خریداران آذویکو تا پایان بهمن صبر کنند

یکشنبه - ۱۶ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
آذیکو

در تیرماه سال 97 بود که شرکت آذیکو از متقاضیان خرید خودرو ام جی برای تحویل این خودرو در یک بازه 100 الی 140 روز کاری ثبت نام بعمل آورد اما به علت های نامعلوم که بعدها  وجود تحریم‌های آمریکا از آن نام بردند  نتوانست به تعهدات خود در قبال تحویل خودرو در بازه اعلام شده عمل کند.

به گزارش خودرونویس،در تیر ماه همان امسال، فریبرز زارعی قائم مقام فروش و خدمات پس از فروش شرکت صنعت خودروی آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: «شریک خارجی ما به عنوان یک سرمایه‌گذار در بازار خودروی داخلی ورود کرده است لذا از بابت تحریم‌ها محدودیتی نخواهیم داشت. در شرایط کنونی که برای ۶ هزار دستگاه پیش فروش انجام داده‌ایم که تا ۱۰ برابر آن موجودی قطعه داریم. بنابراین محدودیتی برای تولید و یا خدمات پس از فروش نداریم».

شریک خارجی شرکت آذویکو، گروه خودروسازی سایک موتور است که بزرگترین خودروساز در چین محسوب می‌شود. سایک موتور، یکی از چهار شرکت بزرگ خودروسازی دولتی در چین است.

شرکت آذویکو به مشتریان خود اطمینان داده بود که هیچ خللی در تحویل خودرو ایجاد نمی‌شود. قائم مقام فروش این شرکت گفته بود: «روزانه ۶۰ دستگاه خودرو در سه مدل دستی، اتومات و توربو تولید می‌کنیم که امیدواریم تا پایان سال میزان تولید خود را روزانه به ۱۲۰ دستگاه برسانیم؛ ضمن اینکه محصول جدید ما نیز تا پایان امسال به بازار خواهد آمد و عرضه و فروش آن آغاز می‌شود».

با این حال، گذشت چند ماه ثابت کرد که این اظهارات، کاملاً تبلیغاتی بوده است.

این شرکت طی اطلاعیه‌ای که در همان سال مطرح کرد به ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای ام جی ۳۶۰ گفته بود که خودروهای آن‌ها را در بازه زمانی بهمن 97 تا آبان سال ۹۸ تحویل می‌دهد!

شرکت آذویکو اعلام کرده است که خودروهایی که طبق قرارداد موعد تحویل آن‌ها دی ۹۷ بوده را آبان سال آینده می‌دهد!

برخی از ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای ام جی در اعتراضات خود گفته‌اند که شرکت خودروی آذربایجان تنها مجوز پیش‌فروش ۱۰۰۰ دستگاه خودرو را داشته است اما نسبت به پیش‌فروش ۶۰۰۰ دستگاه اقدام کرده است.

 

ام جی

تجمعات شاکیان این شرکت همچنان ادامه دار است در تیرماه امسال بود که با دستور پلیس راهور ناجا، شماره گذاری خودروهای ام جی 360 آغاز شد این شرکت اعلام کرده خوشبختانه تمام  مشکلات رفع شده و با دستور پلیس راهور ناجا که همواره حامی تولیدکنندگان داخلی بوده است شماره گذاری خودروهای ام جی 360 آغاز شده و به زودی شماره گذاری 746 دستگاه خودروی تحویلی به پایان می رسد.

آذیکو

در حالی که این شرکت هنوز تعهدات قبلی خود را انجام نداده بود که خبر از تولید لوکسژن را اعلام کرد شرکت آذویکو اعلام کرد منطبق با قراردادی که منعقد کرد توانست مسیر تولید محصولات لوکسژن را دنبال کند و به هدف نهایی که حفظ تولید و اشتغال در کشور و تلاش برای عمل به تعهدات خود در قبال مشتریان بود جامه عمل بپوشاند.

شنیده ها حاکی از آنست که خودروی لوکسژن در کارخانه صنعت خودرو آذربایجان در مدار تولید قرار گرفته و به زودی  شاهد حضور این خودرو در خیابان‌ها خواهیم بود این خبری بود که ماه پیش توسط این شرکت اعلام شد.

حکم شرکت آذویکو صادر شد

امروز بالاخره حکم این شرکت اعلام شد ،سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از قطعی شدن رای صادره برای شرکت آذویکو و تعیین جزئیات پرداخت خسارت و نرخ تورم مربوط به تاخیر در تحویل خودروها خبر داد.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در مورد رأی قطعی پرونده شرکت آذویکو گفت: شعبه پنجم تجدیدنظر تعزیرات حکومتی با توجه به اینکه شرکت آذویکو در رأی بدوی متهم شده و تجدیدنظر خواهی شاکیان خصوصی در صورت برائت این شرکت ممکن بود، تجدیدنظرخواهی شاکیان خصوصی رد شد.

وی افزود: این شعبه همچنین با بررسی تجدیدنظر خواهی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان، اتهام وارده از سوی شعبه بدوی مبنی بر اخفا و امتناع از عرضه کالا فروخته شده را مردود اعلام و اتهام عدم ایفای تعهدات را برای شرکت آذویکو وارد دانست که مدیرعامل این شرکت نیز در جلسه رسیدگی اتهام مذکور را پذیرفت.

رایگانی تصریح کرد: نهایتاً شعبه تجدیدنظر حکم به تحویل خودرو جایگزین لوکسژن suvu6 از پایان تیرماه سال جاری و خودرو s50 از اواخر مهرماه سال جاری برحسب انتخاب مشتری را صادر کرد و نهایتاً تعهدات باید تا پایان بهمن ماه اجرایی شود.

سخنگوی سازمان تعزیرات اظهار داشت: در مورد پرداخت خسارت تحویل خودرو که پیش‌تر ۱۲ درصد از زمان سررسید قرارداد تا زمان تحویل خودرو تعیین شده بود، شعبه حکم به پرداخت خسارت بر مبنای قرارداد در مواردی که خسارت بیشتری در قرارداد ذکر شده را نیز صادر کرد.

وی تصریح کرد: شعبه پنجم تجدید نظر در مورد پرداخت ما به التفاوت نرخ تورم بانک مرکزی از زمان سررسید تحویل قراردادی تا زمان تحویل خودرو که در حال حاضر ۷.۲۵ درصد است نیز استعلام از بانک مرکزی در زمان اجرا و مبنا قرار دادن معادل روز تورم را ملاک پرداخت قرار داد.

رایگانی گفت: حکم صادره قطعی بوده ولازم الاجرا است.

 

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