اخبار خودرو ایران
مجهز به پیشرانه 11.8 لیتری کامینز

فوتون آیومان H5 کشنده جدید ایران خودرو دیزل

پنجشنبه - ۲۷ آبان ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
فوتون آیومان H5

با اعمال تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان در سالیان گذشته شاهد آن بودیم که شرکت های اسم و رسم دار اروپایی، ژاپنی و کره ای رفته رفته بازار ایران را ترک کرده و عرصه را روز به روز برای چینی ها، بازتر کردند و بدین ترتیب کشور اژدها توانست سهم زیادی را از بازار خودروهای سبک و سنگین به دست بیاورد. یکی از برند های مطرح در حوزه خودروهای تجاری در ایران فوتون به حساب می آید که مردم ما بواسطه حضور پیکاپ تانلند، کامیونت ها و کشنده های این برند در جاده های کشور، آشنایی مناسبی با این خودروساز چینی دارند.

به گزارش خودرونویس، در خلال بازدید رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ایران خودرو دیزل، کشنده فوتون آیومان H5 نیز به نمایش درآمده بود که در این مقاله قصد داریم تا به صورت اجمالی به بررسی آن بپردازیم.

فوتون آیومان H5 در واقع یک بهینه ‌سازی و فیس لیفت از کشنده فوتون H4 بوده که در کشورمان عرضه‌ شده است و توانسته موفقیت به نسبت خوبی به دست آورد. هرچند کشنده H5 بر مبنای فوتون H4 بنا شده اما تغییرات ساختاری و فنی و ایمنی در آن تا حد زیادی مشاهده می شود. در طراحی ظاهری H5 (به خصوص در بخش جلوپنجره، چراغ ها و آینه های جانبی) به نظر می رسد طراحان کمپانی فوتون نیم نگاهی هم به مرسدس بنز اکتروس داشته اند.

فوتون آیومان H5

 

در بخش کابین هم تقریبا با همان H4 مواجه می شویم با این تفاوت که در قوس میانی داشبورد اندک تفاوت هایی ایجاد شده. این کشنده برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد که طراحی آن بیشتر حالتی مفهومی و کانسپت داشت؛ اما به ‌سرعت در سبد محصولات فوتون قرار گرفت و به ‌نوعی جانشین H4  شد.

کابین فوتون آیومان H5

مشخصات فنی فوتون آیومان H5

فوتون H5 دارای موتوری به کد CUMMIMS ISGe-460 با قدرتی معادل ۴۶۰ اسب بخار و گشتاوری به میزان 2300 نیوتن ‌متر  است.

این موتور از ساخته های شرکت معروف کامینز، دیگر شریک تجاری فوتون است که با ۱۱.۸ لیتر حجم، در دسته ‌موتورهای ۱۲ لیتری فوتون قرار دارد. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ بوده که با وجود فیلتر DPF، می‌تواند در کشورمان پلاک انتظامی دریافت کند. فوتون آیومان H5 دارای گیربکس اتوماتیک ساخت ZF آلمان با ۲+۱۲ دنده است که از تکنولوژی AMT بهره می‌برد. در این نوع گیربکس‌ های اتوماتیک، اجزای گیربکس عملکردی شبیه به گیربکس‌ های دنده‌ ای دارند با این تفاوت که تعویض دنده ها به‌ صورت خودکار صورت می ‌گیرد. همچنین وجود یک ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله‌ ای از دیگر برگ ‌های برنده این گیربکس است.

فوتون آیومان H5

لازم به ذکر است کابین این کشنده روی ۴ بالن قرار داشته و به ‌صورت برقی و دستی قابل بلند شدن است. ظرفیت حمل بار این کشنده به‌صورت ناخالص برابر با ۴۴ تن بوده که مشابه اکثر کشنده‌ های دو محور موجود در بازار است.

 

سیستم های ایمنی و رفاهی فوتون آیومان H5

ترمز ها در هر دو محور کشنده ی فوتون آیومان H5 به‌صورت دیسکی هستند که البته این کشنده غیر از داشتن سیستم ترمز ضد قفل ABS به سیستم ضد لغزش ASR و همچنین سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP نیز مجهز است.

از امکانات جالب فوتون H5 می توان به وجود سیستم ترمز الکترونیکی اضطراری آن اشاره کرد. این سیستم می‌تواند تا ۲۰۰ متر مسافت پیش رو را بررسی کند تا در صورت وجود مانع و احتمال برخورد با آن، بعد از اعلام خطر برخورد به راننده، در صورت عدم اقدام مناسب و به موقع از سوی وی، به‌صورت خودکار وارد عمل شده و از تمام توان ایستایی خودرو استفاده کند.

فوتون آیومان H5

از دیگر نکات این کشنده برخورداری آن از رادار حرکت بین خطوط است که در صورت عبور از خطوط جاده، به راننده اخطار می‌دهد. همچنین وجود سیستم پایش فشار باد تایر ها از دیگر امکانات رفاهی کشنده فوتون است.

5 از 8 رای

دیدگاه شما چیست؟