اخبار خودرو ایران
به همراه قیمت و مشخصات کامل

معرفی کامل فردا SX5 چینی تازه وارد

یکشنبه - ۷ دی ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
فردا دانگ فنگ sx5

سال گذشته بود که شرکتی تازه تاسیس به نام فردا موتورز اعلام کرد که قصد عرضه دو محصول به بازار ایران را دارد. در ابتدا ذوق زده شدیم که این شرکت چه محصولی را می تواند به بازار کشور آن هم در شرایط تحریم عرضه کند؟ ولی پس از مدتی فهمیدیم که این شرکت هم مانند بسیاری از شرکت های به ظاهر خودروساز داخلی یکی دیگر از برندهای چینی را به کشور عرضه می کند. فردا موتورز ظاهرا یکی از شرکای تجاری دانگ فنگ در بازار کشور است و تا این لحظه دو محصول فردا SX6 و فردا SX5 را به ایران عرضه کرده است.

به گزارش خودرونویس، فردا موتور در بدو آغاز فعالیت، کراس اوور SX6 را وارد بازار کشور کرد که اکنون هیچ نامی از آن روی وب سایت این شرکت نیست! حال این شرکت تصمیم به عرضه دومین محصول خود یعنی SX5 گرفت که کراس اووری با ابعاد کوچکتر نسبت به SX6 است. این دو خودرو در واقع دانگ فنگ SX6 و SX5 موجود در بازار چین هستند؛ البته این دو خودرو دقیقا تولید خود دانگ فنگ هم نیستند؛ بلکه زیرمجموعه دانگ فنگ به نام Fengxing این دو خودرو را در چین تولید می کند.

به هر حال ما مبدا برند هر دو محصول فردا موتور را دانگ فنگ می دانیم. در این مطلب قصد بررسی دومین محصول و خودروی تازه وارد فردا موتورز یعنی SX5 را داریم. این خودرو جزو کراس اوورهای کامپکت شهری دسته بندی می شود و رقبایی همچون ام وی ام ایکس 22، جک اس3، بیسو T3 و هایما S5 را پیش روی خود در ایران دارد.

نمای عقب فردا دانگ فنگ sx5

مشخصات فنی فردا SX5

اگر خودروسازان چینی پیشرانه 1.5، 1.6 و 2 لیتری با تکنولوژی به اصطلاح میتسوبیشی و همچنین جعبه دنده CVT را نداشتند، عملا نمی توانستند محصولی تولید کنند. این ترکیب خسته کننده ترین و رایج ترین ترکیب در خودروهای فعلی امروزی چینی را تشکیل می دهد که نمونه آن را به وفور در بازار کشور شاهد هستیم.

اتفاقا فردا SX5 نیز دقیقا باه همین ترکیب خسته کننده پیشرانه و گیربکس مجهز شده؛ تازه نکته مایوس کننده این خودرو اینجا بوده که پیشرانه 1.6 لیتری آن به صورت تنفس طبیعی است و بدون توربوشارژ طراحی شده است.

پیشرانه فردا دانگ فنگ sx5

فردا SX5 از یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر بهره می برد که به دلیل فقدان توربوشارژ تنها قادر به تولید بیشینه قدرت 121 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و بیشینه گشتاور 151 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه است. تمام این نیروی تولیدی توسط یک گیربکس اتوماتیک CVT(همون همیشگی!) به محور جلوی این کراس اوور کامپکت منتقل می شود. ترکیب این پیشرانه ضعیف با یک گیربکس CVT در خودرویی که وزنی معادل 1345 کیلوگرم دارد یقینا نتیجه ای جز کندی و شتابگیری کسل کننده و ضعیف به همراه نخواهد داشت.

فردا موتور اعلام کرده که این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو5 بوده و در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی 7.5 لیتر بنزین مصرف می کند که رقم قابل قبولی برای یک خودرو با چنین ابعادی است.

نمای جانبی فردا دانگ فنگ sx5

تجهیزات ایمنی و رفاهی

فردا موتور قصد دارد که SX5 را با تجهیزات ایمنی مانند دو کیسه ایمنی هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کروز کنترل، دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کنترل حرکت در سربالایی و ایزوفیکس و سیستم پایش فشار باد تایرها راهی بازار کند.

کابین فردا دانگ فنگ sx5

این خودرو همچنین دارای تجهیزات رفاهی مانند نمایشگر هشت اینچی لمسی مالتی مدیا با درگاه بلوتوث و USB، آینه های تاشو برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، اتولایت با چراغ های روشنایی در روز و تودوزی چرم مصنوعی صندلی ها است.

 

آغاز فروش و قیمت فردا SX5

دانگ فنگ SX5 با این پیشرانه و مشخصات در بازارهای جهانی قیمتی در حدود 13 هزار و 500 تا 15 هزار دلار دارد. با حساب و کتابی ساده متوجه می شویم که فردا SX5 در بازار کشور باید قیمتی در محدوده 600 میلیون تومان در صورت وارداتی بودن داشته باشد. حال کمپانی فردا موتورز از چند روز پیش فروش این کراس اوور چینی را با قیمت قطعی 598 میلیون تومان و تحویل 4 ماهه آغاز کرده است.

نمای جلو فردا دانگ فنگ sx5

خدمات پس از فروش

موضوعی که در کشور ما مشتریان توجه زیادی به آن نمی کنند، رشد قارچ گونه برندهای چینی مانند همین SX5 آن هم بدون هیچ پشتوانه محکمی در خدمات پس از فروش است. مشتری صرفا در بازار به دنبال خودرو بوده و محصول مورد نظر خود را خریداری کرده و زمانی که خودرو به مشکل و نقصی برخورد کرد، آنگاه متوجه اهمیت خدمات پس از فروش و وجود قطعات یدکی در سراسر کشور می شود. فردا موتور هم برندی تازه تاسیس بوده و هیچ سابقه در صنعت خودرو کشور نداشته و نمایندگی های آن در سراسر کشور از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر هستند.

بنابراین اگر زمانی قصد خرید SX5 را داشتید، باید با خدمات پس از فروش ضعیف آن کنار بیایید. البته اگر عرضه این کراس اوور به بازار ایران ادامه دار باشد و مشخصات و حتی نام این خودرو از سایت فردا موتور حذف نشود، شاید بتوان انتظار بهبود خدمات و گسترده تر شدن شبکه عرضه قطعات این خودرو را طی سال های جاری داشت.

 

 

3.6 از 11 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • رضا | 8 دی 1399 - 1:56 ق.ظ

    کراس اوور چینی ۱۲۳ اسبی با قدرت کم و با گیربکس cvt و دو عدد کیسه هوا مایه تاسفه