تست درایو
اختصاصی خودرونویس؛

مقایسه مزدا 3 و کیا سراتو / کدام بهتر است؟

عکاس: پارسا زند
پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن 7 دقیقه
مقایسه مزدا 3 و کیا سراتو

انتخاب در بازار سدان های جمع و جور خانوادگی به شدت سخت است و گزینه های متفاوتی پیش روی خریداران قرار دارد. دو مورد از اصلی ترین گزینه های قابل انتخاب در میان سدان های سگمنت C را می توان مزدا 3 و کیا سراتو دانست.

انتخاب در بازار سدان های جمع و جور خانوادگی به شدت سخت است و گزینه های متفاوتی پیش روی خریداران قرار دارد. اگر از چینی های صفر کیلومتر فاکتور بگیریم، کره ای ها و ژاپنی های کارکرده قطعا اولویت بعدی مشتریان این کلاس از خودروها هستند. دو مورد از اصلی ترین گزینه های قابل انتخاب در میان سدان های سگمنت C را می توان مزدا 3 و کیا سراتو دانست.

 

بیوگرافی مزدا 3 و کیا سراتو

مزدا 3 سدان محبوب و پر فروش مزدا در کشور ماست که به نوعی، جانشین مزدا 323 به شمار می رود. گروه بهمن پس از فروش موفق مدل 323، اقدام به مونتاژ و عرضه مزدا 3 کرد. مزدا 3 در دو نسل روانه کشورمان شد و در هر دو نسل، به محبوبیتی بی نظیر دست یافت. مزدا 3 نسل دو را در بازار ایران با نام مزدا 3 نیو هم می شناسند. این خودرو تاکنون در دو اتاق هاچ بک و صندوق دار و در چهار تیپ عرضه شده است.

مقایسه مزدا 3 و سراتو

از آن سو، کیا سراتو هم در نسل های مختلف در بازار ما حضور دارد. نسل دوم سراتو بعد از یک دوره طولانی واردات به ایران، روی خط تولید سایپا هم رفت و با دو نوع موتور و گیربکس و انواع تیپ های تجهیزاتی به دست خریداران رسید. نسخه 2 لیتری اتوماتیک آپشنال را می توان محبوب ترین و گران ترین گونه از سراتو سایپایی در بازار دانست.

مزدا 3 تیپ 3

مقایسه طراحی مزدا 3 و کیا سراتو

یک طرف میدان، مزدا 3 با چهره ای خشن و اسپرت ایستاده که هنوز هم جلب توجه می کند. طراحی مزدا 3 نیو با خطوط تند و تیز، کاملا اغراق آمیز به نظر می آید. چراغ های کشیده و گلگیرهای حجیم هم در ایجاد این حس جذابیت، بی تاثیر نیستند. جلو پنجره مزدا 3 به طور کامل به داخل سپر منتقل شده و چهره ای خندان به خودرو می دهد. رینگ ها در تیپ 3 از نوع 16 اینچی آلیاژی هستند و ظاهر اسپرت و ساده ای دارند. نمای عقب هم همان شیطنت نمای جلو را تکرار کرده است. وجود یک بالچه روی درب صندوق، حس اسپرتی بیشتری به این نما می بخشد.

طراحی سراتو

آن طرف، سراتو یک چهره آسیایی آرام را از خود نشان می دهد. به عقیده بسیاری از افراد، کمپانی کیا در آن سال، برای طراحی این خودرو از هوندا سیویک ژاپنی الگو برداری کرده است. بی راه هم به نظر نمی آید! چرا که فرم چراغ ها و جلو پنجره سراتو شباهت بسیاری به سیویک هم نسل خودش دارد. در چراغ های سراتو خبری از لنز و شستشو دهنده و لامپ زنون نیست! همه چیز ساده تر از مزدا تعبیه شده است. بدنه سراتو هم خطوط بی آلایش تری دارد. در نمای عقب، یک طراحی قوی از سراتو را می بینیم. ظاهر سراتو با وجود سادگی، پخته و دوست داشتنی به نظر می رسد.

