اخبار خودرو جهان
کوچکترین عضو خانواده پیکاپ های فورد

فورد ماوریک 2022 رونمایی شد

شنبه - ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
فورد ماوریک

چند سال پیش فورد اعلام کرده بود که قصد دارد تولید بیشتر محصولات فعلی خود به جز موستانگ کوپه و کانورتیبل را متوقف کند و تمرکز خود را روی تولید کراس اوورها، اسیووی ها و پیکاپ ها بگذارد. در آن زمان بسیاری تصور می کردند که پشت این تصمیم آینده نگری نبوده؛ ولی امروز مشتریان متوجه دقت تصمیم فورد شده اند. امروز هم فورد در راستای تصمیم مهمی که گرفته بود پیکاپ کامپکت جدیدی به نام ماوریک 2022 را معرفی کرده است.

به گزارش خودرونویس، فورد ماوریک که برای رقابت مستقیم با پیکاپ هیوندای سانتا کروز توسعه یافته، قیمت پایه ای معادل 20 هزار دلار داشته و کوچکترین عضو خانواده پیکاپ های این کمپانی محسوب می شود. این خودرو 5072.4 میلی متر طول و 1745 میلی متر ارتفاع دارد که 282 میلی متر طول و 61 میلی متر ارتفاع کمتری نسبت به پیکاپ فورد رنجر دارد. فورد ماوریک تنها با یک استایل بدنه یعنی چهار درب Crew Cab تولید می شود که طول حوض بار آن 139 سانتی متر است.

فورد ماوریک

با این ابعاد، فورد ماوریک یکی از کوچکترین پیکاپ ها در بازار آمریکا بوده که یقینا توجه بسیاری از افرادی که به خودروهای کراس اوور علاقه دارند را به خود جلب خواهد کرد.

 

مشخصات فنی فورد ماوریک

فورد ماوریک روی همان شاسی جلو محرک اسکیپ و برانکو اسپرت توسعه یافته و نسخه استاندارد آن از یک پیشرانه هیبریدی بهره برده که متشکل از یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 191 اسب بخار قدرت است. در این لحظه بیشینه گشتاور ترکیبی این سیستم هیبریدی اعلام نشده، ولی همین سیستم هیبریدی روی فورد اسکیپ هیبرید  به لطف بهره بردن از موتور الکتریکی کمکی گشتاور بالایی تولید می کند.

نمای عقب فورد ماوریک

این پیشرانه برای انتقال قدرت تنها با یک گیربکس اتوماتیک CVT کوپل شده که نیرو را تنها به اکسل جلو منتقل می کند. شاید نبود سیستم تمام چرخ محرک موجب ناامیدی بسیاری از مشتریان این نسخه شود، ولی فورد ماوریک هیبرید در هر 100 کیلومتر سیکل درون شهری تنها 5.8 لیتر بنزین مصرف می کند که ارزان ترین محصول هیبریدی در تمام سگمنت ها در بازار آمریکاست.

حوض بار فورد ماوریک

افرادی که تمایل به خرید مدل قدرتمندتر دارند، باید مدل اکوبوست این پیاپ را انتخاب کنند. این نسخه از یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ بهره می برد که قادر به تولید 250 اسب بخار قدرت و 376 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به صورت استاندارد به چرخ های جلو و به صورت آپشنال چهار چرخ منتقل می شود. این نسخه در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی 9.8 لیتر بنزین مصرف می کند.

لوگو فورد ماوریک

استایل ظاهری فورد ماوریک

برخلاف هیوندای سانتا کروز، فورد ماوریک دارای استایلی سنتی تر و شکیل تر است. این خودرو به یک جلوپنجره عریض با چراغ های LED استاندارد C شکل شبیه به فورد F-150 مجهز شده است. سبک طراحی حوض بار، شیشه های جانبی و خط شخصیت بدنه فورد ماوریک مشابه با سایر پیکاپ های بزرگتر فورد است. در قسمت عقب هم چراغ های بزرگ و درب حوض بار با لوگوی ماوریک و فورد، دیزاینی شبیه به فورد رنجر دارند.

به طور کلی فورد ماوریک طراحی بسیار جذاب و زیبایی دارد و شاید تنها نکته ضعف آن چراغ های بزرگ جلو باشند.

