اخبار خودرو ایران
جانشین نیسان آبی!

پادرا پلاس زامیاد را بیشتر بشناسید

سه شنبه - ۱۵ مهر ۱۳۹۹
خواندن 6 دقیقه
وانت زامیاد پادرا پلاس

وانت زامیاد Z24 یا همان نیسان آبی یکی از مطرح ترین و پرفروش ترین پیکاپ های در حال عرضه به بازار کشور است. گروه زامیاد به عنوان زیرمجموعه سایپا چندین دهه است که در حال عرضه این پیکاپ با حداقل تغییرات ممکن به بازار کشور است. ولی از آنجایی که در سالهای اخیر مساله استانداردهای 85 گانه مطرح شده، زامیاد به فکر عرضه نسخه به روزرسانی شده این خودرو به نام پادرا افتاد. اما پادرا هم در بازار کشور موفق نشد و عرضه محدودی داشت و حال زامیاد قصد دارد نسخه ارتقا یافته پادرا که در واقع نسل جدید این خودرو محسوب می شود را با نام پادرا پلاس به بازار عرضه کند.

به گزارش خودرونویس، سگمنت خودروهای سواری تولید داخل کشور چندین دهه نسبت به سطح پایه بازار جهانی عقب تر است. این وضعیت در خصوص خودروهای پیکاپ و وانت موجود در کشور بدتر بوده و تا این لحظه به هیچ وجه شاهد عرضه پیکاپی به روز با حداقل استانداردهای بازار جهانی نبوده ایم. نیسان جونیور یا همان وانت زامیاد Z24 یا همان نیسان آبی خودمان، در واقع یک پیکاپ بسیار قدیمی ژاپنی بوده که بیش از 60 سال از عمر طراحی آن می گذرد و زامیاد در این مدت تنها به روزرسانی هایی سطحی و فنی در آن برای استانداردسازی این خودرو اعمال کرده است.

ولی نیسان آبی خودمان به دلیل قابلیت های فنی خوب و توان باربری بسیار بالایی که دارد، طرفداران زیادی در بازار به خصوص در بین افرادی که به دنبال حمل بارهای سنگین هستند، پیدا کرده است. به همین دلیل ریسک تغییر این خودرو و حذف آن از سبد محصولات برای زامیاد ممکن نبود. از این رو زامیاد در سال 1392 اقدام به عرضه یک پیکاپ جدید در کنار نیسان آبی به نام شوکا به بازار کشور کرد که به هیچ وجه نتوانست توجه مشتری را جلب کند و در بازار کشور موفق شود.

 

تولد پادرا

پس از اینکه زامیاد تجربه ناموفقی را در عرضه شوکا کسب کرد، این کمپانی به فکر عرضه نسخه فیس لیفت وانت زامیاد با همکاری یک کمپانی چینی به نام فودی اتو افتاد. این پیکاپ که پادرا نام داشت، در سال 1396 معرفی شد و در واقع نسل نخست فودی Lion محسوب می شد. پادرا در واقع نسخه فیس لیفت وانت زامیاد Z24 محسوب می شود و دارای چهره ای به روزرسانی شده به منظور پاس کردن استانداردهای 85 گانه داخلی و همچنین کابینی به روز، راحت تر و مدرنتر بود. ولی این خودرو هم نتوانست محبوبیتی که زامیاد انتظار آن را داشت کسب کند و به دلیل تحریم ها پروژه تولید آن بسیار کند پیش رفت و نتوانست به صورت گسترده به بازار عرضه شود.

 

پادرا پلاس

زامیاد که دو شکست سنگین در کارنامه خود داشت، این بار کمی سنجیده تر به فکر معرفی جانشین برای پیکاپ Z24 یا همان نیسان آبی افتاد. زامیاد این بار هم با همکاری شریک تجاری چینی خود یعنی فودی اتو قصد عرضه پیکاپی به نام پادرا پلاس را به بازار کشور دارد. پادرا پلاس در واقع دومین نسل فودی Lion بوده که دارای استایلی مدرن تر و زیباتر به نسبت پادرا اولیه و همچنین کابینی با کیفیت تر و راحتتر است.

کابین وانت زامیاد پادرا پلاس

سیاست پشت طراحی این پیکاپ، پاس کردن استانداردهای 85 گانه ای بوده که نیسان Z24 به دلیل طراحی زمخت و سالخورده قادر به پاس کردن آنها نبود. از این رو طراحی پروفیل جلو و کابین پادرا پلاس کاملا نسبت به زامیاد Z24 مدرن تر شده؛ ولی در قسمت عقب همچنان همان نیسان Z24 را مشاهده می کنیم و هیچ تفاوتی از نظر ظاهری در این قسمت میان زامیاد Z24 و پادرا پلاس وجود ندارد. هرچند خط کشی های گرافیکی روی بدنه کمی به زیباتر شدن نمای جانبی این خودرو کمک کرده و می توان گفت که استایل بیرونی پادرا پلاس دیگر زمختی زامیاد Z24 را ندارد.

