به گزارش خودرونویس،وقتی چراغ چک خودرو روشن می‌شود، توجه به رنگ چراغ‌ها خیلی مهم است؛ زیرا هر کدام معانی خود را دارند.

چراغ های سبز یا آبی، به شما اطلاع می‌دهند که اجزا و قطعات خودرو، به‌درستی در حال فعالیتند و مشکلی وجود ندارد.

چراغ‌های نارنجی یا زرد، معمولا هشدار می‌دهند که مشکلی در خودرو وجود دارد، اما مشکل فاجعه‌باری نیست. در این مواقع نیازی نیست همان لحظه خودروی خود را خاموش کنید، بلکه می‌توانید به رانندگی خود ادامه دهید و در اولین فرصت برای بررسی خودرو به تعمیرگاه مراجعه کنید.

چراغ چشمک‌زن قرمز، به معنی این است که مشکلی جدی در خودرو وجود دارد و باید فورا برای رسیدگی به آن اقدام کنید. در این مواقع باید ماشین خود را خاموش کنید و سعی کنید بفهمید که چه مشکلی وجود دارد؛ زیرا اگر به رانندگی خود ادامه دهید، این امکان وجود دارد که کلا ماشین از کار بیفتد و آسیب جدی ببیند.

در این مقاله قصد آن را داریم تا رایج ترین عللی که سبب روشن شدن چراغ چک خودرو می شود را مورد بررسی قرار دهیم.

 

خرابی سنسور اکسیژن

سنسور یا حسگر اکسیژن وظیفه اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در سوخت مایع یا گاز را برعهده دارد. اطلاعات ارسالی سنسور به رایانه خودرو جهت تنظیم میزان مخلوط اکسیژن و سوخت استفاده شده در داخل محفظه احتراق به کار گرفته می شود. پس از مدت زمان طولانی سنسور اکسیژن خراب و فرسوده می شود که این خرابی می تواند به قطعات دیگر از جمله شمع ها و مبدل کاتالیزور خودرو آسیب وارد کند. همین خرابی سنسور یکی از عللی است که سبب روشن شدن چراغ چک خودرو می شود و راننده را نسبت به این مساله آگاه می کند.

 

درست نبستن و شل بودن درپوش باک بنزین و گاز

یکی از رایج ترین عللی که سبب روشن شدن چراغ چک خودرو می شود، شل بودن درپوش باک سوخت است. این قطعه به ظاهر ساده، نقش مهمی را در سیستم انتقال سوخت بر عهده دارد. زیرا مانع از تبخیر سوخت از باک شده و کمک کننده حفظ فشار در سیستم سوخت رسانی خودرو تلقی می شود.

قرار نگرفتن و شل بودن درپوش باک بنزین می تواند علت روشن شدن چراغ چک شود. در این صورت هنگامی که باک را پر کردید و فورا چراغ چک روشن شد لازم است خودرو را در کناری متوقف کرده و به بررسی درپوش بپردازید. برخی از اوقات ممکن است که درپوش باک فرسوده و کهنه شده باشد که نمی شود به طور سفت روی محل ورودی باک بسته شود که در این صورت نیاز به تعویض دارد.

 

خراب شدن مبدل کاتالیزور

وظیفه مبدل کاتالیزور خودرو، کنتزل سیستم اگزوز و گازهای خروجی است. به عبارتی این مبدل گاز مونواکسید کربن حاصل از احتراق سوخت را به گاز دی اکسید کربن تبدیل می کند. تمام خودروهای بنزین سوز این مبدل را بر روی اگزوز خودرو دارند.

این مبدل با وجود عملکرد ساده، قطعه ای مهم است که خرابی آن را نمی توان نادیده گرفت. به منظور سالم ماندن و افزایش طول عمر این قطعه، نظافت منظم و نگهداری از آن لازم است. در صورت خرابی این مبدل چراغ چک خودرو روشن می شود که در این حین لازم است این مبدل را از لحاظ خرابی و بسته نشدن کنترل کنید. هم چنین در حین رانندگی به صداهای غیر عادی اگزوز و نیز دودی که با رنگ غیر معمول خارج می شود، دقت کنید.

خرابی شمع ها و سیم پیچ احتراق (کوئل)

شمع ها وظیفه احتراق مخلوط سوخت و اکسیژن درون سیلندرها را بر عهده دارند و برای تامین برق مورد نیاز شمع ها، از سیم پیچ احتراق (کوئل) استفاده می شود. تمام ماشین های امروزی بر روی هر یک از سیلندرها یک سیم پیچ نصب شده دارند. در صورت خرابی هر یک از سیم پیچ های احتراق و شمع ها، چراغ چک خودرو روشن می شود که باید فورا مورد بررسی قرار گیرد. خرابی و فرسودگی کوئل پیامدهایی از جمله خاموش شدن ناگهانی خودرو را در پی دارد. هم چنین خراب شدن شمع ها نیز پیامدهایی از جمله بد کار کردن موتور به هنگام سرعت و شتاب گرفتن را در پی دارد.

