اخبار خودرو ایران
زیباتر، لوکستر و با کیفیت تر

ملاقات با فوتون تانلندهای جدید ایران خودرو دیزل

چهارشنبه - ۲۱ مهر ۱۴۰۰
خواندن 7 دقیقه
فوتون تانلند فیس لیفت

خودروهای پیکاپ به دلیل دارابودن قابلیت آفرود بالا، کاربردی بودن و همچنین دارابودن ویژگی های مشترک با خودروهای اسیووی روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می کنند. ایران خودرو دیزل هم که سالها در حال عرضه پیکاپ فوتون تانلند بنزینی و دیزلی بوده، با هدف توسعه سهم خود در بازار ایران در آستانه عرضه مدل های جدیدی از تالند با چهره و مشخصات جدید است.

به گزارش خودرونویس، روز گذشته در حاشیه مراسم تحویل اتوبوس آمبولانس ایران خودرو دیزل به سازمان اورژانس های کشور، شاهد سه دستگاه پیکاپ فوتون تانلند در کنار هم در محوطه کارخانه بودیم. یک نسخه از این تانلندها که همین مدل فعلی بوده که به گفته مسئولین روابط عمومی ایران خودرو دیزل تا انجام تعهدات روی خط تولید باقی خواهد ماند.

فوتون تانلند فیس لیفت

ولی دو نسخه دیگر که هر دو فیس لیفت هایی از تانلند هستند، داستان های کاملا متفاوتی از هم دارند. پیکاپ فوتون تانلند سفید رنگ در واقع فیس لیفت مینور فوتون تانلند فعلی ایران خودرو دیزل بوده که تغییرات ظاهری محدودی در راستای مدرنتر و جذابتر شدن به خود دیده است. در نمای جلو شاهد تغییر فرم سپر، جلو پنجره و چراغ های جلو و اضافه شدن چراغ روشنایی در روز هستیم که موجب شده این فوتون تانلند فیس لیفت چهره زیباتری را نسبت به مدل فعلی حاضر در بازار ایران داشته باشد. اما در نمای عقب تغییرات محدودتر بوده و شاهد نارنجی رنگ شدن قاب چراغ راهنما و همچنین تغییر دیزاین سپر هستیم.

نمای عقب فوتون تانلند فیس لیفت

با وجود تغییرات ظاهری محدود این نسخه، اما فوتون در طراحی کابین کاملا دست و دلباز عمل کرده و شاهد رشد کیفی و همچنین دگرگون شدن طراحی همین مدل نسبت به مدل پیشین هستیم. درون کابین شاهد تریم دو رنگ مشکی و قهوه ای هستیم که دیزاین کابین را از سادگی خارج کرده و به زیبایی آن افزوده است. همچنین طراحی داشبورد کاملا تغییر کرده و شاهد نصب نمایشگر مالتی مدیا بزرگتر و با کیفیت تری در میان داشبورد هستیم. خوشبختانه در رودری ها نیز این تریم دو رنگ ادامه پیدا کرده و شاهد سطوح نرم بیشتری در این نسخه فیس لیفت فوتون تانلند نسبت به قبل هستیم که نمونه آن در کمتر خودرویی در این سگمنت در بازار ایران دیده شده است.کابین فوتون تانلند فیس لیفت

از نظر پیشرانه و مشخصات فنی بعید است که تغییری در این مدل فیس لیفت مینور نسبت به مدل پیشین دیده شود و ایران خودرو دیزل قصد دارد این مدل تانلند فیس لیفت را همچنان در دو مدل بنزینی و دیزلی راهی بازار کشور کند.

رودری فوتون تانلند فیس لیفت

فوتون تانلند فیس لیفت Freedom

اما گلد سرسبد مدل های فوتون تانلند نسخه قرمز سمت راستی بوده که باز هم روی پلتفرم تانلند فعلی توسعه یافته، ولی زمین تا آسمان با نسخه فیس لیفتی که در بالا توضیح دادیم و همچنین نسخه در حال عرضه به بازار کشور متفاوت است. لازم به ذکر است که فوتون تانلند فیس لیفت در چین با چندین استایل ظاهری تولید شده که این نمونه که در تصویر مشاهده می کنید یکی از کمیاب ترین و جدیدترین نمونه ها بوده در چین هم نمونه آن به سختی یافت می شود و از کیفیت ساخت بالاتر و طراحی پخته تر و زیباتری نسبت به سایر مدل های موجود از فوتون تانلند برخوردار است.

لوگو فوتون تانلند فیس لیفت

نسخه Freedom

طراحی این نسخه تانلند کاملا با نمونه های دیگر متفاوت بوده و در نمای بیرونی شباهت بسیار زیادی بین این نسخه جدید پیکاپ تانلند با پیکاپ های آمریکایی به خصوص فورد رنجر و شورولت کلورادو دیده می شود. این خودرو از معدود پیکاپ های داخل بازار کشور بوده که به رینگ آلیاژی 18 اینچی مجهز شده است.