پادرا پلاس برای اولین بار در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب سال 1397 به نمایش گذاشته شد. زامیاد قصد داشت که این پیکاپ را در سال 1398 راهی بازار کشور کند، ولی حال پادرا پلاس در نیمه دوم سال 1399 برای عرضه به بازار کشور آماده شده است. شرکت زامیاد اظهار کرده که پادرا پلاس جایگزین زامیاد Z24 یا همان نیسان آبی بوده و به احتمال زیاد با ورودی این پیکاپ جدید به بازار، دیگر نیسان آبی در شرکت زامیاد تولید نخواهد شد.

 

ویژگی های بارز پادرا پلاس

همانطور که بیان شد هدف اصلی طراحی و توسعه پادرا پلاس، عرضه پیکاپی باری با قابلیت های نیسان آبی ولی با استایلی مدرن و ایمنی به مراتب بیشتر چه برای راننده و چه برای عابر پیاده بوده است. از این رو شاید ظاهر پادرا پلاس به زمختی نیسان آبی نباشد، ولی تمام قابلیت های حمل بار آن را حفظ کرده و اینها را در پکیجی ایمن تر، راحت تر و زیباتر به راننده ارائه می دهد.

نمای جانبی وانت زامیاد پادرا پلاس

پادرا پلاس دارای تجهیزاتی مانند دستگیره های آسان بازشو، صندلی های جدید با قابلیت تنظیم سه حالت برای راننده، شیشه ها و آینه های برقی، سیستم تهویه(کولر و بخاری)، دو کیسه ایمنی هوا، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی جدید با قابلیت نصب نمایشگر، ترمزهای ضد قفل به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر و ترمز دیسکی جلو و کاسه ای در عقب است. همچنین پادرا پلاس دارای داشبوردی جدید، فرمانی کوچک مشابه نمونه نصب شده روی پراید، نمایشگر پشت فرمان مشابه پراید، شیفتر دنده کوچکتر و ترمز دستی در میان دو صندلی است.

 

مشخصات فنی

همانطور که بیان شد زامیاد قصد ندارد در خصوص عرضه جانشین زامیاد Z24 ریسک کند؛ به همین دلیل جانشین این پیکاپ هم باید قادر باشد نیاز مشتری و توقع آن را برآورده سازد. به همین دلیل زامیاد بنا دارد پادرا پلاس را با همان پیشرانه نیسان آبی راهی بازار کند. این پیشرانه حجمی معادل 2.4 لیتری داشته و قادر به تولید 95 اسب بهار قدرت و 175 نیوتن متر گشتاور است. از آنجایی که زامیاد Z24 علاوه بر مدل بنزینی دارای دو مدل دوگانه سوز(CNG) و دیزلی بود، بعید نیست که زامیاد در آینده پادرا پلاس را نیز با چنین پیشرانه هایی به بازار عرضه کند. بدین ترتیب مشخصات فنی پادرا پلاس با زامیاد Z24 فعلی یکسان است.

شاید قدرت و گشتاور تولیدی پادرا پلاس چشمگیر نباشد، ولی بهتر است بدانید که این پیشرانه سالهاست امتحان خود را روی نیسان آبی پس داده و اینبار زامیاد قصد دارد آن را با استاندارد آلایندگی یورو5 راهی بازار کشور کند. در خودروهای باری چیزی که مهمتر از قدرت و گشتاور پیشرانه بوده، وجود دیفرانسیل و گیربکسی قدرت با ضرایب سنگین بوده که پادرا پلاس همانند نیسان آبی به چنین تجهیزاتی مجهز شده است.

 

 

 

 

3.9 از 12 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • داریوش | 29 مهر 1400 - 8:33 ب.ظ

    پادرا پلاس پلاستیکی اصلا مشتری ندارن رو دست دلال ها تو نمایشگاه ها مونده چون مصرف کننده نیسان می خرد،
    فقط یه آدم ساده فریب قیافه رو می خوره
    فعلا مردم به نیسان اعتماد زیاد دارن.

  • ابراهیم | 13 شهریور 1400 - 7:12 ق.ظ

    باسلام،
    در حال حاضر اوضاع بازار به سمت نیسان وانت هست
    تو پیش فروش های جدید سایپا زامیاد نیسان وانت مشتری بیشتری داشته و صف فروش خیلی زود در شد.
    یک نمونه فروش زیاد مردادماه سال ۱۴۰۰ هست که

    وانت پادرا بدون مشتری و بدون تکمیل ظرفیت بسته شد.

    وانت پادرا هم مث‌ وانت شوکا متوقف میشه
    چون مشتری نداره،

    درضمن کار نیسان وانت بردن ۳ تن بار هست این

    وانت پلاستیکی ها پادرا و شوکا برای این کار مناسب نیستند.

  • مجید | 11 شهریور 1400 - 3:47 ب.ظ

    فعلا فروش پادرا با عدم استقبال مواجه شده
    ومثل وانت شوکا که قرار بود بجای وانت نیسان بیاد
    پادرا هم با عدم استقبال مواجه شده
    دلیلش هم مصرف ۱۴ لیتر بنزین با چراغ و سپر و لوازم
    بسیارگران قیمت!

    وانت پادرا همون وانت شوکا هست که قرار بود ۱۰ سال پیش جایگزین نیسان بشه
    ولی
    چون نیسان ماشین کاره و بدنش باید آهنی باشه و ارزون باشه

    این پادرا شوکا و این پلاستیک بازیا به درد
    کار نیسان با ۳تن بار نمیخوره!