اخبار خودرو ایران

ملاقات با فورد ماستنگ در کرج!

عکاس: سجاد عباسی
دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن دقیقه

کسی که کمترین علاقه ای به خودرو داشته باشد نیز به خوبی می‌دانند که فورد ماستِنگ به عنوان اولین پونی کار شناخته می شود.

کسی که کمترین علاقه ای به خودرو داشته باشد نیز به خوبی می‌دانند که فورد ماستِنگ به عنوان اولین پونی کار شناخته می شود.

به گزارش خودرونویس، نسل اول ماستنگ برای اولین بار در تاریخ 17 آپریل 1964 رونمایی شد. فورد حتی تصور نمی کرد که خریداران چنین استقبالی بی نظیری از ماستنگ داشته باشند.

فورد در روز اول عرضه موفق به‌ فروش 22000 دستگاه ماستنگ شد و بعد از گذشت دو سال به فروش فوق‌العاده یک میلیون دستگاه رسید.

به دلیل چنین موفقیتی خیلی زود رقبایی قدرتمندی مانند شورولت کامارو، AMC Javelin، داج چلنجر از راه رسیدند. بر خلاف چلنجر و کامارو ماستنگ هیچ گاه با توقف تولید مواجه نشد و تا به امروز به طور مداوم بر روی خط تولید قرار داشته است.

نسل ششم ماستنگ در تاریخ 5 دسامبر 2013 رونمایی و در 14 ژوئیه 2014 تولید و روانه بازار شد. توسعه این خودرو به عهده مهندس ارشد “Dave Pericak” و طراح ارشد “Joel Piaskowski” بود و پروژه توسعه آن از سال 2009 به صورت رسمی کلید خورد. طرح ارائه شده توسط “Kemal Curic” مورد تایید کمپانی قرار گرفت و طراحی بخش داخلی نیز بر عهده “Sewon Chun” و “Michael Thomson” بود.

نسل ششم که با کد “S550” شناخته می شود، با تغییرات زیادی هم در بخش طراحی بدنه و کابین و هم در بخش فنی نسبت به نسل قبل خود همراه بود.

ظاهر خودرو خشن تر اما در عین حال با ظرافت تر شده بود و می توان گفت اقتدار و قلدری نسل پیشین را نداشت. در این نسل علاوه بر نسخه پایه و GT شاهد عرضه مدل های GT350, GT500 , Bullitt بودیم و علاوه بر این بعد از 17 سال شاهد بازگشت مدل نام آشنا و محبوب Mach1 بودیم.

همچنین علاوه بر این ها چند نسخه تولید محدود و لیمیتد شامل مدل های “Rocket” نسخه لیمیتد ادیشن پنجاه سالگی، Roush RS، مدل تک ساخت F-35 Lightning II، سه نسخه مختلف از Saleen S302 شامل  “White Label S302”, “Yellow Label S302”, “Black Label S302” که هر یک دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند، نسخه Shelby American GT یک پکیج سفارشی که بین سال های 2015 و 2016 در دسترس بود، نسخه Warrior Edition, و نسخه های بی نظیر Shelby GT350R, Shelby GT500 Signature Edition, Shelby GT500 Code Red نیز از نسل ششم تولید و عرضه شد.

پیشرانه ها در این نسل شامل پنج لیتری هشت سیلندر “Coyote” , یک نمونه شش سیلندر 3.7 لیتری “Cyclone” که بین سال های 2015 تا 2017 در دسترس بود، 5.2 لیتری هشت سیلندر “Voodoo” برای نسخه های شلبی GT350 و GT350R و نسخه 5.2 لیتری هشت سیلندر “”Predator برای شلبی GT500 و یک انجین چهار سیلندر 2.3 لیتری توربو “EcoBoost” می شود.

