به گزارش خودرونویس، اما این‌که چرا قیمت خودرو ترمز بریده است را کارشناسان بی‌ربط به روند اخیر بورس نمی‌دانند. سقوط‌های پی در پی و گزارش‌هایی که هر روز از درون بورس از سقوط شاخص‌کل شنیده می‌شود، باعث شده که بخشی از سرمایه‌های حاضر در بورس از تالار شیشه‌ای خارج شود.

در کل بررسی روند فضای اقتصادی کشور در بازارهای موازی چون خودرو، ارز، طلا و سکه نشان می‌دهد که همزمان با افت شاخص بورس، دارندگان سرمایه‌های سرگردان نسبت به خروج سرمایه خود از بورس اقدام کرده و به صف خرید در بازارهای دیگر پیوسته‌اند.

به رغم وعده‌های مختلف دولت در خصوص کنترل قیمت خودرو و تلاش برای منصفانه کردن آن، همچنان شاهد افزایش نجومی قیمت خودرو هستیم.حال در این بین می خواهیم نگاهی به قیمت خودرو طی ده سال گذشته بیاندازیم جالب است بدانید با نگاهی به تغییر قیمت های خودرو طی ده سال گذشته تا به امروز قطعا دچار شوک خواهید شد.

 

آنچه از این جدول مشخص است تغییرات بسیار زیادی است که روند قیمتی خودرو طی کرده است که عوامل بسیاری را می توان در این افزایش قیمت دخیل دانست با بررسی قیمتی محصولات در وهله اول به این نتیجه می‌رسیم که تمام محصولات پرتیراژ خودروسازان هم اکنون قیمتی بالای ۱۰۰ میلیون تومان دارند و دیگر خودروی زیر ۶۰ میلیون تومان در هیچ شرکت خودروسازی یافت نمی‌شود.

محصولات پرتیراژ ایران خودرو همچون سمند، پژو۲۰۶ پرشیا نیز بین ۱۲ تا ۱۷ میلیون تومان به بازار خودرو عرضه می‌شد. اما در بین محصولات سایپا نیز ارزان‌ترین خودروی تولیدی این شرکت با قیمت ۸ میلیون تومان از سوی شرکت به فروش می‌رسید و گران‌ترین خودرو نیز از سوی پارس خودرو به‌عنوان زیر مجموعه سایپا قیمتی حدود ۲۷ میلیون تومان داشت. بنابراین کف و سقف قیمتی خودرو در این سال بین ۸ میلیون تومان تا نهایت ۴۲ میلیون تومان بوده است.

خانواده‌های ایرانی از نظر قدرت خرید خودرو در جهان چه رتبه‌ای دارند؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید یک خانواده ایرانی چه میزان قدرت خرید خودرو را در جهان دارد بررسی‌ها نشان می‌دهد قدرت خرید خودرو در ایران برای چهار خودروی ارزان‌قیمت بازارهای جهانی (رنوکوئید، لیفان ۵۳۰، سوزوکی سلریو و هیوندای HN۲۰) بین ۱۳۱ کشور، در رتبه ۱۰۴ و پایین‌تر از همه کشورهای منطقه و هم‌ردیف کشورهای آفریقایی قرار دارد. در جدول زیر رتبه چند کشور را ببینید.

قیمت خودرو

5 از 1 رای