به گزارش خودرونویس، یکی از قطعات مهم و حیاتی سیستم پیشرانه خودروها انژکتور است که عمل سوخت رسانی و پاشیدن سوخت به صورت قطرات بسیار ریز به درون محفظه احتراق را بر عهده دارد.

این قطعه بر روی هر سیلندر نصب می شود و با پاشیدن سوخت به تمام محفظه احتراق هر سیلندر سبب می شود که سوخت به همه جای سیلندر به طور کامل و در زاویه مناسب پاشیده شود و عمل احتراق به طور صحیح انجام شود و علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت، سبب آلودگی کم تر خودروها نیز می شود.

 

قطعات یک انژکتور

یک انژکتور شامل اجزا و قطعاتی است که عبارتند از: ورودی سوخت، فیلتر، خروجی سوخت، سوزن انژکتور، فنر برگشت دهنده، هسته، پوسته، سوکت برقی و سیم پیچ.

در ادامه به بررسی علائم خرابی انژکتورهای خودرو می پردازیم که لازم است رانندگان گرامی تک تک این علائم را شناخته و در مواقع ضروری نسبت به بررسی و رفع عیب انژکتورهای خودروی خود اقدام کنند.

انژاکتور

 

خاموشی و از کار افتادن ناگهانی خودرو

در صورت خرابی انژکتور سوخت به طور منظم به دورن سیلندر پاشیده نمی شود که در این حالت سطح PRM از میزان استاندارد خود پایین تر می آید که نتیجه آن این است که موتور به درستی تغذیه و سوخت رسانی نمی شود. طبیعی است در این وضعیت موتور خودرو ناگهان از کار افتاده و خاموش می شود که نیاز است مجددا راننده استارت زده و خودرو را روشن کند.

 

لرزیدن موتور

هنگامی که یکی از انژکتورهای خودرو خراب شده باشد، عمل پاشیدن سوخت به درستی انجام نمی شود و این مساله موجب آن می شود که موتور خودرو شروع به لرزش کند. لرزش موتور در این وضعیت شبیه سکسکه کردن انسان است.

 

خراب شدن موتور خودرو

نخستین و البته مهم ترین علتی که سبب می شود موتور یک خودرو خراب شده و از کار بیفتد، انژکتور معیوب است. زیرا عمل سوخت رسانی و پاشیدن سوخت به طور منظم  و به درستی انجام نمی شود و همین علت سبب می شود موتور با سوخت کم و یا حتی بدون سوخت کار کند، که نتیجه قطعی آن خراب شدن سیستم موتور خودرو است. در این حالت باید بلافاصله انژکتور معیوب مورد تعویض قرار گیرد. چرا که سبب خراب شدن موتور شده و اتفاقات غیر قابل انتظاری رخ می دهد.

 

روشن شدن چراغ هشدار دهنده موتور

خراب شدن انژکتور خودرو سبب می شود که چراغ هشدار دهنده موتور در جلوی فرمان خودرو روشن شود که نشان دهنده این است که سوخت مورد نیاز خودرو به میزان کم تر یا بیشتر از حد مورد نیاز وارد محفظه احتراق شده است که چراغ موتور این مساله را با روشن شدن به راننده اطلاع می دهد. اگر چه روشن شدن چراغ هشدار دهنده موتور تنها به علت خرابی انژکتور نیست اما همین مساله سبب روشن شدن آن می شود.

 

نشت و خارج شدن بنزین

انژکتور خودرو بر اثر گذشت زمان و تمام شدن عمر مفید آن دچار فرسودگی و کهنگی می شود که سبب شکستگی و ترک خوردگی آن می شود. این مساله سبب می شود که مقداری از سوخت پیش از آن که وارد محفظه سیلندر شود، از ناحیه شکسته و ترک خورده به بیرون نشت کند و راننده شاهد این مساله باشد. در اوایل ترک خوردگی مقدار کمی از سوخت را بر روی قسمت ترک خورده و ابتدایی انژکتور مشاهده می کنید اما به مرور زمان نشت بنزین بیشتر می شود و احتمالا مقدار زیادی از سوخت را خواهید دید که بر روی زمین ریخته شده است.

 

استشمام بوی سوخت

این مساله می تواند به همراه نشت سوخت به بیرون از انژکتور نیز اتفاق بیفتد که بوی آن قابل استشمام است. علاوه بر این انژکتور معیوب ممکن است سبب آن شود که میزان زیادی سوخت به درون محفظه سیلندر پاشیده شود که بوی آن قابل استشمام باشد. در چنین مواقعی ضروری است  علت این مساله را تشخیص داده و برای حل مشکل اقدام کنید زیرا این مساله می تواند خطرات جبران ناپذیری از جمله انفجار را متوجه خودرو و سرنشینان کند.