در 17 ژانویه 2017، فورد از فیس لیفت ماستنگ برای عرضه در سال 2018 رونمایی کرد. طی این فیس لیفت تغییرات ظاهری شامل تغییر طراحی سپر جلو و عقب، تغییر فرم و گرافیک چراغ های جلو، طراحی جدید چراغ های عقب، طراحی جدید کاپوت و جلو پنجره، داشبورد به روز رسانی شده، پشت کیلومتر دیجیتالی با طراحی جدید، یک فرمان با روکش چرم مجهز به گرمکن ، رنگ های جدید بدنه و موارد دیگر می شود.

با عرضه مدل جدید پیشرانه V6 کنار گذاشته شد. یک گیربکس ده سرعته اتوماتیک جدید جایگزین نسخه شش سرعته اتوماتیک شد. سیستم تعلیق قابل تنظیم موسوم به “MagneRide” که قبلا فقط در Shelby GT350 و Shelby GT350R موجود بود، در مدل های استاندارد ماستنگ در دسترس بود.

سیستم اگزوز موسوم به “Active Valve Performance” ارائه شد که به راننده این امکان را می داد تا صدای اگزوز ماستنگ را تنظیم کند. در نهایت تولید نسل ششم ماستنگ در 6 آوریل 2023 خاتمه یافت و جای خود را به نسل هفتم داد. چندی پیش فرصتی دست داد تا با ماستنگ EcoBoost مدل 2020 ملاقاتی داشته باشیم که گزارش آن را در ادامه می خوانید.

بررسی نمای بیرونی و کابین فورد ماستنگ

همه مردم از یک خودروی پونی کار انتظار ظاهری خشن و گیرا دارد، اما یک موضوع در طراحی پونی کار ها از ظاهر خشن مهمتر است، اصالت!

در جای جای بدنه ماستنگ نسل ششم می توان اصالت و اِلِمان ها و ویژگی های نسل های پیشین را به وضوح مشاهده کرد.

چراغ جلوهای کشیده، جلو پنجره شش ضلعی، سپر با ورودی های هوای متعدد، کاپوت بلند، و نشان اسب معروف بر روی جلوپنجره ویژگی های جذاب نمای جلوی خودرو هستند.

در نمای جانبی نیز شاهد رینگ های پنج پر با طراحی زیبا، فرم فست بک زیبای سقف در کنار خطوط برجسته روی بدنه، ظاهری ساده اما در عین حال زیبایی را در این بخش به وجود آورده است.

در نمای عقب نیز این چراغ های سه تایی آشنای ماستنگ است که پیش از هر چیزی خود نمایی میکند، و پس از آن لوگوی برجسته ماستنگ تکمیل کننده این بخش هستند. البته خودروی مورد بررسی ما ماستنگ اکوبوست High performance است و از این دارای ویژگی های ظاهری منحصر به فردی شامل جلو پنجره مشکی، لوگوی رو جلو پنجره، لوگوی جانبی، قاب آینه خاکستری رنگ، اسپویلر، نوار خاکستری رنگ روی کاپوت، رینگ های 19 اینچی پنج پر و سیستم اگزوز با چهار خروجی می شود.

ماستنگ دارای ابعاد 4788 میلی‌متر طول، 1915 میلی‌متر عرض، 1379 میلی‌متر ارتفاع و فاصله بین محوری 2720 میلی‌متری است. وزن خشک خودرو نیز 1665 کیلوگرم است.

با ورود به کابین و نشستن بر روی صندلی خودرو اولین نکته ای که جلب توجه می‌کند فرمان زیبا سه شاخه است، که هم ظاهری اسپرت و مدرن دارد و هم یادآور مدل های کلاسیک است.

پس از آن فرم داشبورد خودرو است که مشابه نسل اول ماستنگ طراحی شده و باعث ایجاد فضای زیبا و دوست داشتنی شده است. پشت آمپر های دیجیتالی 12 اینچی با گرافیک و ظاهری کلاسیک، کنسول میانی با طراحی زیبا و بدور از هر گونه پيچيدگي خاصی، دسته دنده با طراحی زیبا و خوش فرم، صندلی های اسپرت از جنس چرم با ارگونومی بی نظیر همگی نشان دهنده این موضوع هستند که ماستنگ برای رانندگی و لذت بردن از مسیر ساخته شده است. با وجود اینکه این خودرو یک کوپه 2+2 است اما فضای صندلی‌های عقب تنها برای کودکان قابل استفاده است.

