اخبار خودرو ایران
رقیب قدرتمند جک T8 و آمیکو آسنا

فوتون تانلند فیس لیفت در یک قدمی بازار ایران

دوشنبه - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
خواندن 5 دقیقه
فوتون تانلند فیس لیفت

شرکت ایران خودرو دیزل سالهاست که به عرضه پیکاپ فوتون تانلند در دو نوع بنزینی و دیزلی مشغول بوده که توانسته سهم قابل توجهی از بازار پیکاپ های صفر کیلومتر را به خود اختصاص دهد. حال ظاهرا ایران خودرو دیزل در حال تست و بررسی نسخه فیس لیفت فوتون تانلند با طراحی کاملا جدید، تجهیزات بسیار مدرن تر و پیشرانه ای جدید البته در نوع بنزینی بوده که به زودی آن را رسما معرفی خواهد کرد.

به گزارش خودرونویس، فرصتی پیش آمد تا با فوتون تانلند جدید از نزدیک ملاقاتی داشته باشیم. لازم به ذکر است که فوتون تانلند فیس لیفت در چین با چندین استایل ظاهری تولید شده که این نمونه که در تصویر مشاهده می کنید یکی از کمیاب ترین و جدیدترین نمونه ها بوده در چین هم نمونه آن به سختی یافت می شود و از کیفیت ساخت بالاتر و طراحی پخته تر و زیباتری نسبت به سایر مدل های موجود از فوتون تانلند برخوردار است.

نمای جلو فوتون تانلند فیس لیفت

لازم است تاکید کنیم که نسخه ای که در تصاویر مشاهده می کنید صرفا جهت تست و ارزیابی بازار توسط ایران خودرو دیزل آماده شده و تا زمان عرضه ممکن است بسیاری از تجهیزات این خودرو کم و یا اضافه شوند و حتی ممکن است تغییراتی در پیشرانه، دیفرانسیل و گیربکس آن نیز در نمونه تولیدی اعمال شود. چراکه ایران خودرو دیزل تمایل دارد فوتون تانلند جدید را مطابق با نیاز مشتریان به بازار عرضه کند.

نمای عقب فوتون تانلند فیس لیفت

استایل ظاهری

در نمای بیرونی شباهت بسیار زیادی بین این نسخه جدید پیکاپ تانلند با پیکاپ های آمریکایی به خصوص فورد رنجر و شورولت کلورادو دیده می شود. این خودرو از معدود پیکاپ های داخل بازار کشور بوده که به رینگ آلیاژی 18 اینچی مجهز شده است. درون سپر جلو جای خالی دو پروژکتور مه شکن دیده می شود که همانطور که بیان شد در نمونه تولیدی نصب خواهد شد و این نسخه صرفا جهت تست آورده شده است.

دوربین عقب فوتون تانلند فیس لیفت

در نمای عقب یک کاور پلاستیکی مشکی رنگ که روی آن نوشته فوتون به صورت برجسته طراحی شده، روی درب حوض بار نصب شده است. همچنین در حالی که بدنه این نمونه به رنگ قرمز بوده، قاب آینه ها و سپر عقب به رنگ خاکستری هستند؛ البته این مورد هم ممکن است در نسخه تولیدی تغییر کند. روی جلوپنجره بزرگ این خودرو عبارت انگلیسی فوتون با فونت بزرگی نصب شده و دیگر خبری از نصب لوگو در پروفیل جلو و عقب نیست و لوگوی فوتون را تنها باید در کاپ رینگ ها تماشا کرد. زیر عبارت فوتون در جلوپنجره، محلی برای نصب دوربین دید جلو تعبیه شده که البته این مدل فاقد آن بود؛ ولی ممکن است به صورت آپشنال یا در نسخه تولیدی این سیستم نیز تعبیه شده باشد.