 

فرسودگی و کهنگی وایر شمع ها

یکی دیگر از علل شایع روشن شدن چراغ چک خودرو، مربوط به خرابی و فرسودگی وایر شمع هاست. وایرها وظیفه انتقال برق تولید شده از کوئل به شمع را بر عهده دارند. که در صورت خرابی آن ها، بلافاصله چراغ چک خودرو روشن می شود.

علائمی که نشان از فرسودگی و خرابی وایرها دارد عبارتند از: خام سوزی سوخت در موتور در حالت مصرف عادی، افت شدید عملکرد موتور و عدم شتاب گرفتن خودرو.

 

خرابی سنسور جریان هوا (MAF)

وظیفه سنسور جریان هوا، کنترل میزان هوای ورودی به درون موتور است. این قطعه نیز از اجزای سیستم کنترل و مدیریت موتور خودرو محسوب می شود که در صورت خرابی، علاوه بر این که خودرو توان بالا رفتن از سربالایی را نخواهد داشت، چراغ چک خودرو نیز روشن می شود. محل قرار گرفتن این سنسور میان فیلتر هوا و دریچه گاز است که به اندازه گیری میزان هوای وارد شده به موتور می پردازد.

علائم خرابی این قطعه شامل کارکرد ضعیف موتور، افت شتاب خودرو، خروج دود سیاه از اگزوز به هنگام فشردن پدال گاز، استشمام بوی ناخوشایند از اگزوز و نیز جا به جا شدن موقعیت پدال گاز به صورت ناگهانی است.

 

عدم نصب صحیح دزدگیر

یکی از علل تعجب برانگیزی که می تواند سبب روشن شدن چراغ چک خودرو شود، عدم نصب صحیح دزدگیر است. نصب غلط آن می تواند سبب خالی شدن شارژ باتری شده و روشن شدن خودرو امکان پذیر نشود. پس در صورت روشن شدن چراغ چک خودرو دزدگیر را بررسی کنید تا از صحت نصب آن اطمینان یابید. اگر مشکل از دزدگیر است که سبب روشن شدن چراغ چک شده است آن را به درستی نصب کنید و یا این که در صورت خرابی آن را با نمونه جدیدی جایگزین کنید.

 

مشکل نشت خلاء

بر روی هر خودرویی یک سیستم خلا نصب شده است که کارکردهای مختلفی را بر عهده دارد. عمل کردن تقویت کننده ترمز بستگی به وجود حالت خلا دارد و سیستم خلا نیز به علت بخار شدن سوخت از طریق حرارت موتور و با مسیریابی دود و گازهای خروجی، کاهش آلاینده های مضر هوا را موجب می شود. اگر در حین رانندگی با افزایش غیر عادی سرعت خودرو مواجه شده و دور موتور نیز به طور غیر معمول زیاد شد، نشت خلا به احتمال زیاد مسبب این مشکل شده است که در این حین چراغ چک خودرو نیز روشن می شود.

 

خرابی دریچه چرخش گازهای خروجی اگزوز

سیستم چرخش گازهای خروجی (ERG) میزان گاز اکسید نیتروژن حاصل فرایند احتراق را کاهش داده و سبب افزایش کارکرد بهینه آن می شود. کارکرد این سیستم بدین گونه است که گازهای وارد شده به درون اگزوز که حرارت زیادی دارند را به درون محفظه احتراق هدایت کرده که سبب سوختن بهتر و آسان تر سوخت می شود. علاوه بر این، سیستم چرخش ERG سبب کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه ای در خودروها می شود. خراب شدن این سیستم نیز می تواند یکی از مواردی باشد که چراغ چک خودرو را روشن کند.

تمام شدن شارژ باتری یا خرابی آن

یکی دیگر از عللی که موجب روشن شدن چراع چک خودرو می شود مربوط به باتری است. تمام شدن شارژ آن و نیز خرابی و اتمام عمر مفید آن می تواند علتی بر روشن شدن چراغ چک خودرو شود. بدون باتری خودرویتان روشن نخواهد شد و سیستم برقی نیز از کار خواهد افتاد. بدین منظور در صورت خرابی یا خالی شدن شارژ باتری نسبت به تعویض یا شارژ آن اقدام کنید.

