اخبار خودرو ایران

مقایسه موتور سیکلت‌های سوزوکی با دیگر برندها در ایران

جمعه - ۸ دی ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

چرا موتور سیکلت‌های برند سوزوکی از لحاظ توان و قدرت، ‌نسبت به رقبای هم سطح خود سطح پایین‌تری دارند؟ در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و همچنین، با جدیدترین محصولات این برند آشنا خواهیم شد.

به گزارش خودرونویس،چرا موتور سیکلت‌های برند سوزوکی از لحاظ توان و قدرت، ‌نسبت به رقبای هم سطح خود سطح پایین‌تری دارند؟ در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و همچنین، با جدیدترین محصولات این برند آشنا خواهیم شد.

بررسی و مقایسه‌ موتور سیکلت‌های سوزوکی با دیگر برندها

موتور سیکلت‌های برند سوزوکی، به عنوان محصولاتی با ویژگی‌های منحصر به‌فرد در جهان شناخته می‌شوند. مدل‌های این برند از پیشرانه‌هایی قوی و پیشرفته بهره می‌برند، تا عملکردی مطلوب و دوام بالایی را ارائه دهند.

آنها دارای فناوری‌های پیشرفته‌ای همچون: تزریق سوخت الکترونیکی برای بهبود عملکرد، سیستم کنترل تِرَکشِن یا کنترل گشتاور برای جلوگیری از لغزش چرخ‌ها، فرمان کنترل دیجیتال برای تنظیم حالت‌های مختلف رانندگی، برای بهبود عملکرد و دوام هستند.

همچنین، طراحی زیبا و شیک این موتور سیکلت‌ها باعث می‌شود که در نگاه اول، مخاطب را مجذوب خود کنند. این کمپانی محصولات خود را با توجه به نیاز و سلیقه‌ افراد، در کلاس‌ها و حجم‌های مختلفی تولید می‌کند.

در ادامه مطلب، نگاهی به فرآیند شکل‌گیری این برند می‌اندازیم و سپس با معرفی محصولات سوزوکی، آنها را با سایر رقبا در بازار ایران مقایسه خواهیم کرد.

شکل ‌گیری برند سوزوکی

سوزوکی یک کمپانی ژاپنی است که در سال ۱۹۰۹ توسط میشیو سوزوکی تاسیس شد. این شرکت در ابتدا تولید کننده ماشین‌های بافندگی بود و در سال ۱۹۳۷ وارد صنعت خودرو سازی شد. در سال ۱۹۵۲، این برند اولین موتور سیکلت خود را با نام Power Free عرضه کرد که یک دوچرخه با موتور بهینه شده‌ ۳۶ سی ‌سی بود.

از آن زمان به بعد، سوزوکی به تولید موتور سیکلت‌های مختلف با حجم‌ها و مدل‌های گوناگون ادامه داد و در سال ۱۹۶۲، اولین موتور سیکلت ۲۵۰ سی‌سی خود را با نام Colleda TT روانه بازار کرد.

همچنین در سال ۱۹۷۶، اولین موتور سیکلت چهارزمانه ۷۵۰ سی‌سی خود را با نام GS750 تولید کرد که یکی از محبوب‌ترین مدل‌های این شرکت به شمار می‌رفت.

سوزوکی در طول تاریخ خود، بسیاری از موتور سیکلت‌های پیشرفته و نوآورانه را به بازار عرضه کرده است، که می‌توان به مدل‌هایی مانند Hayabusa، GSX-R، V-Strom، Burgman و Gixxer اشاره کرد.

 

انواع موتور سیکلت‌های سوزوکی در ایران

سوزوکی مانند دیگر برندهای ژاپنی مدل‌های مختلفی را در هر کلاسی تولید نمی‌کند. بیشترین تمرکز آن، بر روی به‌روز کردن نسخه‌های قبلی خود است.

این شرکت مدل‌های قدیمی خود را با پیشرفته‌ترین تکنولوژی به‌روز رسانی می‌کند و با تغییر جزئی در نام مدل، آن را در بازار جهانی عرضه می‌کند. اما با این حال و به خاطر محدودیت‌هایی که در ایران اعمال می‌شود، مدل‌های موجود این برند در ایران محدود است. انواع موتور سیکلت های سوزوکی عبارتند از:

 

 

  • اینازوما GW250cc
  • GIXXER 155cc
  • GSX 250R
  • V Storm 250cc

 

این مدل‌ها، موتورهای معروف سوزوکی در ایران به شمار می‌روند. اما این برند یک مدل دیگر نیز دارد که به موتور پاکشتی معروف است. این موتورها الهام گرفته از محصولات وسپا هستند که با ظاهر زیبا و جمع و جوری که دارند، دارای حجم موتور تقریبی ۵۰ سی سی و حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشند.