 

بیشتر شدن فعالیت موتور

انژکتور معیوب سبب آن می شود که گاهی میزان زیادی سوخت را به درون محفظه سیلندر انتقال داده و همین موضوع سبب افزایش فعالیت موتور می شود که راننده متوجه آن خواهد شد. زیرا در عین کاهش سرعت خودرو همچنان موتور خودرو شدیدا کار می کند و فشار زیادی را تحمل می کند.

 

تست نشت مایعات

انژکتور معیوب و شکسته شده سبب می شود که هوا با سوخت ترکیب شده و عمل احتراق به طور غیر صحیح انجام شود که در طولانی مدت منجر به سوختن مبدل کاتالیزوری خودرو می شود. این مساله سبب خروج و نشت مایعات می شود که باید مورد تست و بررسی قرار گیرد.

 

افزایش میزان گازهای آلاینده

یکی دیگر از علائم خرابی انژکتور آن است که به هنگام تست آلایندگی، میزان گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودرو همانند کربن مونوکسید و کربن دی اکسید بیشتر می شود.

انژاکتور

آیا رانندگی با انژکتور معیوب سوخت خطرناک است؟

در حالی که مشکلات انژکتور سوخت معمولاً هشدار می دهد، رانندگی طولانی مدت وسیله نقلیه خود با انژکتور سوخت مسدود یا معیوب می تواند باعث ایجاد مشکل شود.

ما همیشه به رانندگان توصیه می‌کنیم که به‌عنوان راهنمای عملکرد موتورشان را از نزدیک زیر نظر داشته باشند تا تشخیص دهند که آیا مشکلی در سیستم سوخت آنها وجود دارد یا خیر. مواردی مانند:

  • کاهش عملکرد و قدرت موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • افزایش قابل توجه دود و انتشار گازهای گلخانه ای
  • کارکرد بد موتور و تردید در هنگام شتاب گیری

همه اینها نشانه های بالقوه ای هستند که نشان می دهد انژکتورهای سوخت شما معیوب هستند یا نیاز به تمیز کردن دارند. قبل از اینکه وسیله نقلیه خود را برای تمیز کردن یا تعویض انژکتور نزد مکانیک ببرید، همیشه یک بطری سیستم سوخت رسانی را امتحان کنید.

در بیشتر موارد، این تنها چیزی است که لازم است انژکتورهای سوخت شما دوباره به درستی کار کنند. فرمول های اثبات شده ما برای موتورهای گازوئیلی و گازوئیلی تجمع کربن و ضایعات را حذف می کند و به انژکتورهای شما اجازه می دهد سوخت را همانطور که می خواهند پاشش کنند.

با خرابی انژکتور خودرو باید چه کنیم؟

در صورتی که پس از تمیزکاری حرفه‌ای انژکتور، علائم خرابی از بین نرفت، هرچه زودتر به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز مراجعه فرمایید و در صورت لزوم اقدام به تعویض آن گنید.

انژاکتور

تفاوت انژکتور و کاربراتور چیست؟

اولین و بزرگترین تفاوت آن ها این است که انژکتور برقی است ولی کاربراتور مکانیکی. سیستم انژکتور به دلیل در نظر گرفتن داده های زیادی که توسط سنسور ها جمع آوری و تحلیل می شود، بسیار دقیق تر است و به همین دلیل بازده عملکردی بسیار بیشتری دارد و سوخت کمتری نیز مصرف می کند.

اما در کاربراتور، تنظیمات فقط با استفاده از چرخاندن چند پیچ انجام می شود و به همین دلیل کاربراتور هیچ گاه در بهترین حالت کارایی خود قرار ندارد که در نتیجه آن سوخت بیشتری مصرف می کند و سوخت نسوخته زیادی را باقی می گذارد که در نتیجه آن کارایی خودرو کاهش می یابد.

تنها مزیت کاربراتور نسبت به انژکتور قیمت کمتر قطعات و ساده تر بودن آن ها است. همچنین هزینه های تعمیر کاربراتور نیز بسیار کمتر از انژکتور است که باز هم دلیل آن ساده بودن سیستم کاربراتور است.

جمع بندی

در مطالب گفته شده علائم خرابی انژکتورهای خودرو مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این قطعه که وظیفه پاشیدن سوخت به صورت قطرات بسیار ریز همانند پودر را به درون محفظه سیلندر برعهده دارد، در صورت خرابی کارکرد موتور را دچار اختلال می کند و در نتیجه علاوه بر این که خودرو به راحتی حرکت نمی کند، سبب آسیب زدن به دیگر قطعات نیز می شود. زیرا سیستم پیشرانه خودرو از قطعاتی تشکیل شده است که کارکرد هر کدام وابسته به یکدیگر است. علاوه بر هزینه های زیاد تعویض قطعات آسیب دیده، حوادث جبران ناپذیری متوجه رانندگانی است که نسبت به خرابی انژکتور خودروی خود سهل انگاری می کنند.

5 از 4 رای