اخبار خودرو ایران
آیا به هر نوع تبلیغات می توان اعتماد کرد؟

کارنامه یک استارت آپ خودرویی زیر ذره بین کاربران

شنبه - ۱ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 6 دقیقه
کارشناسی خودرو

طی یک سال اخیر با روی کار آمدن استارت آپ های مشاوره خرید، فروش و کارشناسی خودرو این سوال برای بسیاری از متقاضیان خرید خودرو ایجاد شده که عملکرد این شرکت های تا چه حد قابل اعتماد بوده و چگونه می توان با تکیه بر خدمات آنها نسبت به خرید یا فروش موفق خودرو اعتماد کرد.

به گزارش خودرونویس، این استارت آپ ها در حالی وارد بازار داغ خرید و فروش خودرو شده اند که تاکنون بیشترین تمرکز اقشار مختلف جامعه برای خرید خودرو استفاده از مشاوره های عوامانه و یا مشاوره های اطرافیان بوده و در چنین شرایطی این شرکت ها تلاش کرده اند تا با تبلیغات گسترده و اغوا کننده مخاطبان و متقاضیان خرید و فروش خودرو را به سمت خود جذب کرده و با وعده هایی همچون کارشناسی صفر تا صد خودرو از نکات فنی گرفته تا رنگ و بدنه و اسناد خودرو آنان را به سمت خود جذب کنند.
این استارت آپ ها در عین حال مدعی هستند ظرف مدت کمتر از 30دقیقه کارشناسان خود را به محل اعزام و در قبال دریافت مبالغی مشاوره های لازم را ارائه و گزارشی از صحت و سلامت خودرو در اختیار فرد متقاضی قرار می دهند. اما اینکه صلاحیت و توانمندی این کارشناسان اعزامی چگونه و توسط کدام نهاد یا سازمان معتبری تایید می شود جای سوال بوده و در نهایت منجر به طرح شکایات و انتقادات متعددی از عملکرد کارشناسان این شرکت ها شده است.

تبلیغات غیر واقعی استارت آپ های خودرویی

اگر بخواهیم واقع بینانه به این موارد نگاه کنیم کارشناس های خودرو این چنینی اغلب افرادی هستند که چندین سال خرید و فروش خودرو کرده اند و حالا نام خود را کارشناس نامیده اند البته همه این افراد را نباید جز این دست افراد قلمداد کرد و می توان گفت حدود بیست تا بیست و پنج درصد این افراد متخصصین این حوزه هستند ولی اغلب در چندسال اخیر شاهد رشد قارچ گونه این موارد بوده ایم که هیچ گونه تجربه خاصی در این زمینه ندارند و با کارشناسی های اشتباه خود زمینه نارضایتی مشتریان را فراهم کرده اند.
این افراد که عمدتا فعال بازار خودرو بوده اند امروزه جذب این استارت آپ ها شده اند و بدون داشتن مهارت کامل در زمینه کارشناسی خودرو و تنها با تهیه دستگاه تست رنگ بدنه خودرو که حتی هیچ گونه مهارت خاصی نیاز ندارد به محل درخواست متقاضیان اعزام و اقدام به کارشناسی خودرو می کنند که به زعم بسیاری از کاربران در اغلب موارد کارشناسی آنها دقیق نیست.
با این حال اگر بخواهیم کارشناسی خودرو را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم می توان گفت از دو بخش عمده تشکیل شده قسمت اول بخش تست شاسی و بدنه و قسمت دوم تست فنی خودرو است متاسفانه این کارشناسان قلابی فقط بخش ظاهری را مورد بررسی قرار می دهند و از بخش فنی که دارای نکات قابل ملاحظه ای است غافل می مانند. در چنین شرایطی این افراد صرفا تجربیات شخصی خودر را در کارشناسی ها به کار می برند که در بسیاری از موارد نادرست است.
به طور مثال در بررسی های میدانی به عمل آمده از مشتریانی که خودروهای خود را برای کارشناسی نزد این اافراد برده اند نتایجی کسب شده که بسیار جالب و تامل برانگیز بوده و در اغلب موارد اعتراض آنان را به همراه داشته است. به گونه ای که این افراد معتقدند برای خرید های آتی به هیچ عنوان به این استارت اپ ها اعتماد نخواهند کرد.

