استاندارد GS1 از جمله معتبرترین استانداردهای بین المللی در زمینه تولید ضد یخ محسوب می شود و تولیدکنندگان ضد یخ که این این استاندارد و گواهی را به میزان زیادی رعایت کنند می توان از کیفیت محصولات آن ها اطمینان پیدا کرد.

قیمت ضد یخ

با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما فروش ضد یخ در این چند روز اخیر بسیار گسترده شده است قیمت روز ضد یخ در بازار تهران مهر ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است:

جدول قیمت روز ضد یخ در بازار تهران

ش عنوانقیمت (تومان)
۱قیمت ضد یخ ۴ لیتری کراپ crop۱۲۵,۰۰۰
۲قیمت ضد یخ ۱ لیتری کراپ crop۳۴,۰۰۰
۳قیمت ضد یخ کاسپین فومن شیمی (طلایی) ۴ لیتر۱۶۵,۰۰۰
۴قیمت ضد یخ یک لیتری پارس۲۳,۹۰۰
۵قیمت ضدیخ پروفی کار مدل AQUA-TECH وزن ۴ کیلوگرم۷۶,۰۰۰
۶قیمت ضد لیکومولی ۱ لیتر۲۷,۰۰۰
۷قیمت ضدیخ خودرو لوکینی وزن ۴ کیلوگرم
Lookini Car Antifreeze 4kg
۴۵,۰۰۰
۸قیمت ضدیخ توتال مدل coolelf 5 لیتری۲۲۸,۰۰۰
۹قیمت ضدیخ خودرو لوکینی وزن ۱ کیلوگرم
Lookini Car Antifreeze 1kg
۲۰,۰۰۰
۱۰قیمت ضد یخ تویوتا جنیون پارتس مدل ۸۰۰۸۲-۰۸۸۸۹
Toyota Geniune Parts 08889-80082 Car Antifreeze
۲۶۳,۰۰۰
۱۱قیمت ضدیخ خودرو کاسپین مدل چهارفصل مقدار ۱ کیلوگرم
Caspian Four Seasons Car Antifreeze 1kg
۲۰,۰۰۰
۱۲قیمت ضدیخ خودرو کاسپین مدل چهارفصل مقدار ۴ کیلوگرم
Caspian Four Seasons Car Antifreeze 4kg
۷۵,۰۰۰

 

کلام آخر

ضد یخ مایعی است که در تمام خودروها باید استفاده شود. این مایع هم در زمستان و هم در تابستان کارایی دارد. از این رو میزان ترکیب آن با آب رادیاتور هم با توجه به دستورالعمل شرکت سازنده و هم چنین هوای محیط می تواند متغیر باشد. اما به طور معمول نسبت 50: 50 می تواند نسبت معقولی باشد.

دقت داشته باشید به هنگام استفاده از ضد یخ به نکات گفته شده توجه داشته باشید و آن ها را رعایت کنید. زیرا بی توجهی به نحوه استفاده از ضد یخ و میزان لازم آن در هر خودور هزینه های هنگفتی را برای تعمیر و تعویض قطعات آسیب دیده بر جای می گذارد.

4.2 از 24 رای