اخبار خودرو ایران
لوکسترین کراس اوور کرمان موتور

ملاقات با نسخه ‌های تحویلی KMC K7

عکاس: رضا صفرآبادی فراهانی/ آرمان اورنگ
دوشنبه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
خواندن 5 دقیقه
KMC K7

در نبود کراس‌اوور های صفر کیلومتر از برند های معتبری چون تویوتا، هیوندای، کیا و…، چینی‌ ها توانسته‌اند با انحصار ایجاد شده در بازار و عدم توانایی خودروسازان بزرگ داخلی مانند ایران خودرو و سایپا، این بخش از بازار خودروی کشورمان را مانند سایر سگمنت ها تقریبا در اختیار بگیرند. حالا کرمان موتور با محصول جدید خود یعنی KMC K7 که درواقع همان جک X7 است، می‌خواهد سبد خود را با یک پرچم‌دار چینی غنی تر کند و جای خودروهای خوشنامی چون راوفور و توسان را با این تازه وارد، پر کند.

به گزارش خودرونویس، هرچند پیش‌تر نسخه اولیه K7 را در شرکت کرمان موتور واقع در جاده مخصوص، تست و بررسی کرده بودیم اما مجددا فرصتی دست داد تا با نسخه تحویلی KMC K7 ملاقات کوتاهی داشته باشیم که ماحصل آن را در این مقاله برایتان بیان می کنیم.

 

طراحی ظاهری KMC K7

کراس اوور KMC K7 درواقع همان جک X7 یا S7 پرو بوده که یکی از جدیدترین محصولات شرکت خودروسازی جک نه تنها در ایران بلکه در بازار های بین المللی محسوب می شود.

نمای عقب KMC K7

در دماغه خودرو شاهد الگوبرداری مستقیم جک از کراس اوورهایی مانند جیپ چروکی مدل ۲۰۱۶ و مازراتی لوانته به خصوص در طراحی چراغ ها و جلوپنجره هستیم. در بالاترین قسمتِ دماغه خودرو دی لایت های نواری و باریک قرار گرفته اند که علاوه بر حالت روشنایی در روز، امکان تبدیل به راهنما را نیز دارند. کمی پایین تر در قسمت های کناری سپر جلو، یک مجموعه چراغ نصب شده که بخش بالایی مربوط به چراغ های اصلی و بخش پایینی مربوط به مه شکن بوده و این دو قسمت با یک نوار کرومی از یکدیگر مجزا شده اند و بین این نوار کرومی و خطوط جلوپنجره، هماهنگی قابل قبولی برقرار شده است.

در نمای جانبی خودرو خوشبختانه شاهد حجم پردازی ‌های اغراق آمیز نیستیم. رینگ‌ های بزرگ و دو رنگ با کاپ رینگ های منقش به برند KMC، استفاده مناسب و به جا از قطعات کرومی و پنجره‌های جانبی با ارتفاع مناسب، تکمیل کننده ساید خودرو هستند. به عنوان نکته منفی در نمای کناری می‌توان به خط شخصیت خودرو اشاره کرد که به صورت عمیق از چراغ عقب شروع شده اما ناگهان با رسیدن به گلگیر جلو، کاملا محو می‌شود!

در نمای عقب KMC K7 مانند اکثر خودروهای امروزی شاهد چراغ هایی به هم پیوسته هستیم و در قسمت میانی نوار اتصال چراغ ها، لوگوی خودرو نصب شده است. گرافیک داخلی چراغ های عقب و حتی طرح اشک مانند آنها زیبا، چشم نواز و صد البته متفاوت هستند. در بخش سپر هم چهار خروجی اگزوز فیک و دو چراغ L شکل طراحی شده اند که اگرچه زیبا هستند اما ای کاش خروجی های اگزوز کاربردی بودند و صرفا جنبه تزئینی نداشتند.

به داخل کابین می‌رویم.