جلوپنجره فوتون تانلند فیس لیفت

در پروفیل عقب هم درست زیر دستگیره درب حوض بار، دوربین دید عقب نصب شده بود. به طور کلی طراحی این نسخه جدید تانلند نسبت به نسخه پیشین اصلا قابل مقایسه نیست و به جرات می توان گفت سطح طراحی آن چند پله ای ارتقا یافته است. فوتون سعی کرده با حجم پردازی گلگیرهای عقب و جلو و همچنین طراحی خطوط برجسته روی کاپوت، چهره ای عضلانی و خشن به این تانلند مشابه فورد رنجر راپتور ببخشد که انصافا موفق بوده و نتیجه کار جذاب شده است.

 

طراحی کابین

99 درصد پیکاپ هایی که رقیب فوتون تانلند محسوب می شوند، جزو سگمنت پیکاپ های اقتصادی و کار دسته بندی شده و مهندسین کمتر به لوکس بودن و زیبایی عناصر کابین توجه می کنند و اصل تمرکز طراحان روی مسائل فنی است. ولی فوتون قصد دارد که با این تانلند مشتریان سگمنت های سدان ها و کراس اوورها را جذب کند؛ از این رو کابینی بسیار زیبا و با کیفیت طراحی کرده که در کمتر پیکاپی در این سگمنت نمونه آن دیده می شود. رویه داشبورد دارای فوم با جنس نرم بوده و در قسمت های میانی تریمی چرم مصنونی با دوخت رنگی دیده می شود که این تریم در رودری ها نیز رعایت شده است.

کابین فوتون تانلند فیس لیفت

همچنین برای صندلی ها تودوزی چرمی استفاده شده که در قسمت نشیمن و تکیه گاه از نوع سوزن زنی شده است. بی شک جذاب ترین قسمت طراحی کابین فوتون تانلند فیس لیفت داشبورد آن و به خصوص نمایشگر تبلت مانند سیستم مالتی مدیا و همچنین کلید های طراحی شده در کنسول میانی هستند. در کنسول میانی یک شیفتر دنده Shift By Wire برای گیربکس اتوماتیک این خودرو نصب شده که هیچ اتصال مکانیکی با گیربکس ندارد و نمونه آن در هیچ پیکاپی در این سگمنت در ایران دیده نمی شود. در واقع رقبای تانلند همگی گیربکس دستی دارند.

پدال شیفتر پشت فرمان فوتون تانلند فیس لیفت

همچنین یک ناب چرخشی برای تغییر وضعیت گیربکس از عقب محرک به تمام چرخ محرک در کنسول وسط طراحی شده و کلید ترمز پارک برقی و اتوهلد نیز در قسمت عقبی شیفتر در کنسول وسط جانمایی شده است. نکته بسیار عجیب و جذاب این فوتون تانلند، وجود پدال شیفترهای پشت فرمان بوده که این نشان دهنده عزم فوتون برای جذب مشتری از سایر سگمنت هاست.

نشان فوتون تانلند فیس لیفت

مشخصات فنی فوتون تانلند جدید

این نسخه فوتون تانلند از یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر بهره برده که قادر به تولید 238 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور بوده که از تمام رقبا در بازار ایران قدرتمندتر است. این نیرو توسط یک گیربکس اتوماتیک ZF آلمان به چرخ های عقب در حالت استاندارد و دو حالت سبک و سنگین به چهار چرخ منتقل می شود. بدین ترتیب می توان انتظار عملکردی خوب از این خودرو را در بیراهه نوردی و هم در سطح جاده و خیابان داشت.

باید تاکید کنیم که تمام مشخصات و تجهیزات اعلام شده مربوط به این نسخه اولیه بوده و ایران خودرو دیزل ممکن است در نسخه تولیدی با امکان سنجی بازار تغییراتی در پیشرانه، گیربکس، تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو اعمال کند.

 

سخن پایانی

فوتون تانلند فیس لیفت را باید تازه وارد با سابقه ای قدرتمند به بازار پیکاپ های صفر کیلومتر دانست که با ورود به بازار عرصه را بر رقبایی همچون دایون V5 ماموت خودرو، جک T8 کرمان موتور و آمیکو آسنا تنگ خواهد کرد.

4.8 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