نمای عقب فوتون تانلند فیس لیفت

نسخه Freedom

در نمای عقب یک کاور پلاستیکی مشکی رنگ که روی آن نوشته فوتون به صورت برجسته طراحی شده، روی درب حوض بار نصب شده است. همچنین در حالی که بدنه این نمونه به رنگ قرمز بوده، قاب آینه ها و سپر عقب به رنگ خاکستری هستند؛ البته این مورد هم ممکن است در نسخه تولیدی تغییر کند. روی جلوپنجره بزرگ این خودرو عبارت انگلیسی فوتون با فونت بزرگی نصب شده و دیگر خبری از نصب لوگو در پروفیل جلو و عقب نیست و لوگوی فوتون را تنها باید در کاپ رینگ ها تماشا کرد. زیر عبارت فوتون در جلوپنجره، محلی برای نصب دوربین دید جلو تعبیه شده که البته این مدل فاقد آن بود؛ ولی ممکن است به صورت آپشنال یا در نسخه تولیدی این سیستم نیز تعبیه شده باشد.

کابین فوتون تانلند فیس لیفت

نسخه Freedom

در پروفیل عقب هم درست زیر دستگیره درب حوض بار، دوربین دید عقب نصب شده بود. به طور کلی طراحی این نسخه جدید تانلند نسبت به نسخه پیشین اصلا قابل مقایسه نیست و به جرات می توان گفت سطح طراحی آن چند پله ای ارتقا یافته است. فوتون سعی کرده با حجم پردازی گلگیرهای عقب و جلو و همچنین طراحی خطوط برجسته روی کاپوت، چهره ای عضلانی و خشن به این تانلند مشابه فورد رنجر راپتور ببخشد که انصافا موفق بوده و نتیجه کار جذاب شده است.

داشبورد فوتون تانلند فیس لیفت

نسخه Freedom

عمده پیکاپ هایی که رقیب فوتون تانلند محسوب می شوند، جزو سگمنت پیکاپ های اقتصادی و کار دسته بندی شده و مهندسین کمتر به لوکس بودن و زیبایی عناصر کابین توجه می کنند و اصل تمرکز طراحان روی مسائل فنی است. ولی فوتون قصد دارد که با این تانلند مشتریان سگمنت های سدان ها و کراس اوورها را جذب کند؛ از این رو کابینی بسیار زیبا و با کیفیت طراحی کرده که در کمتر پیکاپی در این سگمنت نمونه آن دیده می شود. رویه داشبورد دارای فوم با جنس نرم بوده و در قسمت های میانی تریمی چرم مصنونی با دوخت رنگی دیده می شود که این تریم در رودری ها نیز رعایت شده است.

کنسول وسط فوتون تانلند فیس لیفت

نسخه freedom

همچنین برای صندلی ها تودوزی چرمی استفاده شده که در قسمت نشیمن و تکیه گاه از نوع سوزن زنی شده است. بی شک جذاب ترین قسمت طراحی کابین فوتون تانلند فیس لیفت داشبورد آن و به خصوص نمایشگر تبلت مانند سیستم مالتی مدیا و همچنین کلید های طراحی شده در کنسول میانی هستند. در کنسول میانی یک شیفتر دنده Shift By Wire برای گیربکس اتوماتیک این خودرو نصب شده که هیچ اتصال مکانیکی با گیربکس ندارد و نمونه آن در هیچ پیکاپی در این سگمنت در ایران دیده نمی شود. در واقع رقبای تانلند همگی گیربکس دستی دارند.

همچنین یک ناب چرخشی برای تغییر وضعیت گیربکس از عقب محرک به تمام چرخ محرک در کنسول وسط طراحی شده و کلید ترمز پارک برقی و اتوهلد نیز در قسمت عقبی شیفتر در کنسول وسط جانمایی شده است. نکته بسیار عجیب و جذاب این فوتون تانلند، وجود پدال شیفترهای پشت فرمان بوده که این نشان دهنده عزم فوتون برای جذب مشتری از سایر سگمنت هاست.

کنسول وسط فوتون تانلند فیس لیفت

نسخه freedom

این نسخه فوتون تانلند از یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر بهره برده که قادر به تولید 238 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور بوده که از تمام رقبا در بازار ایران قدرتمندتر است. این نیرو توسط یک گیربکس اتوماتیک ZF آلمان به چرخ های عقب در حالت استاندارد و دو حالت سبک و سنگین به چهار چرخ منتقل می شود. بدین ترتیب می توان انتظار عملکردی خوب از این خودرو را در بیراهه نوردی و هم در سطح جاده و خیابان داشت.

باید تاکید کنیم که تمام مشخصات و تجهیزات اعلام شده مربوط به این نسخه اولیه بوده و ایران خودرو دیزل ممکن است در نسخه تولیدی با امکان سنجی بازار تغییراتی در پیشرانه، گیربکس، تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو اعمال کند.

 

سخن پایانی

ایران خودرو دیزل قصد دارد که تا پایان سال جاری مدل های جدید فوتون تانلند را به بازار کشور عرضه کند تا سهم بیشتری از این سگمنت رقابتی را به خود اختصاص دهد. به زودی منتظر تست و بررسی این فوتون ها در خودرونویس باشید.

4 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