 

طراحی داخلی KMC K7

این خودرو مانند اکثریت خودرهای روز دارای سیستم ورود بدون کلید بوده و دستگیره ها دارای حسگر لمسی هستند و با لمس آنها، درب ها به صورت خودکار باز می شوند. با قرار گیری داخل کابین و در اولین نظر، یک نمایشگر عریض در قسمت میانی داشبورد برای سیستم مالتی مدیا به شدت جلب توجه می‌کند. نکته جالب توجه دیگر در این بخش وجود یک پنل لمسی برای تنظیمات مربوط به سیستم تهویه دوگانه خودرو و شدت فن، دسترسی سریع به تنظیمات کلیدی و… بود که این روزها شاهد طراحی این پنل به این شکل در خودروهای به روزی مانند پژو ۳۰۸ جدید هستیم.

کابین KMC K7

دید دوربین های خودرو به خصوص دوربین های ۳۶۰ درجه با قابلیت نمایش سه بعدی بسیار جامع و کامل است و کیفیت قابل قبول و سطح بالایی دارند. همچنین در پشت فرمان شاهد یک کلاستر تمام دیجیتال هستیم که در قسمت میانی اطلاعات مربوط به خودرو، در قسمت راست اطلاعات مربوط به سیستم مالتی مدیا و در قسمت چپ اطلاعات مختلفی از جمله فشار باد تایرها، دور موتور و … را نشان می دهد. نکته جالب توجه دیگر امکان انتخاب رنگ های زرد، قرمز و آبی برای کلاستر دیجیتالی خودرو است.

اهرم تعویض دنده این خودرو از نوع Shift By Wire است؛ در واقع این شیفتر اتصال مکانیکی با گیربکس نداشته و هیچ تونل حرکتی ای را برای آن شاهد نیستیم و همین امر سبب ایجاد فضای بیشتر در کنسول میانی شده است. در مورد لیست آپشن ها و امکانات این خودرو می‌توان به مواردی همچون ایربگ‌های جلو‌ و جانبی، سیستم صوتی اینفینیتی، سقف پانوراما، گرمکن و سرد کن صندلی‌ های جلو، تنظیم برقی صندلی های جلو به همراه ماساژور صندلی راننده و حافظه، ترمز پارک برقی، درب صندوق بار برقی با حسگر پا، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و سراشیبی و… اشاره کرد.

کابین KMC K7

به عنوان یک نکته منفی نیز می‌توان به عدم وجود تهویه مجزا برای سرنشینان ردیف عقب و بسنده کردن طراحان جک به یک دریچه برای این ردیف اشاره کرد.

ضمن اینکه با توجه به ابعاد خودرو که تقریبا نزدیک به هیوندای سانتافه و رقیب مستقیمش یعنی فیدلیتی می‌باشد، به نظر می‌رسد که KMC K7 نیز امکان طراحی داخلی سه ردیفه را به صورت آپشنی سفارشی داشت.

 

مشخصات فنی KMC K7

کراس اوور جدید کرمان موتور از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم یا GDI بهره می‌برد. این پیشرانه TGDI قادر به تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور است. لازم به ذکر است که این پیشرانه در حالت یورو۵ حدود ۱۶۱ اسب بخار نیرو را تولید می‌نماید. پیشرانه K7 با جک S5 فیس لیفت دقیقا یکسان و مشابه است و گیربکس آن نیز دقیقا مشابه با S5 از نوع ۶ سرعته دو کلاچه است.

 

سخن پایانی

در انتها باید کراس اوور KMC K7 را خودرویی متفاوت دانست که به وضوح پیشرفت طراحی و تکنولوژی چینی ها را در سطح خوبی به نمایش می‌گذارد. این خودرو هم اکنون در بازار برچسب قیمتی حدود یک میلیارد و سیصد میلیونی را بر پیشانی خود می‌بینید که واقعا بهای زیادی بوده و امید است تا با کاهش نواسانات بازار و همچنین کاهش قیمت ارز و داخلی سازی بالاتر، شاهد کاهش قیمت K7 چه از جانب شرکت کرمان موتور و چه در بازار آزاد باشیم.

در پایان از نمایندگی ۱۷۵۱ مرادی که ما را در تهیه تصاویر و گزارش از این خودرو یاری نمودند، قدردانی می کنیم.

4.8 از 10 رای

دیدگاه شما چیست؟