 

کارشناسی خودرو

کارشناسی اشتباهی و زیان کاربران

مهیار که نتوانسته با کمک این استارت آپ ها خودروی مورد علاقه خود را بخرد می گوید: با کارشناسی اشتباهی که از سوی شرکت کارنامه رخ داده نتوانسته به موقع خودرو خود را بخرد و در حال حاضر قیمت خودرو مورد نظرش چندین برابر شده و با اعتراضی هم که انجام داده پول کارشناس عودت داده نشده است.
مهدی نیز می گوید وقتی درخواست کارشناس از سوی کارنامه را کردیم این کارشناس با ادعایی که جلوبندی ماشین ایراد دارد مانع معامله خودرو شد و وقتی خودرو را نزد تعمیرکار خودرو بردیم گفت فقط ایراد از غربیلک بوده و جلوبندی کاملا سالم است.
خانم لیلا عباسی می گوید: به عملکرد بسیاری از کارشناسان این استارت آپ ها نمی توان اعتماد کرد زیرا من یک خودرو با کمک انها خریداری کردم و در نهایت متوجه شدم که کارشناس وفروشنده با یکدیگر هماهنگ بوده اند و با فریبکاری خودرو را به من فروخته اند زیرا بعد از مدتی متوجه شدیم که ماشین دوررنگ را به نام بی رنگ به ما فروخته اند و حتی موتور خودرو نیز مشکل داشت و در نهایت زیان 25 میلیون تومانی به ما وارد شد.
نادر یکی دیگر از کاربران این استارت آپ ها می گوید: کارنامه برای ما یک ماشین کارشناسی کرده و معامله هم انجام شد ولی پس از گذشت شش ماه از خرید خودرو هنوز برگه نتیجه کارشناسی برای ما راسال نشده و پس از دهها بار پیگیری هیچکس پاسخگوی ما نیست.

چگونه به این شرکت های اعتماد کنیم؟

از این دست موارد شکایت از این شرکت بسیار مشاهده شده و هستند افردای که پول کارشناس را واریز کرده اند بدون این که کارشناسی برای آن ها فرستاده شود. حال با این موارد این سوال ها در ذهن جاری می شود که حال با چه اطمینان خاطری با شرکت های کارشناسی خودرو همکاری کنیم؟ آیا پس از کارشناسی، شرکت مربوطه ضمانتی هم می کند؟

شاید بهترین راهنمایی برای این گونه افراد این باشد که به مراکز تخصصی این کار مراجعه کنند امروزه این مبحث کاملا شناخته‌شده و در یک حوزه‌ بسیار اختصاصی تعریف‌شده هست و نیاز به سال‌ها تجربه و دانش فنی تخصصی علاوه بر دستگاه‌های مجهز دارد و تمامی افرادی که قصد خریدوفروش خودرو رادارند می‌توانند با دریافت خدمات کارشناسی رنگ خودرو یک معامله مطمئن را انجام دهند.برای مثال سازمان خدمات پس از فروش سايپا در راستاي برآورده كردن نيازهاي مشتريان خود در زمينه خريد و فروش خودروهاي كاركرده، اقدام به راه‌اندازي مركز كارشناسي رنگ و بدنه خودرو کرده است.

با این حال از این دسته گلایه و شکایت ها از استارت آپ های مشاوره خرید و فروش خودرو بسیار زیاد است و پایگاه خبری خودرونویس بر حسب وظیفه اطلاع رسانی خود سلسله گزارش هایی از عملکرد آنها آماده کرده که در روزهای آتی منتشر خواهد شد. با این حال اگر شما هم تجربیات موفق یا ناموفقی در این زمینه دارید حتما در قسمت نظرات کاربران پایین همین صفحه با ما در جریان بگذارید.

5 از 10 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • معین | 4 آبان 1400 - 10:34 ق.ظ

    دقیقا! من با نظر نویسنده این مطلب کاملا موافق هستم چون شبیه همین موضوع رو خودم با کارنامه تست کردم! دوست من یه رنو تالیسمان E3 فول داشت که یه گلگیر ماشین رنگ بود و من هم به عنوان خریدار درخواست کارشناسی (فرضی و جهت تست توانایی کارشناس کارنامه) رو دادم و بعد از 3 روز کارنامه، کارشناس (که یه بنگاه دار بود) رو اعزام کرد. دوست من طرف رو کشید به سمت خودش و بهش پیشنهاد رشوه داد و اون هم ماشین رو بدون رنگ کارشناسی کرد!!!!! بعد از ثبت تخلف اش در سایت کارنامه و پیگیری مکرر، اعلام کردند که کارشناس رو اخراج کردند و کارنامه مسئولیتی بابت این کار نداره و ما میتونیم مستقیما به دادگاه بریم و از ایشان (که یک دلال بنگاه با 15 سال سابقه کار هست) شکایت کنیم. حتی پول کارشناسی 500 هزار تومانی رو هم نداند به ما!!!!!!! توصیه من به همه اینه که خیلی مواظب باشند! گول این دروغ گو ها رو نخورند! این ها همه کلاه بردارند و هیچ کارشناسی رو ندارند که استخدام کرده باشند. حتما برای کارشناسی رنگ به جاهای رسمی و نه به کارنامه اعتماد کنند.