قیمت پروفیل چه تاثیری بر قیمت مسکن و خودرو دارد؟

دوشنبه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه
قیمت-آهن

محصولات آهنی سازه‌های اصلی ساختمان و خودرو هستند. به همین علت، قیمت پرووفیل آهنی تاثیر مستقیمی به عنوان متریال عمده تولیدکننده این دو به شمار می‌رود.

به گزارش خودرونویس،محصولات آهنی سازه‌های اصلی ساختمان و خودرو هستند. به همین علت، قیمت پرووفیل آهنی تاثیر مستقیمی به عنوان متریال عمده تولیدکننده این دو به شمار می‌رود. انواع کابل، پروفیل، تیرآهن، جعبه آهنی، لوله و چارچوب در و پنجره از مصنوعات آهنی است که در ساخت و سازهای مسکونی و خودرو استفاده می‌شود.

در کشور ما بازارهای داخلی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. این بدان معنی است که تغییر در یک بازار می‌تواند تأثیر شدیدی بر سایر بازارها داشته باشد. رابطه بازار آهن و مسکن نیز به همین صورت است. در سال های اخیر شاهد افزایش چشمگیر قیمت آهن و در نتیجه محصولات جانبی آن مانند کابل بوده ایم. این مشکل دلایل مختلفی دارد که در قسمت اول این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. افزایش قیمت آهن و فولاد به طرق مختلف بر قیمت مسکن تاثیر می گذارد. در بخش بعدی مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

در پایان این مقاله می توانید دید جامع تری از رابطه قیمت آهن در بازار و قیمت مسکن داشته باشید.

عوامل ارزی موثر بر قیمت آهن

آلت: پروفیل

نوسانات ارزی بر قیمت سنگ آهن در سطح جهانی و داخلی تأثیر می‌گذارد. تاثیرگذارترین این عوامل قیمت جهانی آهن، ارز و نفت است که در اینجا به بررسی آنها می پردازیم.

قیمت جهانی آهن

این عامل جهانی است و معمولاً ناشی از تغییرات سیاسی، ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و جغرافیایی است. علاوه بر این، قیمت نفت بر قیمت جهانی آهن نیز تأثیرگذار است. معمولا تغییرات قیمت آهن در دنیا با شیب اندکی اتفاق می افتد، اما تاثیر آن بر قیمت این فلز ممکن است در کشوری مانند کشور ما بیش از حد انتظار باشد. دلیل این امر نیز توسعه مرتبط با دنیای سیاست، اقتصاد و شفافیت این بازار درون مرزی است.

قیمت ارز

آلت: قیمت ارز یکی از مهم‌ترین عوامل اثر گذار بر قیمت پروفیل

برخی از مواد اولیه مانند سنگ آهن، فولاد و دستگاه های مورد استفاده در صنعت فولاد کشور از کشورهای خارجی تامین می شود. به همین دلیل با افزایش نرخ ارز به خصوص دلار، این هزینه ها افزایش می یابد. این موضوع بر قیمت تمام شده آهن،کابل و… تاثیر مستقیم و فوری دارد.

همچنین قیمت پروفیل فولادی در بازار ایران بر اساس دلار نیمایی و در بازار آزاد بر اساس قیمت مبادله‌ای و دلار آزاد تعیین می شود. با توجه به این تفاسیر، احتمالا متوجه شده‌اید که قیمت ارز تا چه حد بر قیمت آهن تاثیر دارد.

مشکل دیگر فشار بر کارخانه‌های داخلی به دلیل کاهش ارزش پول ملی است. کارخانه‌‌ها برای جبران این فشار باید قیمت محصولات خود را افزایش دهند. از سوی دیگر افزایش قیمت دلار اثرات تورمی را به دنبال دارد که منجر به افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان از جمله هزینه نیروی کار، نگهداری و بهسازی ماشین آلات، حمل و نقل و… می‌شود. همه این موارد آنها را مجبور به افزایش قیمت سازه های آهنی و فولادی برای جبران قیمت تمام شده می‌کند.