سراتو آپشنال

مقایسه کابین مزدا 3 و کیا سراتو

داخل کابین، انتخاب بین مزدا 3 و کیا سراتو سخت تر می شود! مزدا همان حس و حال اسپرتی را در اتاق هم حفظ کرده و باب میل جوانان است! کنسول طراحی ساده اما خوش دستی دارد. غربیلک فرمان مزدا اندکی شلوغ به نظر می رسد. اما صفحه کیلومتر آن با گرافیک بسیار جذابی همراه شده است. استفاده از قطعات طرح کروم در نقاط مختلف کابین هم حس اسپرتی را کماکان حفظ می کنند. صندلی های مزدا در بر گیرندگی خوبی دارند و کیفیت چرم آنها هم قابل قبول است. فضای کابین در ردیف عقب، اندکی تنگ و تاریک حس می شود.

فرمان مزدا 3

کیا سراتو در نسخه های سایپایی با اندکی افت کیفیت در متریال مواجه شده است. به خصوص در چرم صندلی ها که به نسبت نمونه های وارداتی، به شکل محسوس نا مرغوب تر است! اما طراحی کلی داشبورد سراتو بسیار ارگونومیک و بی نقص به نظر می رسد. غربیلک فرمان سراتو اسپرت و خوش دست است، شیفترهای پشت فرمان هم به مانند مزدا 3، در نسخه آپشنال سراتو وجود دارد. صفحه کیلومتر سراتو آپشنال اصطلاحا از نوع سوپر ویژن است و با رنگ قرمز جذاب، نور پردازی شده است. فضای کابین سراتو به نسبت رقیب، جادارتر است و بیشتر به درد خانواده ها می خورد.

فرمان سراتو

مشخصات فنی مزدا 3 و کیا سراتو

مزدا 3 زیر کاپوت از پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی برخوردار است که 147 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این پیشرانه با جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک از نوع AT کوپل می شود. شتاب گیری مزدا 3 با این مشخصات فنی، به لطف هماهنگی عالی موتور و گیربکس، کاملا راضی کننده است. شاید تنها نکته منفی هنگام رانندگی با مزدا 3، سواری نسبتا خشک و کوبش تعلیق باشد که ارتفاع کم خودرو از سطح زمین، این موضوع را تشدید هم می کند. شاید مهم ترین نقطه قوت فنی مزدا 3، هندلینگ مثال زدنی آن باشد که حس اطمینان خوبی در رانندگی می دهد.

موتور مزدا 3

مزدا 3 و کیا سراتو اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند. یکی دیگر از این نقاط اشتراک، پیشرانه 2 لیتری اتمسفریک است که که 154 اسب بخار توان و 194 نیوتن متر گشتاور ارائه می دهد. پیشرانه سراتو را باید یکی از کم استهلاک ترین موتورهای موجود در ایران دانست. این پیشرانه هم با همکاری یک گیربکس 6 سرعته AT، کشش بسیار خوبی به سراتو هدیه می دهد و رضایت راننده را بر آورده می کند. سواری سراتو تا حدی نرم تر از مزدا است، اما در بحث هندلینگ، مهندسی ساده تر سیستم تعلیق و نبود سیستم کنترل پایداری، کاملا سراتو را در موضع ضعف نسبت به مزدا 3 قرار می دهد.

موتور سراتو

جمع بندی

اگر انگیزه شما از خرید خودرو، مسافرت های خانوادگی و داشتن هزینه نگهداری پایین است، بدون شک به سراغ سراتو بروید. این سدان خانوادگی بسیار کم استهلاک است و در عین حال، سواری نرم و شتاب خوبی ارائه می دهد. در نسخه های آپشنال هم امکانات قابل قبولی دارد. به واسطه  مونتاژ توسط سایپا، قطعات یدکی آن هم به آسانی یافت می شود. اما اگر پس از خرید خودرو به فکر اندکی شیطنت هم هستید، این مزدا 3 است که بهتر می تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. هیجان و لذت بیشتر در رانندگی، دستاورد مزدا 3 برای شماست. سراتو هم نگهداری ساده تر و دردسر کمتر را به شما عرضه می کند.

رینگ سراتو

 

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • ناشناس | 13 اردیبهشت 1403 - 10:02 ب.ظ

    چه ویدیو بررسی ساده و کوتاه و مفیدی بود، ممنونم ازتون