کابین فورد ماوریک

طراحی کابین فورد ماوریک

تریم برنزی اعمال شده روی داشبورد و کابین، فضای داخل ماوریک را جذاب تر کرده است. هدف فورد در طراحی کابین ماوریک کاربردی بودن آن بوده و به همین دلیل زیاد توجهی به مواد اولیه استفاده شده نداشته است. به همین دلیل هرجای کابین را دست بزنید شاهد استفاده از مواد پلاستیکی خشک هستید که شاید ناامید کننده باشد، ولی با توجه به قیمت 20 هزار دلاری این خودرو هیچ جای گله و شکایتی ندارید. فورد محل های قرار دادن اشیا هوشمندانه ای درون کابین و زیر صندلی ها تعبیه کرده است.

حتی نسخه XL پایه فورد ماوریک هم تجهیزات رفاهی و ایمنی جذابی ارائه می دهد. این نسخه به صورت استاندارد دارای یک نمایشگر لمسی هشت اینچی مالتی مدیا با رابط کاربری Sync 4 با درگاه اپل کار پلی و اندروید اتو است. فورد ماوریک در نسخه پایه هم دارای سیستم Co-Pilot360 فورد بوده که شامل ترمز اضطراری خودکار، جلوگیری کننده از برخورد در قسمت عقب، سنسور نور و نوربالای اتوماتیک است. یک خروجی برق 12 ولت هم در قسمت جلو و عقب تعبیه شده و یک مودم 4G LTE بدون سیم به صورت استاندارد درون کابین تمامی نسخه ها قرار دارد.

کابین فورد ماوریک

در کف کابین و زیر صندلی های عقب، فورد یک فضای بار عریض تعبیه کرده که می توان درون آن وسایلی مانند چوب بیس بال، اسکیت برد یا هر شی دیگری با این ابعاد را به راحتی قرار داد. نکته جذاب دیگر به رودری ها مربوط شده که قسمت تکیه گاه آرنج را از قسمت کلیدهای مربوط به شیشه بالابر جدا کرده است. این موضوع سبب شده تا بتوان یک هولدر برای نگهداری بطری آب یک لیتری روی رودری طراحی کرد.

داشبورد فورد ماوریک

نسخه پایه فورد ماوریک دارای تودوزی پارچه ای بوده و نسخه XLT دارای تودوزی پارچه ای زیباتر و شکیل تری است. ولی نسخه لاریانت دارای تودوزی چرم مصنوعی برای صندلی هاست. به صورت آپشنال می توان رادار نقطه کور و کمکی تثبیت خطوط حرکت را هم به فورد ماوریک اضافه کرد. در نسخه لاریانت فورد ماوریک، تجهیزاتی همچون کروز کنترل تطبیقی، حرکت بین خطوط و سنسورهای پارک عقب هم به این خودرو اضافه شده اند. در نسخه XL و XLT یک نمایشگر 4.2 کامپیوتر سفری در پشت فرمان قرار دارد که در مدل لاریانت این نمایشگر سایزی معادل 6.5 اینچ دارد.

حوض بار فورد ماوریک

توانایی باربری و یدک کشی

تمامی مدل های فورد ماوریک ظرفیت باربری معادل 700 کیلوگرم دارند که بسیار بیشتر از سایر پیکاپ های کامپکت است. نسخه هیبریدی و اکوبوست فورد ماوریک هم قادر به یدک کشی جسمی با بیشینه وزن 900 کیلوگرم در حالت استاندارد هستند. ولی در صورت تجهیز به پکیج یدک کشی، نسخه توربوشارژ قادر به کشیدن جسمی با بیشینه وزن 1800 کیلوگرم است.

حوض بار فورد ماوریک

فورد برای نسخه توربوشارژ تمام چرخ محرک ماوریک پکیج آفرودی FX4 را عرضه کرده که به موجب آن تایرهایی بزرگتر نصب می شود که فاصله کف خودرو هم از سطح زمین افزایش می یابد. ضمن اینکه صفحه های محافظ زیر بدنه، سیستم کمکی پایین آمدن از سرازیری و دو مد رانندگی آفرود هم به این خودرو اضافه می شوند. فورد قصد دارد که از پاییز امسال ماوریک 2022 را به بازار عرضه کند و از هم اکنون پیش فروش این خودرو را آغاز کرده است.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