چطور چراغ چک خودرو را خاموش کنیم؟

اگر چراغ چک خودرو به هر دلیلی روشن شود، برای خاموش کردن آن راهکارهای مختلفی وجود دارد. در ادامه این راهکارها را معرفی خواهیم نمود:

۱- رانندگی کردن و انجام ندادن هیچ کار خاصی

ساده ترین راه برای خلاصی از روشن شدن چراغ چک، بی توجهی به آن است. در این روش باید چراغ را به حال خود رها کرده و اجازه دهید، گذر زمان خود هشدار چراغ را خاموش کند. البته باید بدانید که این راهکار همیشه موفقیت آمیز نبوده و در بسیاری مواقع هزینه های سنگینی بر دوشتان خواهد گذاشت. به همین دلیل در کنار ساده بودن، می توان آن را بدترین روش نیز در نظر گرفت.

۲- روشن و خاموش کردن چندباره خودرو

در برخی از خودروها می توان با چند بار روشن و خاموش کردن مداوم ماشین، فرمان ریست برای چراغ چک ارسال نمود. برای این کار باید ماشین را روشن کرده و در حدود ۱ ثانیه صبر کنید. سپس آن را خاموش نموده و مجددا ۱ ثانیه صبر کنید. این کار را برای ۲ تا ۳ بار دیگر تکرار نمایید. البته لازم به ذکر است که این روش در تمام خودرو ها کارا نبوده و ممکن است در ماشین شما نتیجه ای به دنبال نداشته باشد.

۳- قطع و وصل کردن باتری

این روش کارایی بیشتری نسبت به دو حالت قبلی دارد. البته کمی سخت بوده و باید در حین کار دقت بالایی داشته باشید. برای قطع و وصل کردن باتری، ابتدا ماشین را خاموش نموده و به آن فرصت خنک شدن بدهید. عجله کردن منجر به سوختن دستتان حین کار خواهد شد. پس از اطمینان از سرد شدن ماشین، کابل های مثبت و منفی را از باتری جدا نمایید. حال کمی زمان دهید تا انرژی الکتریکی در خازن ها تخلیه شود.

بهتر است به مدت ۳۰ ثانیه بوق را به طور مداوم فشار دهید. سپس ۱۵ دقیقه صبر کرده و در نهایت اتصالات را در جای خود قرار دهید. از شل نبودن اتصالات اطمینان حاصل نمایید. حال می توانید ماشین را روشن کرده و چراغ چک را بررسی کنید.

۴- استفاده از دیاگ برای خاموش کردن چراغ چک

دیاگ دستگاهی برای خطایابی کامپیوتر ماشین است. این دستگاه به پورت های ECU متصل شده و شروع به تحلیل  آنالیز آن می کند. سپس کد خطاهای ای سی یو را نمایش خواهد داد. این کدها نشان دهنده نوع خطای چراغ چک بوده و به شما در یافتن علت روشن شدن آن کمک خواهد کرد. پس از یادداشت کردن این کدها، می توانید به کمک دکمه Erase دیاگ، خطاها را پاک نموده و چراغ چک ماشین را خاموش کنید.

آیا می توان در صورت روشن بودن چراغ چک، همچنان به رانندگی ادامه داد؟

همانطور که مطالعه کردید ما در این محتوا به بررسی علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن پرداختیم بنابراین اطلاعات کاملی را درباره این قطعه مهم و هشدار دهنده به دست آوردیم. با توجه به نکات گفته شده می توان گفت که رانندگی با خودروهای شرکت های مختلف، در صورتی روشن بودن چراغ چک در حالتی خطرناک نیست که این هشدار مربوط به عوامل جزئی باشد؛ اما چنانچه این چراغ چند روزی است که در خودروی شما روشن است و خاموش نمی شود، بهتر است هر چه سریع تر به مکانیکی مراجعه نمایید. به یاد داشته باشید زمانی که این چراغ به حالت چشمک زن در می آید، بیان کننده خطرناک ترین حالت ممکن می باشد پس توصیه می کنیم از رانندگی با آن اکیدا خودداری فرمایید.

جمع بندی

مواردی که بر شمردیم علل رایج روشن شدن چراغ چک خودرو محسوب می شود. چرا که روشن شدن این چراغ نشان از مشکلی در سیستم خودرو و قطعات آن است. پس بلافاصله بعد از روشن شدن آن، اقدام به بررسی علل آن کنید و در صورتی که نتوانستید مشکل را تشخیص دهید به نزدیکترین تعمیرگاه مراجعه کرده تا نسبت به رفع مشکل به وجود آمده اقدام شود. در تمام خودروهای امروزی چراغ چک وجود دارد اما در خودروهای پیشرفته و مدرن تر علاوه بر این چراغ، از فناوری هایی از جمله سیستم صوتی نیز برخوردارند که بلافاصله پس از بروز ایراد در سیستم خودرو با صوت آن را به اطلاع راننده می رساند.

 

5 از 2 رای