موتور پاکشتی سوزوکی شامل این مدل‌ها هستند: Address V50، Verde، Basket که دارای فناوری‌های زیر می‌باشند:

 

  • سنسور بنزین
  • دارای قفل ضد سرقت
  • دزدگیر
  • شارژر فندکی
  • آمپر بنزین
  • چهار زمانه و دو زمانه
  • استارت الکترونیکی
  • سنسور روغن
  • فول انژکتور

مقایسه سوزوکی با دیگر برندها در ایران

رقبای اصلی این برند، مانند خود سوزوکی ژاپنی هستند. برندهایی از قبیل موتور یاماها، هوندا و کاوازاکی، که سالیان سال از رقابت این شرکت‌ها می‌گذرد. در ایران نیز رقابت اصلی موتورهای سوزوکی با این برندها است.

دلیل این امر هم این است، که برند‌های معتبری مانند دوکاتی در ایران حضور ندارند و کیفیت برندهای دیگر نیز، به کیفیت ساخت موتورهای این شرکت‌ها نمی‌رسد. البته در این میان برخی مدل‌ها هستند که می‌توانند از لحاظ قدرت و توان، با محصولات این برند ژاپنی، تا حدودی رقابت کنند.

مقایسه سوزوکی اینازوما با بنلی 249S

شاید مقایسه‌ این دو موتور صحیح نباشد، ولی با نگاه کردن به مشخصات و ویژگی‌ها، موتور بنلی سطح بالاتری را دارا می‌باشد. سوزوکی اینازوما و بنلی دو سیلندر، دو موتور سیکلت با حجم تقریبی ۲۵۰ سی سی هستند و در کلاس استریت یا نِیکِد قرار گرفته‌اند.

اینازوما یک موتور دو سیلندر خطی با حجم ۲۴۸ سی سی، چهار زمانه و آب خنک است که به ازای هر سیلندر دو سپاپ SOHC دارد. حداکثر قدرت و گشتاوری که پیشرانه‌ این موتور می تواند تولید کند، ۲۴.۴ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۳.۳ نیوتن‌متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه است.

اما بنلی دو سیلندر از یک پیشرانه‌ی ۲۴۹ سی سی، چهار زمانه، هشت سوپاپ و آب خنک بهره می‌برد. همچنین حداکثر قدرت و گشتاوری که می‌تواند تولید کند، ۳۱.۵ اسب بخار در ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه و ۲۱.۲ نیوتن‌متر در ۹۰۰۰ دور در دقیقه است.

 

مورد مقایسه

سوزوکی اینازوما

بنلی دو سیلندر

انجین ۲۴۸ سی سی ۲۴۹ سی سی
نوع انجین دو سیلندر، چهار زمانه، آب خنک دو سیلندر، چهار زمانه، آب خنک
توان خروجی ۲۴.۴ اسب بخار / ۸۵۰۰ ۳۱.۵ اسب بخار / ۱۱۰۰۰
حداکثر گشتاور ۲۳.۳ نیوتن‌متر / ۶۵۰۰ ۲۱.۲ نیوتن‌متر / ۹۰۰۰
حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۳.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

 

با توجه به این مقایسه، سوال اینجاست که اینازوما با این پیشرانه، چرا قدرتی معادل یک موتور ۲۰۰ سی سی ارائه می‌دهد؟

 

به گزارش پدال موتور، سوزوکی در طراحی این مدل، تمرکز خود را بر کاهش استهلاک و افزایش استقامت و کیفیت انجین گذاشته است. در آخر می‌توان گفت، بنلی دو سیلندر از قدرت و شتاب بیشتری برخوردار است، اما سوزوکی کیفیت ساخت بهتری دارد و بسیار کم استهلاک است.

 

مقایسه سوزوکی GSX 250R با کاوازاکی نینجا ZX 25R

موتور GSX 25R سوزوکی و نینجا ZX 25R، هر دو در لیست موتورهای اسپورت شهری قرار دارند. GSX یک موتور با انجین ۲۴۸ سی سی، دو سیلندر خطی، چهار زمانه و مایع خنک است. این موتور قادر است تا حداکثر قدرت ۲۴.۷ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۳.۳ نیوتن‌متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند.