قیمت نفت

به طور کلی افزایش قیمت جهانی نفت منجر به افزایش قیمت فولاد و آهن در جهان خواهد شد. دیر یا زود این اثرات در همه کشورها قابل مشاهده خواهد بود. نکته اصلی برای کشور ما که دارای بزرگترین ذخایر نفتی در جهان است این است که اگر سهم کشورمان از صادرات نفت افزایش یابد، رونق اقتصادی در داخل به وجود خواهد آمد. با وجود افزایش جهانی قیمت نفت؛ در نهایت این به نفع بازار فولاد و آهن خواهد بود.

اما اگر صادرات نفت و فرآورده‌های آن به دلیل تحریم ها سخت یا محدود باشد، سهم کشورمان در این تحولات تنها افزایش قیمت آهن و فولاد خواهد بود.

علاوه بر این، قیمت نفت بر قیمت سایر عوامل مانند هزینه های حمل و نقل نیز تأثیر می گذارد. با افزایش هزینه های حمل و نقل، قیمت آهن نیز افزایش می‌یابد.

تغییرات در عرضه و تقاضا

تقاضا یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت آهن است. اگر بازده سرمایه گذاری مسکن به دلایل مختلف کاهش یابد، تقاضا برای آهن نیز کاهش می‌یابد. اما با این وجود قیمت‌ها تغییر نمی‌کنند. دلیل این امر را باید در سایر عوامل موثر بر قیمت سخت افزار جستجو کرد. در واقع افزایش قیمت دلار، نفت، تحولات جهانی یا سایر مسائل داخلی ممکن است قدرت بیشتری در تعیین قیمت سنگ آهن داشته باشد.

از سوی دیگر اگر بازار مسکن رونق داشته باشد قطعا شاهد افزایش قیمت آهن آلات و فرآورده های وابسته خواهیم بود. تغییرات آب و هوایی نیز بر عرضه و تقاضای آهن تاثیر می‌گذارد. هر ساله با شروع فصل سرما، ساخت و سازها نیز کاهش می‌یابد که این امر منجر به کاهش تقاضای آهن، قیمت کابل، یراق آلات و… می‌شود. این کاهش تقاضا باعث کاهش قیمت محصولات آهنی نیز خواهد شد.

البته این نکته را هم نباید نادیده گرفت که در شرایط رکود بازار مسکن و به دلیل نبود نظارت کافی، بسیاری از مردم شروع به انباشت آهن می‌کنند تا با افزایش تقاضا، قیمت دلار، بتوانند آن را خریداری کنند. با افزایش قیمت آهن آلات، پروفیل با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. مشکلی که پیش بینی قیمت آهن را دشوار و پیچیده می‌کند.

تأثیر ویروس کرونا بر قیمت آهن

در دو سال گذشته بازار آهن از تاثیرات ویروس کرونا در امان نمانده است. با شیوع این بیماری شاهد کاهش تقاضا برای ساخت و ساز و در نتیجه فرآورده های آهنی بوده‌ایم، اما با بازگشت به حالت عادی در بسیاری از کشورها شاهد افزایش ساخت و ساز و افزایش تقاضا برای آهن هستیم. موضوعی که طبیعتاً به افزایش قیمت آهن منجر شد. یقیناً پایان ویروس کرونا در کشور ما بر قیمت آهن تأثیر خواهد گذاشت.

نحوه تأثیر قیمت آهن ‌آلات بر قیمت مسکن

همانطور که گفته شد آهن آلات اصلی ترین مواد اولیه در صنعت مسکن است. به طور متوسط ​​در هر متر مربع از هر ساختمان حدود 70 کیلوگرم فرآورده آهن و فولاد مصرف می‌شود.

مشاهده تجربیات اخیر بازار نشان می‌دهد که تاثیر قیمت آهن بر قیمت مسکن از چند جهت امکان پذیر است.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