خودرو مورد بررسی ما از نظر آپشن در فول ترین حالت ممکن قرار دارد و دارای آپشن هایی ایمنی و رفاهی مانند: سامانهٔ پیش از برخورد با قابلیت تشخیص عابر پیاده، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم حفظ حرکت میان خطوط و سیستم هشدار راننده، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار نقاط کور، مانیتور لمسی 8 اینچی با ساپورت کردن سیستم های اندروید اتو و اپل کارپلی، استارت ریموتی، سیستم اطلاعات سرگرمی SYNC 3 فورد، رادیوی SiriusXM، سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها، دوربین دید عقب و سیستم‌های هشدار تصادف و کمک پس از آن، سیستم صوتی برند B&O، هفت ایربگ و پنج حالت رانندگی شامل: normal، sport، snow/wet، track، drag می شود. در کل فضای کابین ساده و زیبا بوده و قطعات پلاستیکی مورد استفاده نیز از کیفیت خوبی برخوردارند و فراموش نکنید این خودرو یک کوپه اسپرت است و نباید از آن انتظار فضایی لوکس داشته باشید.

مشخصات فنی فورد ماستنگ

همانطور که گفته شد خودرو دارای پکیج High performance است، و این پکیج علاوه بر تغییرات ظاهری با تغییرات فنی نیز همراه است. موتور 2.3 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ این خودرو 330 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که 20 اسب بخار بیشتر از مدل های دیگر است.

گشتاور نیز عدد 475 نیوتن بر متر را نشان می‌دهد. خودرو مورد بررسی دارای گیربکس 10 سرعته اتوماتیک است که وظیفه انتقال قدرت به چرخ های عقب را بر عهده دارد.

این خودرو می تواند صفر تا صد کیلومتر را در عرض 4.5 ثانیه طی کند. همچنین مسیر چهارصد متر درگ را در عرض 13.3 ثانیه طی می کند. علاوه براین خودرو می تواند تا 250 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. برای متوقف کردن این خودرو فورد از ترمز های دیسکی چهار پیستونه در هر چهار چرخ به همراه سیستم های کمکی مانند ABS و سیستم کنترل پایداری استفاده کرده است. باک خودرو 58 لیتر گنجایش دارد و مصرف سوخت خودرو به صورت ترکیبی 10.2 لیتر در هر صد کیلومتر است.

جمع بندی

فورد ماستنگ محبوب ترین و پرفروش‌ترین کوپه اسپرت جهان است، و بر خلاف سایر خودروهای آمریکایی در تمام نقاط جهان با استقبال خوبی مواجه شده است.

نسل ششم ماستنگ با ارائه پیشرانه چهار سیلندر گام مهمی برای ارائه عملکرد و پرفورمنس بالا در کنار مصرف سوخت کم برداشته است. هرچند در ابتدا این تصمیم فورد چندان به مذاق طرفداران خوش نیامد اما رفته رفته ماستنگ EcoBoost جایگاه خود را به دست آورد و به فروش قابل قبولی رسید.

عملکرد ماستنگ EcoBoost فراتر از حد انتظار است. پیشرانه چهار سیلندر به خوبی پاسخ انتظارات شما از یک خودروی اسپرت را می دهد. علاوه براین فورد تمام تلاش خود را به کار برده تا صدای این پیشرانه مشابه نسخه های هشت سیلندر باشد و این امر موجب دو چندان شدن لذت رانندگی با این خودرو شده است.

و در نهایت تمام این ها را در کنار مصرف سوخت پایین تصور کنید تا به فروش بالای این مدل پی ببرید. ماستنگ اکوبوست یک گزینه مناسب برای تجربه سواری با یک ماسل کار با اصالت در کنار مصرف سوخت پایین است. در پایان از مالک محترم خودرو که وقت و خودرویشان را در اختیار ما گذاشتن کمال تشکر را داریم.

برای بازکردن گالری، روی تصاویر کلیک کنید.
اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