اما نینجا ZX 25R از این حیث بسیار قوی‌تر عمل می‌کند. این موتور دارای پیشرانه‌ ۲۴۹.۸ سی سی، چهار سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک می‌باشد، که می‌تواند قدرتی معادل ۵۰ اسب بخار در ۱۵۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۲۲.۹ نیوتن‌متر در ۱۴۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند. در نینجا کاوازاکی، وظیفه سوخت رسانی به انجین موتور بر عهده ۴ انژکتور ۳۰ میلی‌متری است، که می‌توان گفت به ازای هر سیلندر، یک انژکتور جداگانه تعبیه شده است.

 

مورد مقایسه

سوزوکی GSX 250R

کاوازاکی نینجا ZX 25R

انجین ۲۴۸ سی سی ۲۴۹.۸ سی سی
نوع انجین دو سیلندر، چهار زمانه، مایع خنک چهار سیلندر، چهار زمانه، مایع خنک خنک
توان خروجی ۲۴.۷ اسب بخار / ۸۰۰۰ ۵۰ اسب بخار / ۱۵۵۰۰
حداکثر گشتاور ۲۳.۳ نیوتن‌متر / ۶۵۰۰ ۲۲.۹ نیوتن‌متر / ۱۴۵۰۰
ترمز جلو دیسک ۲۹۰ میلی‌متری، ABS دیسک ۳۱۰ میلی‌متری، ۴ پیستونه، ABS
ترمز عقب دیسک ۱۴۰ میلی‌متری، ABS دیسک ۲۲۰ میلی‌متری، ۱ پیستونه، ABS
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۳.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر  ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

 

 

ZX 25R اولین موتور سیکلت پلاک ملی محسوب می‌شود که با توانایی‌های بالایی که دارد، یکی از بهترین موتور سیکت‌های ایران محسوب می‌شود.

اما در مقابل GSX 25R توانایی و قابلیت‌های آن موتور را ندارد، ولی از هَندِلینگ و راحتی بسیار بالایی برخوردار است. با مقایسه‌ این دو برند با موتورهای سوزوکی‌، می‌توان به این نتیجه رسید که تمرکز این کمپانی، بیشتر بر روی هَندِلینگ و نرمی موتور سیکلت است.

 

تا به اینجا، شناختیم که فلسفه‌ این شرکت ژاپنی بر ساخت محصولات خود چیست. در ادامه با جدیدترین مدل‌های این برند آشنا خواهیم شد.

 

جدیدترین موتور سیکلت‌های سوزوکی

 

  • سوزوکی GSX S1000GX: جدیدترین موتور اسپرت تورینگ سوزوکی GSX S1000GT است. این موتور یک انجین ۹۹۹ سی سی، چهار سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک دارد.
  • سوزوکی هایابوسا: هایابوسا یک موتور اسپرت با ظاهری جذاب و هیجان انگیز است. پیشرانه‌ این موتور از یک انجین ۱۳۴۰ سی سی، چهار سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک بهره می‌برد.
  • سوزوکی GSX 8R: یک موتور سیکلت نِیکِد با ظاهری اسپرت است که از یک پیشرانه‌ ۷۷۶ سی سی، دو سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک بهره‌مند است.
  • سوزوکی V STROM 800: آخرین مدل در لیست جدیدترین‌های سوزوکی، به موتور V STROM سوزوکی مربوط می‌شود. تفاوت اصلی این موتور با نسخه‌های قدیمی در بهینه‌تر شدن آن است. پیشرانه V STROM 800، ۷۷۶ سی سی، دو سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک است.

در این مطلب به بررسی برند سوزوکی ژاپن پرداختیم و با محصولات این شرکت در ایران آشنا شدیم. همان طور که گفتیم و با مقایسه‌ای که انجام دادیم، این کمپانی تمرکز خود را بر بهینه کردنِ بهتر موتور سیکلت گذاشته است.

بر همین اساس می‌توان گفت، راحتی و رضایت موتورسوار در اولویت اصلی این شرکت است. در نتیجه می‌توان با توجه به محدودیت‌های رانندگی در کشورمان و با توجه به نیاز و سلیقه شخصی خود، موتورهای این برند را گزینه‌ی بسیار مناسبی به حساب آورد.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • شهاب | 20 تیر 1403 - 8:08 ب.ظ

    همش دروغ میگه سوزوکی بهترین موتور جهانه اگه راست میگی سوزوکی ۱۰۰۰ رو با کاوازاکی نینجا مقایسه کن😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