در این مطلب قصد داریم نگاهی به علت خاموش شدن خودرودر حین رانندگی بیندازیم و مهمترین علل توقف ناگهانی خودرو را به اطلاع شما برسانیم.

به گزارش خودرونویس، شاید تابحال برایتان پیش آمده باشد که در حین رانندگی در جاده ها و خیابان ها ناگهان خودروی شما خاموش شده و از کار می افتد. این اتفاق اصلا خوشایند رانندگان نیست و سبب آن می شود تا در وسط خیابان و جاده گیر بیفتید، در این مطلب قصد داریم نگاهی به علت خاموش شدن خودرودر حین رانندگی بیندازیم و مهمترین علل توقف ناگهانی خودرو را به اطلاع شما برسانیم.

 

علت خاموش شدن خودرو در حین رانندگی یکی از موارد زیر می تواند باشد:

افزایش دمای بیش از اندازه موتور

یکی از رایج ترین علت های خاموش شدن خودرو به هنگام رانندگی افزایش دمای موتور است. در اثر مصرف سوخت انرژی شیمیایی آن به حرارت و انرژی مکانیکی تبدیل می شود.

در مواقعی ممکن است موتور آن قدر گرم شود که پیستون ها شروع به ذوب شدن کنند و در این حالت است که ناگهان موتور از کار می افتد. این اتفاق نتیجه آن است که ساعات طولانی را در رانندگی به سر می برید و گرمای انباشته شده سرانجام سبب آسیب به قطعات موتور شده و خاموشی ناگهانی را به دنبال دارد. پس توصیه می شود ساعات طولانی رانندگی نکنید و دقایقی را برای خنک شدن موتور اختصاص دهید.

 

انسداد مبدل کاتالیزوری

مبدل کاتالیزروی در سیستم اگزوز نصب می شود و نقش حیاتی در رفع آلودگی های مضر گازهای خروجی از موتور دارد. در صورتی که در سوخت مصرفی موتور ناخالصی و مواد اضافی وجود داشته باشد گازهای حاصل از مصرف سوخت مبدل کاتالیزوری را مسدود کرده و در این موقع گازهای خروجی امکان خارج شدن نخواهند داشت و موتور ناگهان خاموش شده و از کار می افتد. در چنین توقفی معمولا لرزشی به صورت ناگهانی در موتور اتفاق می افتد.

وجود اشکال در سنسورها

ممکن است یکی از علل خاموشی خودرو به هنگام رانندگی خرابی سنسورهای رایانه خودرو باشد. عللی از جمله وجود ایرادات الکتریکی و از بین رفتن سیگنال ها ممکن است سبب عدم اتصال بین رایانه خودرو و موتور شده و در این مواقع ممکن است علامت موتور را بررسی کنید در صفحه مانیتور خودرو را ببینید. البته این حالت بیشتر در خودروهای پیشرفته و هیبریدی مشاهده می شود.

 

شل بودن پیچ های موتور

علت دیگر خاموشی خودرو در حین رانندگی مربوط به شل بودن پیچ های موتور است. پیچ های موتور ممکن است به عللی از جمله ساییدگی و خوردگی بدنه موتور و همچنین انبساط و انقباض موتور به مرور زمان شل شوند. در این مواقع در حین رانندگی، به علت سست بودن پیچ ها موتور دچار تخریب می شود و مسلما پس از آن متوقف خواهد شد. سرویس منظم و دوره ای خودرو به همراه نگهداری اصولی از آن از بروز چنین پدیده ای جلوگیری می کند.

 

کمبود روغن موتور

از دیگر علل خاموشی خودرو به هنگام رانندگی کبود میزان روغن موتور است. وظیفه روغن موتور روان سازی بین قطعات فلزی موتور و جلوگیری از ایجاد اصطکاک بین آن هاست. در صورت نشتی داشتن و کم شدن روغن موتور این پدیده می تواند به قطعات موتور آسیب زیادی وارد کند.

علاوه بر این اصطکاک ایجاد شده بین قطعات سبب فشار به موتور شده و نهایتا خاموشی آن را در حین رانندگی به دنبال دارد. از این رو چک کردن مرتب روغن موتور به منظور اطمینان از کافی بودن آن می تواند از ایجاد چنین پدیده ای جلوگیری کند.

تمام شدن سوخت

اتمام سوخت می تواند یکی از علل خاموشی خودرو به هنگام رانندگی باشد. اگر سوخت سنج خودروی شما خراب شده باشد و میزان سوخت را نشان ندهد خاموش شدن خودرو در حین رانندگی پدیده غیر قابل انتظاری نیست. اگر این پدیده رخ دهد توصیه می شود به یک تعمیرگاه مراجعه کرده تا دستگاه سوخت سنج خودروی شما بررسی شود.

 

خراب شدن سوییچ اشتعال

از عللی که می تواند سبب خاموشی خودرو به هنگام رانندگی شود، خرابی و وجود اختلال در سوییچ اشتعال است. اگر سوییچ اشتعال ضعیف و معیوب شده باشد، نیروی کافی برای تولید جرقه در موتور را نخواهد داشت و این پیامد سبب خاموشی خودرو در حین رانندگی می شود.

 

خرابی دینام

دینام قطعه ای است که وظیفه تامین برق مورد نیاز خودرو را دارد. اگر دینام خودرو عیب پیدا کند و خراب شود، برق مورد نیاز برای جرقه زنی تامین نمی شود و در این حالت خاموش شدن خودرو امری قطعی است. یکی از نشانه های خراب شدن دینام این است که شما در حین رانندگی متوجه می شوید چراغ های خودرو در حال کم نور شدن هستند. دینام ها قطعاتی هستند که به راحتی می توان آن ها را تعمیر کرد. در صورت بروز چنین پدیده ای فورا خوردوی خود را نزد یک تعمیرگاه برده تا سریعا دینام خودروی خود را تعمیر کنید.

 

خرابی پمپ بنزین

علاوه بر تمام شدن سوخت، خرابی پمپ بنزین هم می تواند علتی باشد که سوخت کافی به درون موتور انتقال  داده نشود و خاموش شدن موتور در حین رانندگی را به دنبال دارد. نکته مهم آن است که هیچ راه دیگری برای رفع مشکل پمپ بنزین وجود ندارد و باید یا آن را تعمیر کرده و یا آن که با یک پمپ بنزین جدید جایگزین کنید. البته مسدود شدن مجرای انتقال سوخت به موتور هم می تواند مانع از سوخت رسانی به موتور شده و ناگهان موتور خاموش شود.

خرابی فیلتر سوخت

وظیفه فیلتر سوخت پاک سازی سوختی است که وارد موتور می شود. خراب و مسدود شدن فیلتر سوخت سبب می شود سوخت کافی به سیستم موتور وارد نشود و خاموش شدن آن را در پی داشته باشد.

هنگام خاموش شدن خودرو در حین رانندگی چه باید کرد؟

_ خون‌سردی خود را حفظ کنید و دست به اقدامات هیجانی نزنید.

_ چهار چراغ خودرو را روشن کنید تا خودروهای اطراف متوجه بروز مشکل برای شما شوند.

_ با حفظ آرامش خودرو را به سمت راست جاده هدایت کنید.

_ به‌غیر از شرایط اضطراری، به سراغ ترمزگیری شدید نروید.

_ بعد از توقف کامل خودرو در کنار جاده، سعی کنید که ماشین را دوباره روشن کنید.

_ اگر خودرو روشن نمی‌شود، علائم خطر را با فاصله از ماشین در مسیر قرار دهید.

_ بلافاصله با امداد خودرو تماس بگیرید و از آن‌ها درخواست کمک کنید.

کلام آخر

خودرو وسیله ای است که سبب راحتی حمل و نقل مردم شده است. اما خاموش شدن آن در حین رانندگی پدیده ای ناگوار برای رانندگان است. علاوه بر این وقتی شما در حال رانندگی با سرعت زیاد هستید خاموش شدن خودرو می تواند سبب بروز سوانح جبران ناپذیری شود.

به این منظور و برای جلوگیری از خاموش شدن خودرو در حین رانندگی لازم است به طور منظم خودروی خود را سرویس کنید. اگر خودتان قادر به چک و سرویس کامل خودرو نیستید توصیه می شود به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کرده تا در صورت وجود عللی که ممکن است خاموش شدن خودرو را به دنبال داشته باشد نسبت به رفع آن ها اقدام شود.

5 از 4 رای